4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Múlt héten megérkezett a Stadlerhez a MÁV hivatalos lehívólevele, amelynek értelmében a vasúttársaság újabb harminc motorvonatot rendel a svájci vonatgyártó cégtől, tudta meg az mfor.hu. A harminc FLIRT-ért ezúttal 141,6 millió eurót kell fizetnie a MÁV-nak, azaz hárommillió euróval kevesebbet, mint az első harmincért. A finanszírozásra kiírt tenderen szeptember elején hirdetnek eredményt.

Levele érkezett (Mfor-montázs)

Múlt héten a Stadler hivatalosan is kézhez kapta a MÁV további harminc FLIRT lehívására vonatkozó opciólevelét, mondták el az mfor.hu kérdésére a Stadler Trains Magyarország Kft.-nél.

Újabb 35 milliárdos üzlet

Az opció mielőbbi lehívására azért volt szükség, mert a svájci cég csak az első harmincas blokk részét képező tizedik vonat érkezéséig, azaz július 28-ig garantálta a magyar vasúttársaságnak a kedvezményes árat. Ez azt jelenti, hogy a MÁV 4,72 millió eurót (mintegy 1,2 milliárd forintot) fizet majd egy vonatért, azaz összesen 141,6 millió euróért (mintegy 35 milliárd forintért) kapja majd meg a harminc szerelvényt.

Mint ismert, a MÁV-nak az első harminc darab Stadler-vonat ennél árnyalatnyival többe, 144,6 millió euróba került. (Ez csak a beszerzési ár, amihez hozzájönnek még a karbantartási és egyéb költségek.) Az első "turnusból" a szerződésnek megfelelően eddig tíz vonat érkezett meg a vasúttársasághoz, amelyeket a cég folyamatosan állít forgalomba a Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros szakaszon.

A harmincadik vonatot egyébként legkésőbb 2008 márciusáig kell leszállítani, a most lehívott újabb harminc FLIRT pedig várhatóan 2009-ig kerül majd a vasúttársaság birtokába.
Az újabb vásárlás finanszírozására a MÁV már májusban tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki, amelyre a bankok június 25-ig jelentkezhettek. A vasúttársaság közleménye szerint ajánlatot olyan pénzintézetek tehettek, amelyeknek 2005-ben legalább kétmilliárd forint kamatbevételük volt, továbbá az elmúlt három évben (összesen) húszmilliárd forint hitelt helyeztek ki, és ezek között volt legalább egy négymilliárdos is.

Hármas verseny a finanszírozásért

A tender jelenleg az ajánlattételi szakaszban van: a MÁV három pályázóval (a Calyon Bank vezette, hat bankból álló konzorciummal, a Raiffeisen Bankkal és a WestLB-vel) folytat több fordulós tárgyalásokat, mondták el kérdésünkre a vasúttársaság sajtóosztályán.

A módosított és a szerződéses feltételek tekintetében kötelező érvényű ajánlatokat augusztus 15-ig lehet beadni. Az ártárgyalásra szeptember 3-án kerül majd sor, eredményt pedig szeptember 7-én hirdetnek. Várhatóan ekkor fogják megkötni a finanszírozásról szóló szerződést is.

Érdekesség, hogy a most is pályázó Calyon Bank - a CIB-bel és az MFB-vel közösen indulva - nyerte meg az első harminc darab FLIRT kifizetését biztosító hitelre kiírt tendert: a hármassal még 2006 márciusában állapodott meg a MÁV.

Akkor ezzel az aktussal lépett életbe a Stadler és a vasúttársaság között - emlékezetes jogi csatározások után - 2005. augusztus 15-én feltételesen létrejött szerződés harminc plusz harminc FLIRT beszerzésére.

Az hivatalosan egyébként továbbra sem dőlt el, hogy Szolnokon vagy az esélyesebbnek tartott Székesfehérváron építi fel a Stadler a mintegy ötszáz munkahelyet teremtő, már tavaly nyáron beharangozott vonatgyárát.

Bár Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója korábban úgy nyilatkozott, hogy az opciólevél kézhezvételének másnapján bejelentik a helyszínt, a mostani állás szerint ezzel megvárják a finanszírozási tender eredményhirdetését.

A svájci cég egyébként már májusban megvetette lábát Magyarországon, amikor felavatta új karbantartóbázisát Pusztaszabolcson. A három hónap alatt felhúzott egység fő feladata az elővárosi vonalakon április óta közlekedő FLIRT szerelvények tisztítása és karbantartása.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!