4p

Az AiRUnion problémái gondokat okozhatnak a SkyExpressnek, az egyetlen orosz fapados légitársaságnak is, amelyben tulajdonrészük van az Abramovics-fivéreknek, az AiRUnion fő magánrészvényeseinek. A Roszaviacija vezetője szerint a SkyExpress is eladósodott és hamarosan leállítják.

Az összeomlás szélén Abramovics birodalma

Jevgenyij Bacsurin, a Roszaviacija civil repülésügyi főhatóság vezetője kijelentette: előbb felszólítást küldenek a társaságnak, hogy fizesse ki adósságait, aztán ellenőrzést hajtanak végre, s csak ezután következik majd a leállítás, vagyis egy határozat, amely megállapítja, hogy a társaság nem felel meg a működési követelményeknek.

A SkyExpressnél csodálkozással fogadták Bacsurin bejelentését, s közölték, hogy a társaságnak nincs rendezetlen adóssága, csupán hitelei vannak.

A SkyExpress fő részvényesei korábbi információk szerint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az amerikai Altima Partners alapkezelő és magánemberek, köztük Alekszandr és Borisz Abramovics.

Rátennék a kezüket a SkyExpressre

Az RBK Daily című moszkvai üzleti lap piaci szereplőket idézve azt írta csütörtökön, hogy a SkyExpress valóban tartozik a Bacsurin által említett összeggel - mintegy egymilliárd rubellel - a moszkvai önkormányzatnak, nevezetesen a vnukovói repülőtérnek, de más társaságok lényegesen többel tartoznak.

A lap egyik forrása arra mutatott rá: "A moszkvai kormányzatot már régen érdekli a SkyExpress, hogy bevigye a Rosztechnologii állami korporáció által létrehozandó légitársaságba, csak nem tudja, hogyan jusson hozzá".

Jevgenyij Osztrovszkij, a kerozinszállító TOAP  társaság igazgatója azt mondta: "A SkyExpress remekül működött, de fél évvel ezelőtt az Abramovics fivérek megértették, hogy nincs helyük a légi közlekedésben, és elkezdték növelni a repülőtérrel szembeni adósságot".

Osztrovszkij, aki csoportba szervezete az AiRUnion hitelezőit, kijelentette, hogy a hitelezők nem nagyon számítanak a SkyExpressre, mivel az Abramovics-fivérek abban tartott tulajdonrésze amúgy sem fedezi a felhalmozódott adósságot.    

Az AiRUnion öt társaságának a gépei már Vnukovóról indulnak - korábban az új Domogyedovón szálltak le és fel, s az utasokat buszok szállítják az egyik repülőtérről a másikra. Ez szeptember végéig, a nyári menetrend lejártáig lesz így, akkor a Roszaviacija - korábbi bejelentése szerint – megvonja a társaságok működési engedélyét.

Az AiRUnion szövetség a tervek szerint részvénytársasággá alakult volna, s Vlagyimir Putyin akkori elnök rendelete lehetővé tette, hogy az állami tulajdonrész kisebbségben maradjon. A cél az lett volna, hogy konkurenciát teremtsenek az orosz piacon.

A Deloitte becslése azonban az állami rész nagy többségét mutatta ki, s miközben erről még folyt a vita az állami vagyonkezelő és a magánrészvényesek között, a vagyonkezelő úgy döntött, hogy a nála lévő részt a Rosztechnologii állami korporációnak adja át.

Az Atlant-Sojusszal egyesül

Az AiRUnion társaságainak adósságai körülbelül egy éve halmozódnak, ezért a Rostechnologii úgy döntött, hogy a légitársaságokat összevonja a moszkvai kormányzat Atlant-Sojus társaságával és még több más távol-keleti járatokat bonyolító céggel. Közölték: az új társaságban szívesen látják az AiRUnion magánrészvényeseit is, amennyiben van mit bevinniük. A közlés szerint amint az AiRUnion társaságaitól megvonják a működési engedélyt, egész járathálózatukat az Atlant-Sojusra írják át.

Az AirUnion jelenleg a csőd szélén áll: adóssága mintegy egymilliárd dollárra rúg, a téli időszakra pedig már nem is adhat el jegyeket. A kifizetetlen számlák miatt az elmúlt hetekben rendszeresen előfordult, hogy a szövetségnek kerozint szállító cégek nem voltak hajlandóak feltankolni a gépeket, így utasok ezrei rekedtek napokig Oroszország különböző repülőterein.

Bár Vlagyimir Putyin orosz kormányfő augusztus végén elrendelte, hogy állami tartalékokból juttassanak üzemanyagot a légiszövetség számára, szeptember első napjaiban ismét több járatot kellett törölni üzemanyaghiány miatt.

A fejleményekkel kapcsolatban az AirBridge Zrt.-n keresztül Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Malév korábban annyit közölt, hogy az AiRUnion kritikus helyzete nem befolyásolja a magyar légitársaság működését.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!