5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az FB Airport Kft. vette bérbe és üzemelteti a sármelléki repülőteret ötven plusz ötven évre. Az SCD csoporthoz tartozó társaság továbbá a tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzatok szerdán írták alá az üzemeltetésről szóló szerződést.

Az SCD csoporthoz tartozó FB Airport Kft. vette bérbe és üzemelteti a sármelléki repülőteret ötven plusz ötven évre, a megállapodást szerdán kötötték meg a tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzattal - tájékoztatta az SCD Group szerdán közleményben az MTI-t. A szerződés értelmében az üzemeltető 6 millió forint fix összegű éves alapdíjat, továbbá a repülőtér forgalmához kötött prémiumot fizet a tulajdonos sármelléki és zalavári önkormányzatnak. Az önkormányzatok reményei szerint vállalkozási övezet is kiépülhet a repülőtér körül.

Az SCD Group közlése szerint a hatósági engedélyek megszerzését, illetve a márciusra tervezett sikeres próbarepülést követően április elsején fogadhatja Sármellék az első nemzetközi járatot. A társaság számításai szerint a repülőtér működtetése és fenntartása évente félmilliárd forint befektetést igényel majd az SCD részéről. Becsléseik szerint a sármelléki repülőtér legkorábban 2012-ben hozhatja vissza a 2008-ban regisztrált, közel 150 ezres utaslétszámot, és csak középtávon várható, hogy a forgalom eléri a nullszaldós működéshez szükséges mértéket.

A FlyBalaton repülőtér hasznosítására kiírt nyilvános pályázaton az SCD csoporthoz tartozó FB Airport Kft. tette a legjobb ajánlatot. Az új üzemeltető közleménye szerint már tavaly év végén eszközbérleti szerződést kötött a felszámolás alatt lévő, a repteret korábban üzemeltető társasággal, így minden szükséges feltétellel, eszköz- és ingatlanvagyonnal rendelkezik a sármelléki repülőtér üzemeltetéséhez.

Tomcsányi Gábor, az SCD Group Zrt. vezérigazgatója a közleményben úgy fogalmaz: az SCD Group elkötelezett a balatoni turizmus fejlesztése mellett, amelyhez elengedhetetlen a sármelléki repülőtér kiszámítható működése. Emellett az SCD balatoni turisztikai beruházásainak megvalósításához komoly üzleti hátteret biztosít a repülőtér által bonyolított nemzetközi utasforgalom. Ezért döntöttek úgy, hogy akár veszteséges üzemeltetés mellett is minden szükséges lépést megtesznek a FlyBalaton repülőtér megmentése érdekében.

Az SCD tájékoztatása szerint a cégcsoport a repülőtér körül fekvő, további 200 hektáros terület hasznosítási pályázatát is elnyerte. A társaság a földterület kármentesítését követően a légikikötő működéséhez illeszkedő fejlesztéseket kíván megvalósítani.

Az egykori szovjet laktanya területének bérletéről szóló szerződést a következő hetekben írják alá, ennek értelmében az SCD csoport több év alatt összesen egymilliárd forintot fizet a sármelléki és zalavári önkormányzatoknak.

Szabó Vendel, Sármellék polgármestere az MTI megkeresésére szerdán elmondta: a megállapodástól azt remélik, hogy nemcsak a személy-, hanem az áruforgalom is ismét növekedni fog a repülőtéren. A leszállóhely körül, az egykori szovjet laktanya területén - a korábbi elképzeléseiknek megfelelően – ugyanakkor vállalkozási övezet, ipari park épül ki, amely a reptérnek is hasznára válik, de épít annak az adottságaira, lehetőségeire is.

A polgármester hozzátette, hogy a bérleti szerződés érdemben nem befolyásolja azt a több mint 200 millió forintos követelést, amelyet az 1991 és 1995 közötti üzemeltető Balaton Airport Kft. támaszt a tulajdonosokkal szemben.

Az önkormányzatok a Legfelsőbb Bírósághoz felülvizsgálati kérelemmel fordultak az ügyben tavaly októberben elvesztett per miatt. Ha ezen a fórumon is számukra hátrányos döntés születik, a befolyó bérleti díj segítheti a törlesztést, mert a két önkormányzat egyben nem tudná kifizetni az adósságot, csak ütemezetten, részletekben.

A zalavár-sármelléki - jelenleg FlyBalaton nevet viselő - repülőteret 1991-től 1995 márciusáig üzemeltette a Balaton Airport Kft. Az akkor még állami tulajdonban lévő területen beruházásokat végzett, az objektumot alkalmassá tette a polgári használatra. A társaság 1996-ban indított pert a magyar állammal mint tulajdonossal szemben, a kereset szerint ugyanis nem térítette meg a beruházás költségeit, és tendert sem írt ki a reptér hasznosítására. A két önkormányzat ennek a követelésnek a terhével kapta meg 2004-ben az ingatlant.

Az új tulajdonosok nem sokkal később a többségi ír tulajdonban lévő Cape Clear Aviation Kft.-nek adták bérbe a repteret 99 évre szóló használattal. A társaság ellen, a felhalmozott mintegy 700 millió forintos tartozása miatt azonban tavaly ősszel felszámolási eljárás indult.

A budapesti székhelyű Balaton Airport Kft. a tulajdonos zalavári és sármelléki önkormányzat ellen a múlt év októberében pert nyert. A 200 millió forintos követelés miatt a Balaton Airport nemrég végrehajtási jog bejegyzése iránti kérelmet jegyeztetett be a földhivatalnál, a társaság ügyvezetője pedig a múlt héten úgy nyilatkozott a Zalai Hírlapnak, hogy akár a terület elárverezése útján is szeretne hozzájutni az összeghez.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!