3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tovább folytatja lepusztult flottájának csinosítását a MÁV: nem csak újabb elővárosi motorvonatok vételére és személykocsik felújítására készül, hanem emeletes szerelvények beszerzését is fontolgatja. Míg utóbbiról még nem határoztak, addig az újabb harminc darab Stadler FLIRT közelgő megvásárlására már a finanszírozási tendert is kiírták. Költeni elvileg lesz miből: 2013-ig csaknem ezermilliárd forint jut majd vasúti fejlesztésre. Mfor.hu háttér.

Miből lesz minderre pénz?

Az ezzel együtt még mindig sok leharcolt szerelvénnyel rendelkező flotta fiatalítása létérdeke a MÁV-nak, ahogy azt a konferencián a vállalat vezérigazgatója is elismerte. "Idén 35 százalékkal nőttek jegyáraink. Ha ezt nem tudjuk a színvonal emelésével ellensúlyozni, akkor elveszítjük az utasokat" - figyelmeztetett Heinczinger István.

Ez a folyamat már el is kezdődött, az utasszám ugyanis országos szinten csökken. Stagnálás vagy növekedés csak azokon a vonalakon figyelhető meg, ahol már bevezették az ütemes menetrendet. (A Budapest-Vác szakaszon például 14 százalékkal nőtt az utasszám.) A pozitív tapasztalatok nyomán a társaság fontolgatja, hogy Kelet-Magyarország és az elővárosi vonalak után a Dunántúlon is bevezeti az új rendszert.

Csaknem ezermilliárd jut fejlesztésre

Tervek már arra is léteznek, honnan lesz a nagyívű fejlesztésekre pénz. A MÁV egyrészt az uniós forrásokra számít: a Közlekedési Operatív Program (KözOp) 753 milliárd forint forrást biztosít vasúti fejlesztésekre 2007 és 2013 között. Ezekből elsősorban a hazánkon áthaladó pán-európai korridorok és az elővárosi közlekedés fejlesztését lehet majd finanszírozni. Emellett a MÁV saját forrásból további 197 milliárd forintot szán fejlesztésre ezen időszak alatt, tette hozzá Heinczinger.

A vezérigazgató utóbbiak között megemlítette a MÁV tőkepiacon történő megjelenését, illetve az eddig inkább csak kiadást jelentő ingatlanvagyon hasznosítását is. (Hazánkban a cégek közül a MÁV rendelkezik az egyik legnagyobb ingatlanvagyonnal.)

Emellett a társaság százmilliárd forint értékű kötvénykibocsátásra készül jövőre, amelyből 10-15 éves távlatban megtérülő projekteket finanszíroznának. Ezek listáját a közeljövőben állítják össze. Ezen túlmenően a PPP-formával (Public Private Partnership) is élni kíván a cég: a magánszféra bevonására építő konstrukció segítségével pályaudvarokat újítanának fel, ahogy az Bécsben és Prágában már bevált, emelte ki előadásában Mosóczi László.

Júliustól él a Start Zrt.

Ami pedig a cégstruktúra átalakítását illeti, már biztos, hogy 2007. július elsejétől önálló társaságként működik majd a személyszállítási üzletág. A Heinczinger szerint jelenleg "kilencven százalékos készültségi állapotban" lévő Start Zrt. három területet, az elővárosi forgalmat, a távolsági (InterCity) járatokat és a regionális közlekedést állítja majd működése középpontjába.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!