4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mi a hasonlóság az üzleti élet és a házasság között? Mindkettő tele van konfliktusokkal, melyek megoldására gyakran érdemes egy harmadik, pártatlan személyt bevonni, siker esetén pedig mindkét fél hosszú távon elégedett marad. Rosszabb esetben viszont elválnak útjaik. A válságban még inkább kiéleződő ellentétekről és azok megoldási módszereiről is szó esett egy keddi, mediációval (konfliktusban lévő felek közötti közvetítéssel) foglalkozó konferencián.

Néha kívülről könnyebb

Az üzleti élet rengeteg megoldandó akadályt támaszt nap mint nap, melyek száma a gazdasági válságban megszaporodik, a megoldásra való koncentrálás pedig még inkább előtérbe kerül. A mediációs konferencián több szakember több különböző szempontból számolt be tapasztalatairól.

A kiválasztásnál lehet a legnagyobbat bukni

Ormai Gabriella, a CMS Cameron McKenna LLP Ügyvédi Iroda vezető partnere rengeteg vitás munkajogi kérdéssel találkozik, melyek nagy része fel sem merülne, ha szereplői már a kialakult helyzet előtt odafigyeltek volna a konfliktus megelőzésére. Sokan azonban felesleges fontoskodásnak tartják a multik profi felvételi és visszajelzési gyakorlatát, így nem is követik ezeket a szabályokat.

Első lépésként nagyon fontos lenne óriási hangsúlyt fektetni a kiválasztásra, a referenciák ellenőrzésére, az elvárások pontos kommunikációjára, és a próbaidő száz százalékos kihasználására, ugyanis jellemzően ezek hiányából fakadnak a konfliktusok. A kezdeti nehézségeken túllépve, menet közben is alakulhatnak ki félreértések, melyek munkajogi perekben végződhetnek. Ezért érdemes odafigyelni minden vezetőnek arra, hogy a lehető legpontosabb visszajelzésekkel szolgáljon a munkavállaló felé, senkit ne érjen meglepetésként az esetleges elbocsátás. Ha jó a visszacsatolás, a munkavállaló is érzi, hogy jó helyen van, vagy esetleg érdemes felállnia.

A visszajelzésekkel sajnos meglehetősen fukarul bánnak a magyar vezetők, se dicsérni nem tudnak, se kritizálni. Ha mégis, úgy a munkavállalóknak okoz néha gondot a visszajelzések befogadása.

Szakadjunk el a rutinoktól!

Endrei Balázs, a Cegos Tanácsadó és Tréning Kft. képviseletében a terméketlen rutinoktól való megszabadulásra hívta fel a figyelmet. Minden cég életében sok ilyen szervezeti együttlét figyelhető meg, melybe beletartoznak a kapcsolattartási tevékenységek, a hosszúra nyúlt meetingek, a múltba révedés, a valós érzelmeink elrejtése vagy éppen az innovatív ötletek csírájában történő elfojtása. "Békeidőben" ezekkel együtt is működik a cég, viharban azonban, amikor sürgősen meg kell szabadulni néhány felesleges súlytól, végig kell gondolni minden ilyen tényezőt.

A kulcs az újragondolásban van: mennyire vagyunk képesek szemléletet váltani, felelősséget vállalni, a meglévő struktúrákon változtatni. A szakember hangsúlyozta: nem csak az a cél, hogy cégeink túléljék a válságot, hanem az is, hogy ne megtépázva kerüljenek ki belőle.

Ne szégyelljünk segítséget kérni!

Dr. Kovács Géza, a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálat elnöke a mediációs közvetítési technikát mutatta be, mely Magyarországon még ugyan gyerekcipőben jár, de azért egyre több ember igyekszik eképpen megoldani problémáit. Ez gyors és költségkímélő módszer a vitás ügyek rendezésére, általában hatékonyabb, mint a bírói eljárás. Lényege, hogy a vitás felek együttes megállapodás jegyében egy mediátorhoz fordulnak, hogy ő segítsen megoldani a reménytelennek tűnő helyzeteket.

Dobos István, a Paksi Atomerőmű HR vezetője esettanulmányában a mediáció által elért eredményekről számolt be, mely esetükben több száz fő és a vezetőség közti konfliktusok megoldását szolgálta. Számára - és a többi előadónak is - a szemléletváltás volt a legnagyobb felismerés, azaz nem minden esetben érdemes foggal körömmel kapaszkodni az addig bevált módszerekhez, saját szakmai büszkeségünkhöz. Egy lépést hátrálva a megoldás az elsődleges cél, ehhez pedig érdemes addig ismeretlen, alternatív módszereket is igénybe venni.

Ezt támasztotta alá Kapor Gábor, a Nemzetközi Üzleti Mediációs Központ elnöke is. Szerinte Magyarországon nem alakult még ki a mediátorhoz fordulás kultúrája, tekintve, hogy ehhez az említett szemléletmód-váltásra lenne szükség, továbbá jobban kellene ismerni az intézmény előnyeit, módszereit.

Csodát persze ettől sem érdemes várni, néha már az is sikernek könyvelhető el, ha a problémák megfogalmazódnak, és kedvező megoldás nélkül ugyan, de lezáródnak. Ennek ellenére a statisztikai adatok meggyőzőek, tehát a jövőben érdemes megismerkedni ezzel a módszerrel is. A nyitottság talán a gazdasági válság egyik pozitív hozadéka lehet.

GF

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!