3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az mfor.hu régi-új sorozata, a Reklámmustra keretében tekint át friss és klasszikus kampányokat. Ezúttal a vicces reklámok egyik közismert darabjával, az Ameriquest "Don’t Judge Too Quickly" szériájával foglalkozunk. Paradox módon a vállalat későbbi csődjéhez a 2005-ös Super Bowl legemlékezetesebb szpotjai is hozzájárultak.

Folyamatosan visszatérő kérdés: érdemes vagy nem viccesre venni egy reklámkampányt. Vajon milyen hatást gyakorol a brandre egy jó poén? Jó-jó, hogy itthon Emese klasszikus, de a hirdető, Budapest Bank márkaismertsége (a reklámban szereplő figuránál) mérsékeltebb arányban nőtt, a piaci részesedésre pedig valószínűleg nem gyakorolt érdemi hatást. (Bár ezt a kérdést a gazdasági válság hatása miatt nehéz megválaszolni még a statisztikák tükrében is.) 2007-2008-ban a magyar piacon óriási hype volt a vicces banki reklám, az ügyfelek puhítása volt a divat, azaz a hirdetők viccel próbálták oldani a bankok iránt érzett ellenszenvet. Ennek hatásáról, illetve később a devizahitelek miatti ellenszenvről most nem szeretnénk értekezni.

Amerikában a bankolásnak, a hitelfelvételnek a középosztály körében évszázados hagyománya van. A 2000-es évek első felében, amikor a jegybanki kamatok jelentős csökkenésnek indultak, a likviditásban lubickoló pénzintézetek agresszíven nyitni kezdtek lefele. Ekkor rohamosan terjedt a bennfentesek által Ninja-hiteleknek (no income, no job) csúfolt konstrukciók, amikor reménytelen ügyfeleknek is két kézzel szórták a bankok a pénzt abban bízva, hogy az ingatlanpiaci boom örökké tart, vagyis a fedezet mindig biztosítva lesz, még akkor is, ha bedől a hitel. (A lufi 2008-ban durrant ki végérvényesen, a következmények ismertek.)

Ennek a korszaknak egyik emblematikus kampánya volt az Ameriquest jelzálogbank kampány, mely már már klasszikusnak számít a vicces hirdetések között. Az amerikai futballbajnokság 2005 februárjában rendezett döntőjén, a Super Bowl alkalmával a jelzálogbank négy szpotot vásárolt (csak a reklámidőre 10 millió dollár körüli összeget elköltve). A reklámok a fent jelzett alacsonyabb jövedelmű rétegnek szóltak, „Don’t Judge Too Quickly” (Ne ítélj túl hamar/Ne ítélj elhamarkodottan) főcímmel. Vicces szituációkat bemutatva, első látásra egyértelmű helyzetekben került kínos helyzetbe az adott szpot főszereplője. A félreérthető helyzetek kapcsán pedig a pénzintézet azt hangsúlyozta, hogy ők nem ítélkeznek elhamarkodottan.

A négy reklámfilm közül a meglepő vacsora véres macskája volt messze a legütősebb, borítékolhatóan ma – az állatvédelem és a politikai korrektség jegyében – nem vállalná be egy hirdető sem. Ezen kívül, - a helyzetkomikumok szerint - egy anyósgyilkos, egy bolti rabló, és egy peep-showba látogató sztoriját ismerhette meg a közvetítést néző, közel 90 milliós amerikai publikum.

A sikerre való tekintettel a reklámból később további epizódok készültek, melyek közül talán a kórházi rész volt a legjobb, de volt repülőgépen szeretkezés, utcalányt felszedő apuka is a sorozatban. A kampány szakmai körökben is elismerést váltott ki, a leghíresebb reklámfesztiválon Cannes-ban bronz oroszlánt nyert a bemutatás évében.

A történet szépsége, hogy annyira jól sikerült a kampány, hogy a reménytelen helyzetben lévő hiteladósok ellepték az Ameriquestet. Így a jelzálogbank már a 2008-as válságot sem érte meg, még 2008-ban felvásárolta az Ameriquest anyacégét (ACC Capital Holdings) a Citibank.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!