3p

A közösségi finanszírozás Magyarországon még gyerekcipőben jár, az Egyesült Államokban azonban több sikeres üzleti és kulturális projektet indítottak el ilyen módon. Íme, a közösség pénzéből megvalósított ötletek legígéretesebbjei.

A crowdfunding-ként, vagy magyarul közösségi finanszírozásként emlegetett forráskeresési módszer alapja a részvénytársasági modell, ami korántsem nevezhető újnak. Az internet adta lehetőségek ugyanakkor a fizikai távolságokat megszüntették, így a világ egyik végén lakó finanszírozó akár egy tőle meglehetősen távoli szimpatikus kezdeményezés mögé is könnyedén odaállhat. A helyzetet "bonyolítja", hogy a crowdfunding kapcsán többféle modell jött létre, amelyek ellentétben a fent említett részvényesi közösséggel szemben nem csak érdekalapon, hanem értékalapon is létrejöhetnek. Utóbbiak tipikus példája, amikor nem egy üzleti kezdeményezést, hanem jótékonysági, vagy művészeti projektet karol fel a közösség.

Zseniális vagy őrült ötletek - a közösségi finanszírozás új csillagai. A képre kattintva galéria nyílik!

Mint Kuti Mónika – Madarász Gábor tanulmányából (in: Pénzügyi szemle 2014/3) kiderül, a következő formákban állnak a közösség tagjai a forrást kereső projektek mögé:

  • tulajdonositőke-alapú közösségi finanszírozás
  • hitelezésalapú közösségi finanszírozás
  • adományalapú közösségi finanszírozás
  • jutalomalapú finanszírozás formájában.

A pénzügyi előnyök mellett a marketing és kommunikációs haszna is figyelemre méltó tud lenni a közösségi forráskeresésnek. A projektek ugyanis az elérhető média jelenlétnél nagyobb figyelemhez is jutnak, ráadásul egy kvázi ingyenes piackutatást is letudhatnak a vállalkozók, hiszen a pénzgyűjtésnél számos visszajelzés érkezhet, így alkalmas igényfelmérésre, a leendő termékek közösségi fogadtatásának szondázására is.

Így akár az elsőre jónak tűnő ötletekről is kiderülhet, hogy a potenciális vásárlók korántsem fognak annyira lelkesedni a termékért, és őrültnek tűnő ötletek is szárnyra kaphatnak a közösség jóvoltából. A két legnagyobb ilyen forrásgyűjtő oldalon, a Kickstarteren és az Indiegogón folyamatosan találkozhatunk meglepő találmányokkal, amelyek közül várhatóan számos már a forrásgyűjtés során el fog bukni, mások pedig a piaci megmérettetésben találtatnak majd könnyűnek. Néhány ugyanakkor komoly pályát futhat be, és a jövő milliárdosaivá válhatnak az ötletgazdák.

Az ötletek között vannak teljesen hétköznapi igényeket kielégítők, mint amilyen a kanapéba rejthető USB-aljzat, a technika vívmányait használó fültisztító vagy a munkahelyi „üzenőtábla”. Számos innováció igyekszik meglovagolni az egészségtudatosság trendjét, és olyan tömegtermékekkel előrukkolni, amely a piacon is megállhatja a helyét. Így a CNN gyűjtésében megjelent listán található masszírozó fejpánt, de egészséges táplálkozásban útmutatást nyújtó viselhető kütyü is. De a magunk részéről komoly jövőt jósolunk a szájszagot elemző kis készüléknek is. A feltalálók azonban sokszor engedik el a fantáziájukat így születnek meg az olyan termékek, mint a zsebben hordható drón, a képernyővé váló fejhallgató vagy éppen a rovargyilkos sópuska.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!