4p

Az emberi tényező és a vállalati kultúra egyre fontosabb szerepet játszik a cégek kiszervezési stratégiájában, ezért a nagyvállalatok jobban megnézik, kikre bízzák például a telefonos ügyfélszolgálatok üzemeltetését. Míg korábban az volt jellemző, hogy a Távol-Keletre, például Indiába telepítettek ilyen központokat, most beindult a visszavándorlás Kelet-Közép-Európa felé, állapította meg a KPMG tanácsadócég szerdán nyilvánosságra hozott kutatása. Mfor.hu tudósítás.

Váltanak a call centerek (Mfor-montázs)

A költségcsökkentés mellett egyre több szempontot is figyelembe vesznek a vállalatok, amikor egyes feladataik ellátását alvállalkozókra bízzák. A szaknyelvben outsourcingnak (kiszervezés) nevezett folyamatot korábban sokan temették, mert a vállalatoktól olyan visszajelzések érkeztek, hogy a hasonló projektek eleve bukásra vannak ítélve.

Nincsenek elemzések


A KPMG tanácsadó cég nemrég elvégzett nemzetközi felméréséből azonban az derül ki, hogy a helyzett változott: a válaszadók hatvankét százaléka gondolja, hogy ez komoly leegyszerűsítése a valóságnak. 25 százalék szerint az állítás nem túlzó, de nem is teljes mértékben felel meg a valóságnak. Csak kevesen, 13 százaléknyian hiszik azt, hogy az outsourcing megoldások eleve kudarcra vannak ítélve.

A felmérés Magyarországon is hasonló eredményeket hozott, mondta Székely László, a KPMG magyarországi IT-tanácsadó partnere. Az, hogy a cégek egyre jobban bíznak a kiszervezések hatékonyságában, annak is köszönhető, hogy finomodtak a módszerek. Már nemcsak a költségcsökkentés az elsődleges szempont, hanem az alvállalkozó kiválasztásánál egyre inkább szerepet játszik az outsourcing ügyfél-elégedettségre és versenyképességre gyakorolt hatása is.

Az egyéb mutatók mérésében azonban még akadnak hiányosságok. Az ügyfelek hetvenkét százaléka jelezte például, hogy nem rendelkezik olyan eszközzel, amely a kiszervezési megállapodás mindenre kiterjedő sikerességét elemezhetné. Ráadásul a kiszervezést igénylő ügyfelek 44, a szolgáltatók 42 százaléka nem végzi el a szerződések rendszeres stratégiai felülvizsgálatát.



Érdekes megállapítása a kutatásnak, hogy kiderült: egy vállalatnak az emberi tényezőt, azaz az együttműködő cégek személyi összetételét, szerkezeti és kulturális felépítését is vizsgálnia kell, mielőtt belevágna az outsourcingba. A megkérdezett cégek szakembereinek hatvan százaléka mondta, hogy az együttműködési problémák emberi tényezőkre vezethetők vissza.

Székely Zoltán szerint két fontos tanulsága van ennek a megállapításnak. Az egyik, hogy valószínűsíthetően ezért döntenek úgy a globális nagyvállalatok, hogy például telefonos ügyfélszolgálataikat inkább visszatelepítik Európába, azon belül is a kelet-közép-európai régióba. Itt ugyanis könnyebb anyanyelvi szinten az angolon kívül más nyelvet is beszélő alkalmazottakat találni.

Emberi tényezőben jól állunk


Ebből adódik a másik fontos következtetés: a szolgáltatóközpontok letelepítéséért vívott versenyben az az ország lehet sikeres, amelyik megfelelő képzéssel megfelelő munkatársakat tud biztosítani a vállalatoknak. (Magyarország ebben a tekintetben nem áll rosszul: az elmúlt időszakban a CitiBank hálózatot üzemeltető csoport, az amerikai Morgan Stanley bankház, a British Telecom és a Vodafone is úgy döntött, hogy itt létesít szolgáltatóközpontokat.)



Az emberi tényező persze nem minden esetben meghatározó, mivel egy adatközpont üzemeltetésénél mindegy, hogy a két vállalat eltérő struktúrában dolgozik-e vagy sem. De például egy munkaerőtoborzó-rendszer kiszervezésénél már sokat számít, mennyire "érti egymást" a megrendelő és a munkát elvégző szolgáltató.

A kiválasztási folyamat gyakran elnyújtott és költséges: a szolgáltatók 62 százaléka egyetértett azzal, hogy az fáradságos,
túlságosan hosszú és sokkal inkább a folyamatra koncentrál a végeredmény helyett. A válaszadók ötven százaléka szerint a teljes kiválasztási folyamat hat hónapnál tovább tartott, 43 százalék esetében pedig a szolgáltató ajánlatának kiértékelése is több mint egy hónapot vett igénybe.

Székely László elmondta: a kutatási eredmények is bizonyítják, hogy a kiszervezésen alapuló vállalati együttműködéseknek van jövőjük. Azok a nagyvállalatok, amelyeknél már van "hagyománya" az outsourcingnak, egyre inkább tökéletesítik és a valódi hatékonyság felé mozdítják el az ilyen rendszereket. Magyarországon azonban még mindig elsősorban a költséghatékonyság az elsődleges tényező, még a globális cégek leányvállalatainál is.

L. Nagy Gábor


Menedzsment Fórum
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!