4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Visszatérhet Magyarországra a gumiabroncsokat gyártó indiai Apollo Tyres - adta hírül csütörtökön a hvg.hu a Financial Times (FT) gazdasági napilapra hivatkozva.

Az FT cikke szerint az Apollo Tyres indiai gumiabroncsgyártó vállalat az Egyesült Államok és Kína helyett inkább Kelet-Európára és Délkelet-Ázsiára fókuszál, két új gyárat is építene ezekben a régiókban. A lap szerint a két gyár közül az egyik Magyarországon épülne fel.

Neeraj Kanwar, a cég ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott, hogy a következő négy évben 500 millió dollárt költenének a két új gyár felépítésére. A magyarországi helyszínnel erősíthetnék a cég jelenlétét Európában és a volt szovjet tagköztársaságok területén - írta a hvg.hu.

A társaság 2008-ban már egyszer előkészítette egy magyarországi gyár felépítését Gyöngyösön, ám akkor meghiúsult a fejlesztés. Az akkori miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc 2008. január 16-án jelentette be Újdelhiben, hogy az Apollo Tyres indiai gumiabroncsgyár 300 millió euró befektetésével Magyarországon, a gyöngyösi ipari parkban építi fel európai gyártóbázisát.

Az indiai cég magyarországi leányvállalata 2008. május 21-én földvásárlási opciót is szerzett a Gyöngyösi Ipari Parkban. A 45 hektáros területet az előszerződés szerint összesen 673 millió forint nettó áron vásárolta volna meg az Apollo Tyres. Azonban a fejlesztés, amely az ígéretek szerint kezdetben 900, majd 1500 embernek adott volna munkát, a helyi politikai csatározások kereszttüzébe került, végül nem valósult meg. A cég 2008. augusztus 14-én arról tájékoztatta a gyöngyösi önkormányzat által működtetett ipari park vezetését, hogy eláll a gumiabroncsgyár létesítésétől. Az Apollo hivatalosan azzal magyarázta kivonulását, hogy a zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek.

A Fidesz helyi népszavazást kezdeményezett a gumiabroncsgyár-beruházás megakadályozása érdekében. Tatár László, a párt önkormányzati frakciójának vezetője egy környezeti előtanulmányra hivatkozott, amely szerint a gyártástechnológia során olyan policiklikus vegyületeket használtak volna, amelyeket 2009-től megtiltott az Európai Unió. Veszélyforrásnak látták a keletkező nagy mennyiségű ipari gumihulladékot, illetve a gyár nagy vízigényét is, amely álláspontjuk szerint veszélyeztette volna a Mátra természeti értékeit, a térség gyógy-idegenforgalmát, illetve a Mátraaljai Borvidék szőlőtermesztését.

A Fidesz a bírósági jóváhagyás után megkezdte a népszavazás előkészítését, közben a beruházó elállt a tervétől. Hiesz György a város akkori (szocialista) polgármestere szerint az akcióval a beszállítókat is ideszámítva közel 3 ezer munkahely létrehozását, mintegy 90 milliárd forintnyi, a helyi vállalkozásoknak is munkát biztosító beruházást akadályoztak meg. Az Apollo Tyres a gyöngyösi kudarc után ugyan azt a tájékoztatást adta, hogy más magyarországi, illetve szlovákiai helyszínt keres a beruházás megvalósítására, ám a gyár azóta sem épült fel.

Takács László, a gyöngyösi ipari parkot működtető cég többségi tulajdonosának ügyvezetője csütörtökön az MTI érdeklődésére úgy nyilatkozott: amennyiben az Apollo Tyres úgy dönt, hogy visszatér Gyöngyösre, szívesen fogadják. Elmondta: ugyan ezúttal nem kereste meg őket az Apollo, ám tudomása szerint Gyöngyös "szerepel a cég térképén". Ugyanis 2012-ben már újra érdeklődtek az indiaiak egy Gyöngyös, illetve Gyöngyöshalász határában felépítendő gyár lehetőségéről.

Ez arra utal, hogy a térség megfelel az Apollo számára, ugyanis itt rendelkezésre áll a kellő terület és a megfelelő munkaerő - vélekedett a Hatana Gyöngyös Ipari Park Fejlesztő Kft. ügyvezetője. A gyöngyösi ipari park 75,5 százalékát birtokolja a három belföldi magánszemély által birtokolt Hatana Kft., míg 24,5 százalék a város önkormányzatáé. Az Apollo Tyres jelenleg Indiában, Dél-Afrikában és Hollandiában rendelkezik gyártókapacitásokkal.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!