3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója szerint ha külső szolgáltatókat vonnak be a buszüzemeltetésbe, azzal a BKV teljesítménye is összehasonlítható és számon kérhető lesz.

Vitézy Dávid vasárnap Várszegi Gyula, a BKV igazgatósági elnökének nyilatkozatára reagálva az MTI-nek. kifejtette: Várszegi Gyula a BKK igazgatósági elnökeként még támogatta az első tender kiírását, azóta változott a véleménye, amióta a BKV-nál tölti be ugyanazt a posztot. Vitézy Dávid kiemelte: a BKV vezérigazgatója is elmondta neki, hogy Várszegi Gyula a magánvéleményét, és nem a BKV hivatalos álláspontját ismertette, hisz ilyen tartalmú döntéseket a BKV-t vezető testület nem hozott.

A BKK vezérigazgatója leszögezte: amennyiben a BKV maga szerzett volna be új buszokat – amire ma nincs forrása, és nem is hitelképes – akkor körülbelül egymilliárd forinttal került volna többe, mint a szolgáltatói buszok éves üzemeltetése. Hozzátette: a külsős buszok a "nullára leírt", régi Ikarusoknál drágábban üzemelnek, de a régi járműveket felújítás nélkül nem lehet forgalomban tartani már rövid távon sem. Jelenleg a BKV-nak 230 busza áll üzemképtelenül – tette hozzá –, s ha nem tesznek semmit, az lehet, hogy olcsóbbnak tűnik, de akkor "jövő karácsonyra 330 busz fog állni, az emberek pedig állhatnak a megállóban a kimaradó járatokra várva". Ez szakmailag vállalhatatlan út, Budapestnek szüksége van új buszokra.

Vitézy Dávid megfogalmazása szerint érthető okból a BKV-nál sokan az eddigi rendszer fennmaradásában érdekeltek. A társaság mindig elmondta, hogy hány tízmilliárd forintra van szüksége, és gyakorlatilag nem lehetett számon kérni sem az utasok, sem a főváros részéről a cserében nyújtott szolgáltatást – emelte ki.     

Hangsúlyozta: a magánszolgáltatói buszok bevonásával lesz összehasonlítási alap mind költségszinten, mind a járatkimaradásokra vonatkozóan. Az utóbbi kapcsán megjegyezte: a BKV járművei "százszámra" robbannak le, miközben más szolgáltatóknál 0,3 százalékos a járatkimaradási arány. A vezérigazgató kulcskérdésnek nevezte, hogy ha a 150 szolgáltatói busz bármelyike nem indul el, akkor azt nem kell közpénzből kifizetni, míg a BKV-nál azt is finanszírozni kellett.

Megjegyezte: "nem budapesti találmány" az a modell, miszerint egyes vonalakat külső szolgáltatók üzemeltetnek, a tarifákat és a menetrendet pedig a város határozza meg. Példaként említette Londont, Stockholmot és Helsinkit, ahol minimális, vagy nincs is fővárosi tulajdonú busz, míg Varsóban és Bécsben  egyre bővül a magánszolgáltatók aránya. Előzőleg Várszegi Gyula, a BKV igazgatósági elnöke arról nyilatkozott az MTI-nek, hogy álláspontja szerint súlyos kockázatokkal járnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) busztenderei, és amíg nem rendeződnek a finanszírozási kérdések, nem támogat semmilyen kiszervezést. Úgy vélte: miután továbbra sem biztosított a BKV finanszírozása, minden egyes tender egyre rosszabb helyzetbe hozza a társaságot.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!