4p

Sok a zöldség-gyümölcs vásárló, ám az egy főre jutó mennyiség kevés. A friss áruhoz elsősorban piacokon jutunk hozzá - derült ki a GfK Piackutató Intézet legutóbbi felméréséből. Mfor.hu-tudósítás.

A felmérés során a GfK szakemberei egyaránt vizsgálták a kedvelt zöldség-gyümölcsfajták körét, a beszerzés helyét, valamint megvásárolt termék származási helyét is. A kutatás apropóját a szektor egyre nehezebb helyzete adta, valamint nem elhanyagolható tényező az sem, hogy hazánk kedvező adottságokkal rendelkezik a zöldség-gyümölcstermeléshez - hangzott el a cég keddi sajtótájékoztatóján.

Több déligyümölcsöt veszünk, mint almát

A fogyasztás 60 százaléka friss termékként kerül a fogyasztókhoz, ami 914 ezer tonnát tett ki 2010-ben. Ez összegben 226 milliárdot jelentett aminél többet csak friss húsokra költöttünk - 235 milliárd forintot, ruházkodásra pedig 360 milliárdot. A négymillió háztartásból 3,956 millió háztartás asztalán rendszeresen megtalálható a zöldség-gyümölcs - állapították meg a felmérés készítői.

Zöldséget jellemzően hetente egyszer vásárolunk, gyümölcsöt pedig másfél hetente. A teljes mennyiség 25 százalékát a legkedveltebb gyümölcs, az alma teszi ki, ezt követi 17 százalékkal a dinnye, majd 37 százalékkal az összes déli gyümölcs szerepel. A zöldségek közül a burgonya áll az élen 36 százalékkal, ezt követi a káposzta, vöröshagyma, paprika és paradicsom 10-10 százalékos aránnyal. A vásárlások 27 százalékát piaci árusoknál bonyolítjuk, ami nagyjából azt jelenti, hogy 10 kilogrammból 4 kiló kerül tőlük beszerzésre.

Kevesen vásárolnak sokat

A megvásárolt 914 ezer tonna felét a háztartások 15-16 százaléka teszi ki, ők egyszerre nagyobb mennyiséget szereznek be. Jellemzően ők azok, akik a piaci árusokat helyezik előtérbe a vásárlás során. A megvásárolt mennyiség 20 százalékát pedig a keveset vásárló háztartások teszik ki, akik elsősorban hipermarketekben, diszkontokban szerzik be a termékeket. A vásárlás során tavaly kimagasló szintre ugrott az olcsóság, mint szempont, bár a minőség szintén fontos a többségnek.

A vásárlók mindössze 34 százaléka tartja szem előtt, hogy magyar terméket szerezzen be, 78 százalékának pedig fontos lenne, hogy hazai árut fogyasszon, ám ez csak az ár/érték arány függvényében válik döntő szemponttá.

Nehéz helyzetben a szektor, csak lassú javulás várható

A szektorra jellemző, hogy kemény korlátozók között kell működnie, hiszen az elmúlt években tapasztalható időjárási viszontagságok, az egészségügyi botrányok, valamint az olcsóbb import nyomása is megnehezíti az ágazat helyzetét. Mindemellett a hazai fogyasztás is csökkenő tendenciát mutat. Kritikus éven vagyunk túl, ugyanis nemcsak a termelés volt kevesebb, de a zöldségek 22, míg a gyümölcsök 51 százalékos áremelkedését is el kellett viselnie a fogyasztóknak. A kiskereskedelmi beszerzés mellett az ipari felvásárlás is csökkent, ugyanakkor a zöldségfélék exportja 16, a gyümölcskivitel pedig 8 százalékot növekedett - állapítja meg a GfK kutatása.

A szektor továbbra is nehezen tud kikecmeregni a nehézségekből, hiába összesen 114 termelői értékesítő szervezet (TÉSZ) működik Magyarországon, melyek a piac 20 százalékát tartják kézben. Érdekesség, hogy ezzel szemben a feketekereskedelem a piac 40 százalékát fedi le. A probléma a TÉSZ-ekkel viszont azt, hogy még mindig alacsony a befolyása. Ennek oka, hogy a hazai termelők kevés hajlandóságot mutatnak a szövetkezésre, hiába szolgálna az számos előnnyel. A helyzet javítását a belföldi fogyasztást ösztönző programokkal lehetne elsősorban megvalósítani a szakértők szerint.

A Magyarországon megtermelt zöldségek és gyümölcsök 90 százaléka kerül értékesítésre. A belföldi piac mérete mennyiségben 1,2 millió tonnára tehető, ebből a saját fogyasztás mindössze 200 ezer tonna, a többi a kereskedelmi forgalomba kerül. A GfK szerint a korlátozó tényezők tartós fennállása miatt a szektor lassú kibontakozására lehet számítani.

Székely Sarolta

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!