3p

Az áprilisig tartó felfutás után májusban lassult, júniusban pedig már meredeken csökkent az új autók eladása Európában.

A vásárlókat az általános gazdasági helyzet, azon belül az üzemanyagok rohamos drágulása riasztotta el, már ahol elriasztotta. Németországban, Franciaországban, Ausztriában, Belgiumban továbbra is nőtt a kereslet néhány százalékkal, Luxemburgban és számos kelet-európai országban továbbra is  kiugróan gyarapodott, de a spanyol piac több mint 30 százalékos, az ír piac több mint 48 százalékos, az olasz eladások több mint 19 százalékos hanyatlása visszavetette az európai átlagot.

Júniusban 1 427 008 új autó kapott rendszámot Európában, 7,9 százalékkal kevesebb, mint tavaly júniusban. Az első félévben 8 327 922 új autót regisztráltak, 2,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel azelőtt, jelentették az európai autógyártók szövetségében (ACEA) szerdán. Az ACEA  összesítésében az EU- és az EFTA-tagországok szerepelnek.

Az EU régi tizenöt tagországában júniusban 1 278 263 új autót regisztráltak, 8,3 százalékkal kevesebbet, illetve az első félévben 7 511 400-at, 2,8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A legerősebb piacokon is lassult a kereslet: Németországban például - miután a tavalyi áfaemelés okozta sokk elmúlt - idén áprilisban még 20 százalékkal, az első négy hónapban 7,3 százalékkal több személyautó kapott rendszámot, mint egy évvel azelőtt, de júniusban már csak 1 százalékos, az első félév átlagában 3,6 százalékos volt az éves többlet.

A nagy autógyártók közül szinte mindnek csökkentek az eladásai júniusban az egy évvel korábbihoz képest Európa átlagában, kivéve a luxusgyártók közül a BMW-t. A Suzuki európai értékesítése júniusban 10,7 százalékkal, az első félévben 6,7 százalékkal, az Audié júniusban 5,5 százalékkal, az első félévben 3,4 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól.

Közben az EU tíz új kelet-európai tagországában júniusban 106 906 új kocsi kapott rendszámot, 3,7 százalékkal kevesebb, mint tavaly júniusban. Ezzel az első félév átlagában 4,1 százalékos volt a növekedés éves összehasonlításban, 595 348 kocsira. Áprilisban 11,3 százalékos, az első négy hónap átlagában még 13,1 százalékos volt az éves növekedés.

Ebben a térségben Lettországban, Észtországban és Romániában esett vissza az értékesítés júniusban tavaly júniushoz képest, 46 százalékkal, 25,1 százalékkal, illetve 13,6 százalékkal. Magyarországon 8,2 százalékos csökkenés volt. Szlovákiában ellenben 18,2 százalékkal, Csehországban 9 százalékkal, Lengyelországban 6,9 százalékkal, Bulgáriában 5,7 százalékkal nőtt az eladott új autók száma.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!