4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerdán mutatja be az Apple táblagépének, az iPadnek a harmadik változatát. Az egyes vélemények szerint a fogyasztók számára gyakorlatilag szükségtelen, ám az iPad által sikerre vitt géptípus több gyártó fantáziáját beindította, ami szép sikereket éppúgy eredményezett, mint látványos bukásokat. Az Apple piacvezető pozícióját azonban nem veszélyeztették a konkurensek.

A versenytársak eleinte nem is igazán értették, hogy mi a különbség egy nagyobb okostelefon és az iPad között, idézte a CNN Eric Schmidtet, a Google vezérigazgatóját. A 2010-ben piacra dobott készülékek azonban elképesztően sikeresek voltak, a forgalmazás első negyedévében 3,3 millió darabot értékesített az Apple. Ez pedig több nagyobb gyártó számára jelzés volt, hogy ígéretes piaci szegmenst hozott létre az Apple.

Egy évvel az iPad után már 100 különböző tablet modell volt a piacon, ami a konkurensek viszonylag gyors reagálását jelzi, csakhogy addigra az Apple már elkészült a kütyü második generációjával. Így hiába készít néhány gyártó – például a Samsung - jó tableteket, az Apple versenyelőnye biztosított van. Csak az amerikai cég számára mindig is érdektelen gyengébb és olcsó, úgynevezett low-end kategóriában tudtak mások labdába rúgni, ám a drága és óriási haszonkulccsal kecsegtető modellek között domináns az Apple piaci részesedése.

A legutóbbi negyedévben az almás cég 15,4 millió iPadet értékesített, így a piaci részesedése ebben a szegmensben közel 60 százalékos volt a DisplaySearch februári jelentése szerint. Érdekesség, hogy a legerősebb versenytársak nem a „hagyományos piaci szereplők”, a számítógép, illetve mobiltelefon-gyártók közül kerültek ki. Két, a tartalom terén erős cég tudott ugyanis meglepően jó eredményeket produkálni a tabletek piacán, a legnagyobb kulturális online áruháznak számító Amazon, illetve a Barnes & Noble könyváruház. Mindketten az e-könyv olvasók felöl támadtak, az e-reedereket „okosítva” léptek a tablet piacra.

Az Amazon számára ez olyan jól sikerült, hogy a viszonylag olcsó, 200 dolláros Kindle Fire készülékek (a cikkben az amerikai piacon alkalmazott árak szerepelnek minden készülékre vonatkozólag) a karácsonyi szezonban az iPadek után a legkelendőbb modellek voltak ebben a szegmensben. Ugyan kevésbé csilivili, és gyengébb is az Amazon, illetve a B&N (Nook Tablet) gépe, ám a felhasználók számára legkívánatosabb funkciókat, mint az e-olvasó, zenehallgatás, videónézés, böngészés ezek is biztosítják.

Hogy ez utóbbi stratégia mennyire helyénvaló volt, azt többek között a HP és a RIM példája is jelzi. Mindkét vállalat komoly szakmai háttérrel rendelkezik, hiszen a HP a világ legnagyobb notebook gyártója (mely szegmens számára komoly kihívás a tabletek megjelenése), míg a RIM a BlackBurry révén az okostelefonok piacának mértékadó szereplője.

A készülékeiket az iPad 500 dolláros szintjére árazó vállalatokat azonban óriási csalódás érte, ugyanis kiábrándító értékesítési számokat produkáltak. A HP így egyelőre nem is fejlesztett második generációt a TouchPad gépekből, míg a BlackBerry PlayBook 2 csak a múlt hónapban debütált, egyelőre nem különösen átütő siker mellett. A piaci erőviszonyokat egyébként jelzi, hogy a BlackBurryből összességében egymillió darab találhatott gazdára.

Nem büszkélkedhet a tabletpiac meghódításával a Motorola sem, amely szintén a magas árkategóriában állította rajthoz a Xoom nevű készülékét, még az iPadeknél is 100 dollárral többe került. Nem csoda, hogy eleinte nem is igazán fogyott a kütyü, ami iránt azt követően élénkült meg az érdeklődés, hogy a Motorola 500 dollárra csökkentette az árát, számolt be a CNN írása.

A mobiltelefon gyártók közül még a Samsung teljesít a legjobban a tabletek piacán, ám mint azt fent jeleztük, a koreai cég sem számít trónkövetelőnek a legfontosabbnak tekintett amerikai fogyasztók körében. A Samsung Galaxy Tab három különböző méretben is piacra került, a 7, a 10 és a 8,9 hüvelykes kijelző különböző célcsoportok körében népszerűek. Sőt, a koreai vállalat legújabb húzása akár még jól is elsülhet, a Samsung ugyanis megalkotott egy új, a telefonok és a tabletek közötti kategóriát, melyből az első készülék a Galaxy Note már piacra is került.

A piaci viszonyokat ugyanakkor az új Apple tablet forgalmazása után érdemes áttekinteni, hiszen az várhatóan ismét komoly őrületet vált ki a márka elkötelezett rajongóiból. Körükben egyébként a napok óta várt készülék kapcsán az új funkciók mellett annak sorszáma jelenti a nagy kérdést. Az iPhone kapcsán ugyanis az Apple megtréfálta a piacot, és a hamisítókat is, mert a sokak által várt 5-ös széria helyett a legújabb készülékek a 4S modell lett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!