4p

Az idei évben nem javultak a reklámpiaci kilátások. Reklámpiaci szempontból hiába hagyományosan az év legerősebb időszakának minősülnek a tavaszi hónapok, mégis átlagosan 8 százalékos mínuszok jellemezték ezt az időszakot.

A szakemberek szerint az induló tévécsatornák, a negyedik mobilszolgáltató év végére még akár javíthat is majd ezen a negatív trenden. "Az első félévben a két nagy kereskedelmi televízió bevétele 14, illetve 15 százalékkal csökkent, de nem azért, mert kevesebb reklámot sugároztak – sőt a Tv2-n az értékesített reklámidő még nőtt is –, hanem azért, mert mindkét csatorna jelentősen csökkentette listaárait. A kábeltévék bevétele pár százalékkal nőtt, miközben a nyomtatott sajtóban 5, a rádióban 7, az interneten 2 százalékos visszaesést, a köztéren pedig 3 százalékos növekedést mutatnak a számok" - olvasható a Kantar Média közleményében.

Egy év alatt bekövetkezett változást nézve a legrosszabb a helyzet a pénzügyi szektor hirdetéseinél, hiszen 25 százalékos visszaesés történt. "A biztosítók költése 46, a bankoké 27 százalékkal csökkent, viszont a tavalyi nulla forinthoz képest január-júniusban listaáron több mint 1 milliárd forint értékben hirdettek állampapírt a médiában, és az egészség-, valamint a lakástakarék pénztárak is aktívabban kommunikáltak". A banki termékek közül még mindig a személyi kölcsönt hirdették a legtöbbet, tavalyhoz képest viszont nőtt a banki imázs (37 százalék), a vállalati banki szolgáltatások (83 százalék) és a bankkártyák (22 százalék) népszerűsítésére szánt összeg. Érdekes ugyanakkor az is, hogy míg az Unicredit egynegyedével növelte a reklámköltéseit, addig például a Citibank 90, az Erste 51, azt OTP pedig 25 százalékkal vágta meg a reklámokra szánt keretet.

Ennél egy fokkal volt "jobb" a helyzet az élelmiszerek terén, bár ezen a szektoron belül például nem is találtak a szakemberek olyan kategóriát, melynél növekedést tapasztalhattak volna. "A reklámpiaci szempontból legfontosabb élelmiszer kategória, a tejtermékek költése listaáron számolva 1,1 milliárd, a második helyen álló csokoládé, édesség kategóriáé pedig 1,4 milliárd forinttal maradt el a 2011 első félévében mérttől. A tejtermékeknél ez egyértelműen a Friesland Hungária közel 60 százalékos büdzsévisszavágásának köszönhető, a csoki és édesség piacon pedig a Kraft Food 21, a Nestlé 41, valamint a Storck 43 százalékos költéscsökkentése okozta a tetemes mínuszt. A tavaly ősszel bevezetett chipsadó is megtette a hatását: a szegmens reklámköltése 56 százalékkal, a legnagyobb piaci szereplő, a Chio-Wolf médiabüdzséje 47 százalékkal csökkent" - olvasható a közleményben.

Volt ugyanakkor néhány olyan szektor is, ahol mutatkozott némi növekedés a reklámpiaci költésekben tavalyhoz képest. Közülük kiemelkedik a könykiadás, tömegtájékoztatás szektora, mely 10 százalékkal költött többet reklámra az év első felében, mint tette azt tavaly. És 7 százalékkal növelte a költéseit a gyógyászat, gyógyhatású készítmény szektor, melynek lendülete a korábbi rendre kétszámjegyű növekedés után most megtörni látszi - legalábbis ezt jelzi a mostani adat. "Ráadásul a szektor költésének javát adó OTC és gyógyhatású készítmények médiabüdzséje ennél is kisebb, alig több mint 4 százalékos mértékben bővült tavalyhoz képest" - írja a Kantar Média.

Nem fért be ugyan a top 10-be, de érdemes megemlíteni, hogy az utazás, turizmus szektor reklámköltése 41 százalékkal bővült, jelentős részben a gyorséttermek (+68 százalék) és az utazási irodák (+43 százalék) megnövekedett hirdetési kedvének, valamint az Erzsébet Kártya bevezetését kísérő jelentős médiakampánynak köszönhetően.

A közlemény kiemeli még az italok kategóriáját is, azon belül is a szeszes italokét, melynek reklámköltése 25 százalékkal nőtt, és ez elsősorban a sörös cégeknek köszönhető, akik 9 százalékkal többet költöttek reklámra az idei első félévben. "A sör költés közel felét adó Heineken Hungária 2, a második számú sör hirdető, a Borsodi Sörgyár 11 százalékkal emelte médiaköltését. A márkák közül a Soproni, a Borsodi és az Arany Ászok kapta a legnagyobb médiatámogatást, mindegyikre minimum 25 százalékkal többet költött a gazdájuk, mint 2011 első felében" - derülnek ki a részletek.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!