3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A balanced scorecard módszertan lassan, de feltartóztathatatlanul terjed a hazai vállalatok irányítási gyakorlatában. Tanulmányunk a vezetői információs rendszerek szempontjából elsősorban arra koncentrál, ami a balanced scorecard - továbbiakban BSC - projektek mögött van.


A vezetői információs rendszerek jellemzői a BSC bevezetése után

3. számú ábra

Minden változás bizonytalanságokat hordoz. Minden változáshoz pozitív és negatív várakozások fűződnek és senki sem tudja ezeknek pontosan megjósolni az egyenlegét. Erre vonatkozóan mindenkinek van egy feltételezése, de igazi véleménye csak azután lesz, amikor a változás dolgozni kezd, amikor a változás által kialakított új viszonyok életbe lépnek, hatnak. Mint mondani szokás, „ilyenkor leesik a tantusz” és sokan, akik a változástól féltek, igazolni látják félelmeiket, sokan rájönnek, hogy félelmeik alaptalanok voltak, sokan, akik közömbösek voltak, a változás ellenfeleivé válhatnak, mások felbátorodnak és a változások mellé állnak. Semmi okunk azt állítani, hogy a BSC projektek esetén ez másként lesz.
A vezetői irányítási rendszer fő elemeihez komoly érdekek fűződnek és ezek változása sokak számára lehet kedvezőtlen. Ők a változás által megkívánt új követelményekhez csak akkor fognak alkalmazkodni, ha nem csak a hasznosságát látják, hanem azt is, hogy a változásra a vezetői akarat komolyan számít. Csak ekkor fogják saját érdekeiket átértékelni és csak ekkor fognak a változásokhoz alkalmazkodni

Ha a vezetői megerősítés elmarad, akkor a vezetői információs rendszer átalakulása lefékeződik, félbe marad.

A vezetői irányítási rendszer mérőszámainak kiegyensúlyozását követően van egy másik fontos feladat, amely nagy körültekintést igényel: meg kell vizsgálni, hogy az új mérési módszerek abba az irányba változtatják-e a vállalati folyamatokat, ahogy vártuk és nem jelentenek-e egy olyan beavatkozást, amely a vállalati folyamatokat eltorzítja. Gondoljunk például a normázás folyamatára: ha valaki észreveszi, hogy teljesítményét mérik, elgondolkozik, hogy miként dolgozzon. Ha valaki látja, hogy az általa hívott magántelefonszámokat látják, akkor megváltoztatja a telefonálási szokásait. Ha az ügyfeles munkával töltött idő preferált idő, akkor igyekszünk minél több időt ügyfelesnek feltüntetni.

Ezek a változások nem feltétlenül negatívak, de lehetnek azok is. Az élet bonyolultságát lehetetlen minden részletében előre látni. Ezért a változás hatását az elvárt célkitűzések szempontjából pontosan ki kell értékelni és a vezetői megerősítéseknek erre tekintettel kell lenni. Nem szabad megerősíteni azt, ami nem az eredeti céloknak megfelelően működik. Ha kell, itt a BSC projekt eredményeit felül kell bírálni, de ha a változás a várt irányba hat, akkor nem szabad habozni a megerősítéssel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!