3p

Hiába haladunk a korral és fejlődik minden, a MÁV egyes területeken igencsak lemaradt. Van ugyanis olyan része az országnak, ahol 218 percbe telik megtenni azt az utat vonattal, ami autóval mindössze 77 perc.

Miközben az elmúlt években milliárdnyi uniós pénzt költöttek vasútfejlesztésre, az ország keleti részében továbbra is van olyan rész, ahol irreálisan sok időbe telik eljutni "A" pontból "B"-be. A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei közgyűlés számára idén júniusban készített a MÁV egy összefoglaló anyagot az elmúlt évi fejlesztésekről és megyei fejlődésről. Utóbbit jól jellemzi, hogy a megyeszékhely, Nyíregyháza átlagos megközelíthetősége 2009 és 2015 között, 6 év alatt mindössze 4,2 perccel lett gyorsabb a megye különböző településeiről.

Persze, a fejlődés nem minden település esetében figyelhető meg, hiszen például Vaja és Nyíregyháza között 7 perccel lett hosszabb a menetidő, 81 perc a 36 kilométeres távolságon, és a 37 kilométerre lévő Máriapócsról is ennyivel többe kerül eljutni Nyíregyházára.

Vannak azonban olyan települések is, ahonnan kész tortúra megtenni egy 71 kilométeres távot. Fehérgyarmat és Nyíregyháza között ugyanis 218 percig utazhat az, aki a MÁV-ot választja. Ez

  • 3,6 órát jelent.
  • Másként fogalmazva a vonat egy kilométert 3 perc alatt tesz meg,
  • vagyis az átlagos sebessége mindössze 19,7 km/óra (!!!).

Igaz, személyvonatról van szó, InterCity vagy nemzetközi járat - ami gyorsabb lehetne - nem jár, ha pedig autóbusszal közlekedne valaki, akkor 115 perces menetidővel kell számolnia. A távolság a MÁV téjékoztatója szerint autóval 77 percbe telik.

Még az állam is támogatja, ha ezeket az autókat veszi meg!

A környék helyzetét nehezíti, hogy a KSH adatai szerint a megyében az 1000 lakosra jutó gépjármű 166-235 darab, miközben az országos átlag 312-422 darab/1000 lakos.

Mindezek mellett Balkányból és Nyírlugosról vonattal nem is lehet eljutni a megyeszékhelyre, előbbi 25, utóbbi pedig autóval 46 kilométerre van. Ibrány, Nagyhalász, Dombrád pedig igencsak rosszul járt az elmúlt 6 évben, hiszen míg 2009-ben még tudtak a helyiek vonattal menni Nyíregyházára, addig tavaly, sőt már 2014-ben sem tudták ezt megtenni.

Pedig a jó infrastruktúra különösen fontos lenne egy olyan megyében, ahol nagy probléma a munkanélküliség, az autóval való ellátottság pedig bőven az országos átlag alatt van. A kisebb településeken, kisvárosokban élőknek így nem sok esélyük van, hogy a fejlődő megyeszékhelyen próbáljanak meg maguknak munkát találni. Miben bízhatnak ők az autóbuszok mellett? Leginkább a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-ben és az uniós pénzekben. Az összefoglaló dokumentum szerint ugyanis

az állami vasúttársaság "saját forrásból a megyét érintő átfogó nagyobb felújítási munkákat a közeljövőben nem tervez",

mindössze kisebb munkák elvégzésével igyekszik kiszolgálni az igényeket, "törekedve a biztonságos és menetrendszerű közlekedésre".

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!