Júliusban jött a hír, hogy a kormány tovább tolja a szeméttel etetnek-e minket-vagont, és kiterjeszti a nyári termékekre. Kedden a vizsgálatot elrendelő Földművelésügyi Minisztérium meg is küldte a Nébih-tesztek eredményét, mely biztos nem lep meg senkit: azt találták, hogy az aktuális szezon azonos márkanevű fogyasztási cikkeiből is silányabban kapunk mi, mint mondjuk az osztrákok.
A szaktárca keddi tájékoztatása szerint a szakemberek a 39 vizsgált termékpár mintegy harmadánál tapasztaltak összetételbeli vagy érzékszervi eltérést.
A mintegy két hónapig tartó vizsgálat során a nébihesek vizsgálták például a grillezéshez kapcsolódó csomagolt élelmiszereket, az alkoholos és alkoholmentes italokat, valamint a zöldségeket, gyümölcsöket. Bár az előzetes közlés szerint a jégkrémekre is rámentek, ezekről végül a mostani összefoglaló nem tett említést. A közlemény szerint a vizsgált termékek alapján továbbra is megállapítható, hogy a különböző piacokra különböző minőségben történő gyártás jelensége létezik.
A vizsgált termékpárok között 23 csomagolt élelmiszer, 8 alkoholos ital (koktél alap) és 8 zöldség, illetve gyümölcs volt. A szakemberek a termékek mintegy harmadánál tapasztaltak valamilyen eltérést. 5 csomagolt élelmiszer esetében az összetétel azonos volt, de érzékszervi szempontból különbség mutatkozott a termékek között, míg 4 csomagolt terméknél, valamint 2 alkoholos italnál - noha a márkanév azonos volt - az összetétel tért el.
A zöldségek és gyümölcsök vizsgálata során 8 import termékpárt hasonlítottak össze a szakemberek. A vizsgálatok alkalmával nem csak a külső minőség az, úgynevezett osztályba sorolás történt meg, hanem a friss termékek élvezeti értékének bírálata is. A legnagyobb és leglátványosabb különbséget - bár a minőségi előírásoknak mindkét termék megfelelt - a termesztett csiperke esetében tapasztalták a szakemberek.
Mindezek alapján a Földművelésügyi Minisztérium (FM) megkezdte egy egyeztetés előkészítését, melynek célja, hogy a szakmai szervezetek javaslatait megismerje a kettős élelmiszer minőség jelenségének megoldására. Ahogy eddig, ezután is kiállunk a magyar vásárlók érdekei mellett - olvasható a minisztériumi tájékoztatásban.
Amiről az FM közleménye nem tesz említést, az az, hogy sok esetben most is a Magyarországon kapható termék volt a jobb a nyugati megfelelőjénél. A nébihes anyag nyomán pár példa:
- Le Rustique Camembert sajt - A magyar termék illata intenzívebb és az íze aromásabb, mint a külföldi terméké.
- magszegény görögdinnye - A külföldi gyümölcs kevésbé érett, gyengébb ízű.
- nektarin - A külföldi gyümölcs keményebb, ízetlen.
- málna - A külföldi gyümölcs világosabb piros, nagyobb szemű, de kevésbé jóízű, kissé éretlen.
Sok esetben pedig csak látszólagos eltérésre bukkantak, és teljesen azonos termékeket is találtak az ellenőrök a vizsgálat során.
A kettős minőség meglétére jutott a nagyobb nyivánosságot kapó, tavaszi teszt is, mely eredményeit úgy kommunikálták, mintha nyakon csípték volna a problémát, az összegzések tüzetesebb átnézése után viszont kiderült, hogy nekik sem sikerült meggyőző bizonyítékokat találni. Egyes termékeknél valóban a nyugatit látták jobbnak, másoknál viszont a magyart, és több esetben nem is ugyanazt az árut hasonlították össze, ami elég vicces leírásokhoz is vezetett.
via MTI