3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Grilltermékek, zöldségek, gyümölcsök, italok: mindenhol tetten érték a kettős minőséget.

Júliusban jött a hír, hogy a kormány tovább tolja a szeméttel etetnek-e minket-vagont, és kiterjeszti a nyári termékekre. Kedden a vizsgálatot elrendelő Földművelésügyi Minisztérium meg is küldte a Nébih-tesztek eredményét, mely biztos nem lep meg senkit: azt találták, hogy az aktuális szezon azonos márkanevű fogyasztási cikkeiből is silányabban kapunk mi, mint mondjuk az osztrákok.

A szaktárca keddi tájékoztatása szerint a szakemberek a 39 vizsgált termékpár mintegy harmadánál tapasztaltak összetételbeli vagy érzékszervi eltérést.

A mintegy két hónapig tartó vizsgálat során a nébihesek vizsgálták például a grillezéshez kapcsolódó csomagolt élelmiszereket, az alkoholos és alkoholmentes italokat, valamint a zöldségeket, gyümölcsöket. Bár az előzetes közlés szerint a jégkrémekre is rámentek, ezekről végül a mostani összefoglaló nem tett említést. A közlemény szerint a vizsgált termékek alapján továbbra is megállapítható, hogy a különböző piacokra különböző minőségben történő gyártás jelensége létezik.

A vizsgált termékpárok között 23 csomagolt élelmiszer, 8 alkoholos ital (koktél alap) és 8 zöldség, illetve gyümölcs volt. A szakemberek a termékek mintegy harmadánál tapasztaltak valamilyen eltérést. 5 csomagolt élelmiszer esetében az összetétel azonos volt, de érzékszervi szempontból különbség mutatkozott a termékek között, míg 4 csomagolt terméknél, valamint 2 alkoholos italnál - noha a márkanév azonos volt - az összetétel tért el.

A zöldségek és gyümölcsök vizsgálata során 8 import termékpárt hasonlítottak össze a szakemberek. A vizsgálatok alkalmával nem csak a külső minőség az, úgynevezett osztályba sorolás történt meg, hanem a friss termékek élvezeti értékének bírálata is. A legnagyobb és leglátványosabb különbséget - bár a minőségi előírásoknak mindkét termék megfelelt - a termesztett csiperke esetében tapasztalták a szakemberek.

Mindezek alapján a Földművelésügyi Minisztérium (FM) megkezdte egy egyeztetés előkészítését, melynek célja, hogy a szakmai szervezetek javaslatait megismerje a kettős élelmiszer minőség jelenségének megoldására. Ahogy eddig, ezután is kiállunk a magyar vásárlók érdekei mellett - olvasható a minisztériumi tájékoztatásban.

Amiről az FM közleménye nem tesz említést, az az, hogy sok esetben most is a Magyarországon kapható termék volt a jobb a nyugati megfelelőjénél. A nébihes anyag nyomán pár példa:

  • Le Rustique Camembert sajt - A magyar termék illata intenzívebb és az íze aromásabb, mint a külföldi terméké.
  • magszegény görögdinnye - A külföldi gyümölcs kevésbé érett, gyengébb ízű.
  • nektarin - A külföldi gyümölcs keményebb, ízetlen.
  • málna - A külföldi gyümölcs világosabb piros, nagyobb szemű, de kevésbé jóízű, kissé éretlen.

Sok esetben pedig csak látszólagos eltérésre bukkantak, és teljesen azonos termékeket is találtak az ellenőrök a vizsgálat során.

A kettős minőség meglétére jutott a nagyobb nyivánosságot kapó, tavaszi teszt is, mely eredményeit úgy kommunikálták, mintha nyakon csípték volna a problémát, az összegzések tüzetesebb átnézése után viszont kiderült, hogy nekik sem sikerült meggyőző bizonyítékokat találni. Egyes termékeknél valóban a nyugatit látták jobbnak, másoknál viszont a magyart, és több esetben nem is ugyanazt az árut hasonlították össze, ami elég vicces leírásokhoz is vezetett.

via MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!