3p

Szakértők ismerték el: már nem tűr halasztást a karbantartás a Debrecen-Mátészalka vasútvonalon, ahol évente 825 ezer ember közlekedik. Az állagromlás olyan mértékű, hogy a vonalra már menetrendet is nehéz csinálni.

Mára híresen hírhedté vált a Debrecen-Mátészalka közötti vasútközlekedés, melynek problémáit hosszú listán tudnánk felsorolni. Számtalan alkalommal írtunk már a közlekedés nehézségeiről kezdve a vasúti kocsik véleményes minőségétől az irreálisan hosszú menetidőn át egészen a kritikán aluli 50 km/h-s szakaszonkénti átlagsebességig. Ráadásul egyáltalán nem kihasználatlan vonalról van szó, hiszen 825 ezren utaznak a vonalon, melynek felújításával sokat javulhatna a mátészalkai régióban élők helyzete. Példaként említhetnénk azt is, hogy ha a 74 kilométeres távot nem 1 óra 46 perc alatt tenné meg a vonat, akár még a debreceni munkavállalásra is reális esély nyílna a szabolcsiak költözése nélkül is.

Most úgy tűnik, már nemcsak a civilek háborognak az utazás körülményein és a vasútvonal állapotán; szakemberek ismerték el: a vonal állagromlása miatt egyszerűen nem tűr halasztást a felújítás.

Május végén a Mátészalkaleaks és az Őrleaks civil csoport tagjainak lehetősége nyílt arra, hogy az Északkelet-Magyarországi Közlekedésszervező Irodával több, a régió közlekedését és menetrendjét illető kérdésben egyeztessenek. Itt került szóba a Debrecen-Mátészalka vasútvonal helyzete is, mellyel kapcsolatban a szakemberek arról tájékoztatták a civileket, hogy a vasútvonal karbantartása már nem tűr halasztást. Ennek ellenére az idei évben nem várható nagyobb mértékű karbantartás, de vélhetően 2019-ben már muszáj hozzányúlni a vonalhoz, mert "olyan állapotban van, amire nehéz menetrendet készíteni".

A Mátészalkaleaks megkeresésünkre azt mondta:

Semmilyen olyan munka nem lesz, ami a menetidő csökkentését eredményezné, csak a szinten tartás lehetséges. Viszont mivel már bejártunk minden szintet, MÁV, KTI (szerk.: Közlekedéstudományi Intézet), megpróbáljuk majd elérni, hogy minisztériumi szinten is kapjunk lehetőséget megyénk közösségi közlekedési problémáinak bemutatására. Nem lesz sétagalopp, de nem adjuk fel".

A MÁV a csoport megkeresésére megerősítette, hogy menetidő csökkentésével járó karbantartás nem lesz, sőt az idei évben már nem is terveznek többnapos munkálatokat sem. 2019-ben a kavicságyazatot és az útjárót cserélnék, vágányszabályozást végeznének, a vonal villamosítása pedig nincs tervben.

A Mátészalkaleaks számításai szerint a Mátészalka-Debrecen vonalon utazóknak egészen 2022-ig kell várniuk arra, hogy valamivel rövidebb legyen a menetidő. Igaz, szélsebes száguldozásra akkor sem készülhetnek. A csoport aktuális menetrendek, sebességkorlátozások és azok jövőbeli feloldása alapján úgy kalkulált, hogy

  • a személyvonatok menetideje 15 perccel,
  • az InterCity vonatoknál pedig 18 perccel rövidülhet.

És ekkor még mindig ott fogunk tartani, hogy a 74 kilométeres távolságot a vonat 1,5 óra alatt teszi meg, miközben személyautóval ma a falvakon átvezető főúton is 1 óra 9 perc alatt letudható a távolság.

Kapcsolódó cikk:
Gigahitelből kedveznek Orbánék 84 ezer embernek



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!