8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Csökkenhetnek az agrárvállalkozások adóterhei, kevesebb lehet a papírmunkájuk. Egyebek mellett ezekkel az előnyökkel is járhat, ha a parlament elfogadja azt a törvényjavaslatot, amely lehetővé teszi, hogy a családok 2021. január 1-jétől három, egyértelműen elkülönülő működési formában végezhessék a mezőgazdasági tevékenységüket.

A hazai mezőgazdasági adózás és az őstermelők, illetve családi gazdaságok szabályozása már évek óta vár felülvizsgálatra, modernizációra – idézte fel lapunk érdeklődésére Hollósi Dávid, a Takarékbank Agrár Üzletágának vezetője. A parlament elé a múlt héten került törvényjavaslat kidolgozása már évekkel korábban megkezdődött a Nemzeti Agrárkamarában (NAK), 2018 óta pedig a NAK, az Agrárminisztérium, a Pénzügyminisztérium és az Igazságügyi Minisztérium közösen finomította a tervezetet. Amennyiben a honatyák az áldásukat adják a kormány által a múlt héten benyújtott törvényjavaslatra, akkor az 2021. január 1-jén lépne hatályba.

Új formákban dolgozhatnak a családi agrárvállalkozások. Fotó: Pixabay
Új formákban dolgozhatnak a családi agrárvállalkozások. Fotó: Pixabay

Azt, hogy mekkora jelentőségű törvényjavaslatról van szó, jelzi, hogy Nagy István agrárminiszter a Figyelőnek úgy becsülte, az a mezőgazdasági mikro-, kis- és középvállalkozások körébe tartozó 290 ezer őstermelőt és a 24 ezer családi gazdaságon belül 83 ezer főt érint. 

Már csak emiatt is érdemes tehát alaposabban is körüljárni a tervezett változtatások lényegét.

Őstermelők

A törvényjavaslat elfogadása esetén az őstermelők tevékenységi köre – összhangban a földforgalmi törvényben meghatározott mező-, erdőgazdasági és kiegészítő profilokkal (például mezőgazdasági bérmunka, falusi és agroturizmus) – kibővülne. Az őstermelő bevételében a kiegészítő tevékenységből származó bevétel is megjelenhetne a teljes őstermelői bevétel legfeljebb 25 százalékáig. Évi 600 ezer forintról az éves bruttó minimálbér felére nőhet azon értékhatár, amelyet el nem érő éves bevétel esetén a mezőgazdasági őstermelőnek nem kell jövedelmet megállapítania, azaz nem keletkezik személyi jövedelemadó-kötelezettsége. (Hogy mennyi lehet jövőre ez az éves limit, azt még nem lehet tudni, mivel még nem született megállapodás a 2021-es minimálbérekről. Viszonyításképpen: az idén a 2020-ban érvényes havi bruttó 161 ezer forintos minimálbér alapján 966 ezer forintos éves bevételig nem kellene jövedelmet megállapítania egy őstermelőnek.)

Új szabályként a támogatásokat nem kellene bevételként figyelembe venni, azaz azok adó-, illetve járulékmentes, bevételnek nem minősülő juttatássá válnának. 

A járulékfizetést és szochó-t érintő módosítások igazodnának az új személyijövedelemadó (szja)-szabályokhoz. Az átalányadózó őstermelők közül azok, akiknek a bevétele az éves minimálbér ötszörösét nem haladja meg (megint csak viszonyításként: ez az idén nagyjából 9,8 millió forint lenne) mentesülnének a szochó-fizetési kötelezettség alól. E határ fölött – a tb-jogállástól függően – már a jövedelem, illetve a minimálbér után kellene az adót megfizetni.

A járulékfizetési kötelezettség minden őstermelő esetében ugyanaz lenne: a biztosított őstermelők a minimálbér ötszörösét meg nem haladó bevétel esetén a bevétel 15 százaléka után, efölött a minimálbér 92 százaléka után fizetik meg a 18,5 százalékos járulékot.

Az őstermelők kétféle adózás közül választhatnának: a tételes költségelszámolás és az átalányadózás. Az adózási reform lényege, hogy az átalányadózást helyezik a középpontba. A tételes költségelszámolás lehetősége megmaradna, ugyanakkor az ehhez kapcsolódó kedvezményeket eltörölnék. Az szja-ban nem lehetne alkalmazni a „nemleges nyilatkozat” és a „40 százalékos” költségátalány intézményét, a szochó törvényben pedig megszűnne a kedvezményes adóalap. A tb megfizetésénél különbséget az őstermelők között a biztosítotti státuszuk alapján tennének.

Az átalányadózás tervezett szabályai

  • 10 százalékos jövedelmi és 90 százalékos költséghányaddal lehetne alkalmazni,
  • a mezőgazdasági kistermelő bevételi értékhatára évi 8 millió forintról az éves minimálbér ötszörösére, megközelítőleg 10 millió forintra emelkedne,
    • 10 millió forintnak megfelelő éves – támogatás nélkül – bevételig az őstermelő adómentességet élvezne, nem fizet szja-t és szocho-t,
  • az átalányadózást az éves minimálbér tízszeresét, azaz megközelítőleg a 21 millió forintot el nem érő bevétellel rendelkező mezőgazdasági őstermelők választhatnák
    • nekik a 10 millió forintot meghaladó bevétel 10 százaléka után kellene szja-t fizetni,
  • a minimálbér alapulvétele amiatt is előny, mert így annak éves növekedésével folyamatosan emelkedne a kedvezményes adózási értékhatár.

Az őstermelői tevékenységgel összefüggésben folyósított támogatások nem minősülnének bevételnek, így azok adómentessé válnának. Eszerint azokat sem a bevételi értékhatár, sem a jövedelem számítása során nem kellene figyelembe venni.

Őstermelők családi gazdasága

A közös őstermelői igazolvány és a családi gazdaság ma ismert intézménye megszűnne. Azok számára, akik a jövőben együtt kívánnak magánszemélyként mezőgazdasági tevékenységet végezni, az őstermelők családi gazdaságát (öcsg) választhatnák. Az öcsg esetében a Polgári törvénykönyv polgári jogi társaságra vonatkozó rendelkezéseit kellene irányadónak tekinteni, ami lényegében a jelenleg élő rendszer továbbvitelét – és egyben a formalizálását – jelentené. Az öcsg-ben résztvevők az őstermelői közteherviselési rendszer előnyét továbbra is élvezhetnék, de – új szabályként – csak maximum 4 fő erejéig.

Őstermelők családi gazdaságát

  • 16 éven felüli őstermelő tagok alapíthatnának, de a jelenlegi családi gazdaságok 16 éven aluli tagjai az öcsg-ben is tagok maradhatnának,
  • az adózásuk a jelenlegi családi gazdasághoz hasonlóan történne, az őstermelőknek nyújtott adózást a tagok számával kellene felszorozni, ugyanakkor a kedvezményes adózás felső határa nem lehetne több a 4 főre számított átalányadózás értékhatáránál, ami körülbelül 83,5 millió forint.

Családi mezőgazdasági társaság

Új szervezeti formaként bevezetnék a családi mezőgazdasági társaságot (csmt), ami a már működő mezőgazdasági társas vállalkozások esetében egy minősítő kategóriát takar. Csmt az a gazdasági társaság, szövetkezet, vagy erdőbirtokossági társulat lehetne, amelynek legalább két tagja van, és melynek tagjai egymással hozzátartozói viszonyban vagy hozzátartozói láncolatban állnak. 

A csmt – mint jogi személyiséggel rendelkező társaság – a társasági adó, vagy a kisvállalati adó (kiva) hatálya alá tartozna, tehát az őstermelői adózás a magánszemély tagok esetében már nem lenne alkalmazható.

A javaslat szerint kedvezményeket osztalékágon biztosítanának, azaz a tagok az szja-n belül kapnak 50 millió forintig adómentességet meghatározott, a vállalkozás által számukra adott juttatások után. A jogcímek a földbérlethez, a földvásárláshoz, illetve az ahhoz kapcsolódó hitelekhez, valamint bizonyos támogatásokhoz kapcsolódnának.

A csmt a számviteli kötelezettségeinek a jelenlegi szabályok szerint tenne eleget, azzal, hogy a törvényjavaslat alapján nem lenne adóköteles az az összeg, amely nem haladja meg:

  •  a társaság által a tulajdonosnak a termőföld bérletéért fizetett összeget, 
  • a normatív támogatásként kapott, tagnak átengedett összeget, 
  • azt az összeget, amelyet a csmt azért fizet ki, hogy a magánszemély földtulajdonos azt a földvásárlással kapcsolatos jelzáloghitel-törlesztésre fordítsa,
  • azt az összeget, amelyet a csmt ad a tagjának olyan termőföld vásárlására, amelyet a csmt legalább 15 évig használ.

Fontos további, kizárólag a csmt-knek biztosítandó előny, hogy tagjaik a termőföld-adásvételeknél és -haszonbérleteknél kedvező elővásárlási, illetve előhaszonbérleti lehetőségben részesülhetnének – mutatott rá Mezei Dávid, a TakarékBank Agrár- és Uniós Kapcsolatok Igazgatóságának ügyvezető igazgatója. Az is lényeges, hogy ezek a kedvezmények minden mezőgazdasági társas vállalkozás számára elérhetők lennének. Ahogy az öcsg esetében, itt is korlátozzák a személyes közreműködést, egy személy egyidejűleg csak egy csmt-ben lehet tag.

Hollósi Dávid emlékeztetett rá, hogy a Takarékbankban a családiholding-alapú megközelítést eddig is alkalmazták, melynek lényege, hogy a családtagok által különféle entitásokban, de valójában közös döntési centrummal, szoros kapcsolatban működtetett cégcsoportokat együttesen kezelték. Termelési hátterüket – művelt földterület, állattenyésztési ágazatok kibocsátása, telephelyek, gépháttér, stb. – összevonják és csoportszinten kiértékelik, hogy egy évben átlagosan mennyit tudnak nagy biztonsággal banki adósságszolgálatra fordítani. Az új törvényjavaslat támogatja ezt a szemléletet, hiszen az adózás könnyítésével egyszerűsíti a családi holding tagjai közötti készpénzmozgásokat, így még inkább indokolt, hogy egy egységként kezeljék őket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!