4p

A tojás árában pedig csak félig jelent meg az alacsonyabb adó.

Korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a kormány szerint sem működik tökéletesen az áfacsökkentés hatása az érintett termék- és szolgáltatási körök árazásában. Erről az idei konvergencia programban ír elemzést a Nemzetgazdasági Minisztérium.

Bérekre és profitra tették el az áfacsökkentéssel nyert pénzt
Bérekre és profitra tették el az áfacsökkentéssel nyert pénzt

Beismerik például, hogy a vendéglátásban az áfacsökkentést követően nem mérséklődtek az árak, hanem nőttek.

Vagyis az adómérséklés a vendéglátósok jövedelmét növelte, a fogyasztók nem nyertek vele semmit. Legfeljebb azt, hogy ha a ténylegesnél erőteljesebb áremelési szándéka lett volna a szektornak, akkor ezt részben vagy egészben ellensúlyozhatta az áfateher visszafogása.

Így ír erről az NGM:

Az eredmény összecseng a szektorral kapcsolatos nemzetközi tapasztalatokkal is. A változás hazánkban is a piaci szereplők jövedelmezőségét javíthatta, illetve részben finanszírozási forrásul szolgálhatott a szektor béremeléséhez.

Tehát a vendéglátásban dolgozóknál is lecsapódott valamennyi a kedvező hatásból. A KSH adatai szerint a nem előfizetéses éttermi étkezés az elmúlt egy évben havi szinten átlagosan 5 százalék körüli mértékben drágult, de a korább időszakban is 3 százalékos volt az áremelkedés.

De nem csak a vendéglátásban történt áfacsökkentés az elmúlt években. Több húsféle -sertés, baromfi, hal - adója is kisebb lett, valamint az egyéb élelmiszerek közül a tojás, a szolgáltatások közül pedig az internet adója csökkent (utóbbi két lépésben).

A szaktárca szerint a húsféléknél az adóváltozás szinte teljesen átgyűrűzött a fogyasztói árakba. Hogy ebből egy idő után a fogyasztó mégsem érzékelt sokat? Erre az a magyarázat a sertés esetében, hogy a 2016 második felében tapasztalt árnövekedés a régiónk más országaiban is megfigyelhető volt, ami mögött "valószínűleg egy szélesebb körű piaci sokk" állhatott. Így ez az NGM szerint nem befolyásolja az áfacsökkentés árhatására adott becslésüket. Magyarul bár a valóság más képet mutat, a modell szerint amikor ideje volt, érvényesült az árhatás, de aztán jött a piaci sokk.

A tojás esetében az áfacsökkentés nagyságrendileg fele jelent meg. A kormányban sem látnak tisztán, hogy mi volt ennek az oka - derül ki a jelentésből. Arra gyanakodnak, hogy az adócsökkentés részben "a termelési lánc valamelyik szegmensében csapódhatott le, talán összefüggésben a piac tisztulásával".

Valamelyest sötétben tapogatóznak a friss tejnél is - azt írják, az árhatást vizsgáló modell illeszkedése nem tökéletes -, de biztosan állítható, hogy itt is csak részben jelent meg az árcsökkentő hatás. Ennek okát abban látják, hogy az áfaváltozás a tej piacának csak egy kisebb részét érintette.

Még az internetes szolgáltatásról ejtenek szót a konvergencia programban: itt teljesnek tekintik az árhatást. Mint írja az NGM, az internet egy nemzetközileg nem versenyző piac, ezért nem a szintetikus kontroll modellt alkalmazták, hanem a 2016 decemberi ár fennmaradását feltételezték. Megjegyezték, hogy a piac nagyobb részére a hosszú távú szerződések a jellemzők. A lényeg: a piac korábbi viselkedése alapján a 2017 januári árcsökkenés nem illeszkedik trendbe, inkább egyszeri sokknak - nagyobb részt az áfacsökkentésnek - tudható be. 

Összességében tehát nem minden termék fogyasztói nyertek az elmúlt években végrehajtott áfacsökkentésekkel, van, ahol csak részben érvényesült a várt árhatás. Fontos kiemelni, hogy a hal áfájáról nem tett említést a jelentést, igaz, erre az adócsökkentésre csak idén januárban került sor. Azonban a fogyasztói árak egyáltalán nem lettek alacsonyabbak, az idén április ár a KSH statisztikája szerint szinte megegyezik azzal, amennyit tavaly ilyenkor kellett fizetni a halért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!