4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy éve még 5 százalékponttal magasabb volt, 2018 utolsó negyedében ment 70 százalék alá.

Az államháztartás nettó finanszírozási képessége 2019 első felében a GDP -1,4 százalékára rúgott – tette közzé a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a pénzügyi számlák előzetes adatai szerint. Az államháztartás bruttó, konszolidált, névértéken számított 66,5 százalékos GDP-arányos adóssága 5 százalékponttal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

Az Eximbank adósságát is figyelembe véve a szektor maastrichti adóssága a pénzügyi számlák módszertana alapján számolt 66,5 százaléknál 1,7 százalékponttal magasabb, a GDP 68,2 százaléka volt. Az államháztartás nettó tartozása (24211 milliárd forint) a GDP 54,3 százalékát tette ki 2019 második negyedévének végén.

A központi kormányzat nettó finanszírozási képessége 139 milliárd forint volt. Jelentősen nőtt az állam hitelintézeteknél elhelyezett betétállománya, kisebb mértékben pedig a hosszú lejáratra nyújtott hitelei és az adókövetelései, miközben a birtokolt részesedéseinek állománya csökkent.

Az MNB összesítésében is visszaköszön a Magyar Állampapír (MÁP) Plusz június elejei debütálása. Eszerint az állam nagymértékben dobott piacra kötvényeket, amelyeket elsősorban a háztartások vettek meg. Viszonylag új információ ugyanakkor, hogy a külföldiek is jelentős mértékben vásároltak, miközben a pénzintézeteknél nettó mértékű visszaváltás történt. A MÁP Pluszhoz a forrást mindenekelőtt a kincstárjegyek visszaváltásából származó bevételek teremtették meg, ezek állománya számottevően csökkent, főleg magánszemélyek váltak meg nagy összegben e papírjaiktól.

A második negyedévben nőttek az államháztartás egyéb kötelezettségei is, ezen belül is elsősorban a külfölddel és a nem pénzügyi vállalatokkal szembeni egyéb tartozások.

A helyi önkormányzatok nettó finanszírozási igénye 118 milliárd forint volt idén április-június között. A szektor pénzügyi eszközei, ezen belül is a hitelintézeteknél tartott betétei erőteljesen csökkentek, miközben náluk is nettó értékpapír-visszaváltás is történt. Csak az egyéb, elsősorban adójellegű követeléseik emelkedtek, de azok is csak mérsékelten. Az önkormányzatok kötelezettségei csökkentek, ami egyrészt a vállalatokkal szembeni adótartozások mérséklődésének, másrészt a központi kormányzattal szembeni támogatási előlegeknek tudható be.

A társadalombiztosítási alapok nettó finanszírozási képessége 18 milliárd forint volt. A második negyedévben gyarapodtak a központi kormányzatnál elhelyezett betéteik, míg a kötelezettségeik nem változtak.

A háztartások nettó finanszírozási képessége a 2019 második negyedévével záruló elmúlt egy évben a GDP 5,2 százaléka (2339 milliárd forint) volt, 2019 második negyedévében pedig a negyedéves GDP 5,2 százalékát tette ki (604 milliárd forintot).  A hosszú lejáratú állampapírok és a vállalatokkal szembeni tulajdonosi követelések mellett az alacsony kamatkörnyezet alapján némileg meglepő módon jelentős mértékben nőttek a lakosság készpénz- és folyószámlabetétei, kisebb mértékben pedig a nyugdíjpénztári tartalékaik és az egyéb  követeléseik. Ugyanakkor – mint már említettük – a rövid lejáratú állampapírok és a befektetési jegyek jelentősen, a lekötött betétek kisebb mértékben csökkentek.  

A lakossági forint ingatlanhitelek állománya nagyobb, a forint fogyasztási és egyéb hiteleké kisebb mértékben bővült. Az egyéb pénzügyi vállalatoktól felvett hitelek enyhén, a háztartások egyéb kötelezettségei viszont jelentősebben emelkedtek.

A háztartásokat segítő nonprofit intézmények (ilyenek például az MNB által létrehozott Pallas Athéné Alapítványok) nettó finanszírozási képessége a 2019 második negyedévével záruló egy évben a GDP 0,1 százaléka (36 milliárd forint), a második negyedévben a negyedéves GDP 0,0 százaléka (-4 milliárd forint) volt. A háztartásokat segítő nonprofit intézmények a második negyedévben csökkentették a betéteiket és kisebb mértékben növelték a hitelviszonyt megtestesítő értékpapírjaikat, a más pénzügyi eszközök és a kötelezettségek változása nem volt jelentős.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!