Környezetbarát energiát is használnak a kőbányai sörgyárban, és ez ráadásul meg is éri a cégnek, derült ki azon a csütörtöki sajtótájékoztatón, ahol a Dreher új biogázfejlesztő-üzemét mutatták be. A cég saját szennyvizéből állít elő energiát, így éves szinten tíz százalékkal kevesebbet kell elhasználniuk a hagyományos földgázból. Az üzem a szennyvíz kezelése során keletkező metángáz hasznosításával állít elő hőenergiát. A több mint félmilliárd forint értékű beruházást a vállalat saját tőkéből finanszírozta.
Zölderőművet is terveznek
A környezetvédelem ügye általában marketingszempontok miatt fontos a cégeknek. Ma már ügyfeleket, vevőket lehet veszíteni, ha egy vállalatról kiderül, hogy nem elég zöld. A biogáz ügye azonban már túlmutat ezen, hiszen - mint ahogy a Dreher esetében is - akár anyagi hasznot is hozhat egy-egy vállalatnak. Éppen az ilyen szemponotk miatt támogatják helyi vállalatok az egyetemi és akadémiai biogázkutatásokat Szegeden.
A Dégáz gázszolgáltató, a Démász áramszolgáltató és a Tisza Volán is beszállt kísérletek finanszírozásába. Szeri István, a helyi Volán vezérigazgatója lapunknak korábban azt mondta, hogy hosszabb távon elképzelhetőnek tartja biogázzal üzemelő buszok vásárlását. Korábban írtunk arról is, hogy a Gaz de France tulajdonban lévő helyi gázszolgáltató, és a szintén francia EDF csoporthoz tartozó Démász-szal karöltve egy biogázas zölderőmű létrehozását tervezi Szegeden.
Pluszpénz zöldenergiára
A Dreher bioüzemének átadásán Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter megerősítette, hogy a környezetbarát energia térnyerésének elősegítése hangsúlyos elemként szerepel a tárca 2008. évi tervében. Hozzátette, hogy Magyarországnak is hozzá kell járulnia az éghajlatvédelemhez, így a kormány lendületet kíván adni a megújuló energiaforrások kihasználásának és az energiahatékonyság javításának.
A miniszter egy korábbi, MTI-nek adott interjújában azt mondta, hogy szerinte idén elsősorban a közlekedésben várható elmozdulás. A tárca elképzelése szerint az alternatív energia hasznosítása a tömegközlekedésre, míg az energiahatékonyság fokozása az autózásnál lesz inkább jellemző.
Fodor Gábor példaként említette, hogy a tárca a közbeszerzéseken előnyt biztosítana a zöldüzemanyaggal működő buszoknak, az autózásnál pedig a kedvező károsanyag-kibocsátású típusok meglévő adókedvezményeit bővítené. A zöldenergia térnyerését a meglévő anyagi forrásokon felül az idei évtől újabb keretekből lehet finanszírozni, mivel 2008-ban már lehet számolni a szén-dioxid kvóták értékesítéséből befolyó bevételekkel - mondta a miniszter.
L. Nagy Gábor