6p

Mennyire elterjedt a távmunka, mi az akadálya a további alkalmazásának? Sok vállalatvezető attól tart, hogy a dolgozók nem fogják kitölteni a munkaidejüket, ha otthonról dolgoznak. Másutt viszont megfelelő teljesítmény-méréssel megoldották ezt. A külföldi tapasztalatok szerint a távmunka növeli a termelékenységet, és jelentősen, 40 százalékkal csökkenti az elvándorlást. A Privátbankár.hu cikke.

Egy új EU-s irányelv szerint a 12 éven aluli gyerekek szüleinek távmunka-lehetőséget kell majd biztosítani – kezdték a SME 2019 - Fókuszban a digitalizáció konferenciakerekasztal-beszélgetésén. A távmunkára lenne igény a dolgozók részéről, vannak is rá pozitív tapasztalatok, ahol jól működik – mondta el Kánai András jövőkutató.

A munkaerő-piacon a munkavállalói oldalról borzasztó erős a nyomás, az alkalmazottak ugyanis jelenleg könnyen átmennek más céghez, ahol valamilyen szempontból kedvezőbb feltételeket biztosítanak nekik. Például van távmunka – mondta el Pablo Fritz, a HILL International vezető tanácsadója.

Akik az időt mérik

Kovács Ákos, a Vodafone vállalatitermék-igazgatója szerint cégénél már a munkaidő mintegy húsz százalékát távmunkában töltik. Amihez persze meg kell lennie a megfelelő feltételeknek, mint a biztonságos internet, jól működő hordozható számítógép, egyes munkakörökben a telefon. A call centerekben például meg kell oldani, hogy az otthonról dolgozó kollégát ugyanúgy tudják kapcsolni, mintha a cég épületében lenne, és ez ne legyen észrevehető.

Egy magyarországi vállalati kérdőívre válaszolva a válaszadók több mint harmada nyilatkozott úgy, hogy náluk lehetőség van távmunkára. Ehhez persze a vezetők pozitív hozzáállására is szükség van. Sok növekedő cég ezzel nem tud foglalkozni, örül, ha az ügyfeleket egyáltalán ki tudja szolgálni. Nem mindenütt vannak az eredményekkel kapcsolatos kötelmek, a munka napi 8 óráról szól. Sok helyen nem tudják délelőtt, mit csinálnak majd délután. A vállalatvezetők arra törekszenek, hogy a munkavállalók kitöltsék munkával a nekik kifizetett nyolc órát. Ha marad még idő, csináljanak valami mást – tartják.

Produktívabb és megtartó erejű

Lehet, hogy a vállalatvezetőknek megfelelő tanácsadókat érdemes alkalmazni, hogy a távmunka előnyeit és hátrányait ki tudják használni – mondta Pablo Fritz. A távmunka elsősorban a fiatalabb generációkat érinti, akik már a modern technikát jól ismerik és azzal nőttek fel. De a többi generáció is tanulóképes. A fiatalok körében gyakoribb az is, hogy kisgyerek van a családban, és annak felügyeletét jobban meg tudnák így oldani. Ám a gyerekvállalás is egyre kijjebb tolódik életkorban.

Egy ír kutatás szerint 15 százalék produktivitás-többletet jelent a távmunka, és 40 százalékkal csökken hatására a dolgozók elvándorlása. A cégek többsége úgy nyilatkozott, hogy a távmunka szerepe a jövőben nőni fog. A Vodafone-nál a távmunka segítségével 30 százalékkal csökkentek az irodai és rezsiköltségek – mondta Kovács Ákos.

Dolgozunk-e munkaidőben?

Az, hogy a távmunka jó, azt mindenki tudja már tíz éve. Az irodaköltségek ugyanakkor sokkal kisebb súlyúak a legtöbb cég költségei között, mint a munkabér – mondta Dr. Forgács Tamás, a Magyar Távmunka Szövetség elnöke. Ám jelenleg a munkaidő 40-60 százalékát töltjük csak munkával, így a munkaszervezés itt az igazi kérdés.

Sok nagy cég sem meri ezt az újítást követni, mert nem ismeri, milyen következményekkel járna. Ez lehet a legfőbb akadály. Pozitív példa, hogy az Elmü-nek sikerült már a távmunkát megoldania. Sok ügyfél-kiszolgáló munka egyre inkább az internetre, Facebook-ra, videochat-re települ át.

Pablo Fritz szerint a kifejezetten komoly munkaerő-hiány miatt nem csak internetes alapú munkákban kell gondolkodni. A felelős vezetők már régóta távmunkában dolgoznak, van, aki mobiltelefonon bárhonnét bejelentkezve képes vállalatot irányítani. Így inkább a munka-magánélet egyensúlya jelentkezik éles problémaként.

Úszhat vagy zongorázhat is közben

A cégek lassan mindent digitálisan csinálnak – mondta el Bíró Tamás, “független agilis transzformáció és digitalizáció szakértő”. Cége, a Barion elektronikus online fizetésekkel foglalkozik, másfél millió ügyfél használja. “Mi vagyunk a Paypal és a Google ötvözete” – mondja. Csak jóval alacsonyabb díjjal dolgoznak, mint a Paypal. Bevételük azonban a Google-hoz hasonlóan különböző marketing-tevékenységekből származik.

A cégben minden digitális, a szolgáltatás, az ügyfelek kezelése. A munkavállalóknak ehhez nagyon hatékonyan és motiváltan kell dolgozzanak, mert nem tudunk magunknak megengedni túl sok embert –– mondta a vállalkozó. Agilitás, teljes átláthatóság, a teljesítmény mérése. Ha megfelelő teljesítményt nyújtanak, akkor teljesen mindegy, hogy úsznak vagy zongoráznak kicsit közben, ez megalapozza a távmunkát – hangzott el.

Boldog munkahelyek

Mérünk, és beavatkozunk, mérünk, és újra beavatkozunk, megfelelő időközönként. Gyatra minőséget nem engedhetünk meg magunknak. Az agilitás az emberekről szól, önszerveződő, szupercsapat kell, ahhoz azonban meg kell tanítani nekik, hogy tiszteljék egymást, tudjanak fókuszálni, tudjanak dolgozni egymás mellett. “I build happy workplaces” – boldog munkahelyeket építek – írja a vállalkozó jelmondata.

Nagy a színészeknél a rés

Gosztonyi Csaba, a Szabadszínész Kft. Digitális színészegyeztető platform ügyvezető igazgatója vállalkozásának lényege, hogy sok színész keres munkát, de csak egy részük jut hozzá a lehetőséghez. Ugyanakkor hatalmas irántuk a kereslet is, mert több film készül, mint valaha, a produkcióknak folyamatosan színészekre van szükségük. Jelenleg 900 színészt, “a piac 40 százalékát” tartalmazza a cég adatbázisa.

A színészek nagy része pedig regisztrálva van casting ügynökségeknél, de nem kap tőlük munkát. Magyarországon ez nem egy olyan piac, mint Amerikában. “Szabad piac” – az ügynökségek által kifizetett pénz mélyen az alatt van, mint amit a színészek kapnak, nagy a “gap” (rés, szakadék – a szerk.).

A konferenciánkról eddig megjelent tudósítások:

Fontos, hogy a kkv-k kiaknázzák a digitalizációban rejlő lehetőségeket

Digitalizációs forradalom az autóiparban?

Hét nagybank kell Magyarországra vagy csak egy?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!