A jelenlegi 300-ról év végéig 800-ra kívánja növelni sajátmárkás termékeinek számát az Auchan hazai áruházaiban, hangzott el a vállalat csütörtöki sajtótájékoztatóján. A francia hipermarketlánc azután döntött termékskálája kiszélesítése mellett, hogy a három hónapos tesztidőszak sikeresnek bizonyult: a sajátmárkás áruk forgalma nagyon megközelítette az adott kategóriában referenciának vett nagy nemzetközi márkákét.
Szembetűnően olcsóbb akar lenni
A nagy vevői érdeklődés hátterében főleg az áll, hogy - a cég tájékoztatása szerint - ezen termékek árelőnye átlagban húsz százalékra tehető a referenciatermékekkel szemben. "Fontos, hogy a vevő azonnal, optikailag is érzékelje az árkülönbséget" - jegyezte meg ezzel kapcsolatban Rákóczi János, az Auchan sajátmárkás termékek beszerzésével megbízott igazgatója.
Néhány éves távlatban a cég célja, hogy az ilyen típusú áruk számát több ezerre növelje, illetve hogy arányuk - értéküket tekintve - tíz százalék legyes az összes terméken belül, mondta el Jean-Paul Filliat, az Auchan Magyarország Kft. vezérigazgatója.
A cég jelenlévő vezetői szerint az Auchan törekszik arra, hogy a sajátmárkás termékeket magyar partnerekkel gyártassa le. Azonban utaltak arra, hogy első körben import termékekkel mérik fel az igényeket – ha az adott áru beválik, akkor elkezdenek keresni olyan magyar beszállítókat, amelyek azt megfelelő minőségben tudják előállítani.
Rákóczi újságírói kérdésre nem közölt pontos számot arról, hogy a jelenleg forgalomban lévő 300 saját márkás terméknek hány százaléka készül itthon. Annyit árult el, hogy mintegy ötven százalékos arány elérésére törekszenek.
Az Auchan elsősorban az alapvető élelmiszereket kívánja Magyarországon előállíttatni – Rákóczi példaként említette az Auchan-tejet, amely néhány napon belül kerül majd a boltokba.
Gyártatóként könnyebb az érdekérvényesítés
Az mfor.hu azon kérdésére, mennyire helyezik nyomás alá az alacsony árak a beszállítókat, illetve átlagban mekkora árréssel (a beszerzési és a fogyasztói ár különbözete – a szerk.) dolgozik ezen termékek esetében a cég, Alain Cappannelli országos beszerzési és logisztikai igazgató konkrét számolt nem közölt.
Utalt azonban arra, hogy a sajátmárkás termékek esetében az Auchan gyártatóként lép fel, és így jobban tudja érvényesíttetni saját érdekeit a gyártóval szemben. A nemzetközi márkák esetében viszont hátrányosabb helyzetből indul, és sok esetben kényszerül igen kemény tárgyalásokra a nagy beszállítókkal, hogy a nyereségből minél nagyobb arányban részesedjen.
Példaként megjegyezte: a nemzetközi márkák esetében a 100 forintos fogyasztói árból általában 15 forint a nyereség – ebből a forgalmazó (tehát például az Auchan) három, a gyártó 12 forintot kap. Az Auchan célja természetesen az, hogy ezt az arányt a maga javára változtassa meg.
Hanyatlik a forgalom
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy forgalmi szempontból július-augusztus-szeptember sem hozott javulást, így a vezérigazgató fenntartja nyáron tett kijelentését, miszerint az idei évben feltehetően csökken majd magyarországi árbevételük.
Tapasztalataik szerint a vásárlók egyrészt a praktikus, mindennapi szükségletet kielégítő, másrészt az adott kategóriában legolcsóbb termékeket keresik válság idején.
Jövőre nem lesz új Auchan
A terjeszkedési tervekkel kapcsolatban elmondta: a krízis és a csökkenő forgalom miatt jövőre nem fognak új áruházat építeni hazánkban. Távlati céljuk, hogy 12 nagy vidéki városban legyenek jelen – ehhez kilenc új áruház építésére lenne szükség.
A hazánkban 1996-ban piacra lépő Auchan pillanatnyilag 12 egységet működtet országszerte, ebből kilencet Budapesten vagy vonzáskörzetében, hármat pedig vidéken, Székesherváron, Kecskeméten és Miskolcon. A Pécsre tervezett áruház építésének megkezdéséről a válság fogyasztásra gyakorolt hatásának függvényében döntenek majd.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum