3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év végéig még biztosan közlekednek a vonatok azon a tizenkét mellékvonalon, amelyen eredetileg már május végén megszüntették volna a közlekedést. A haladékról szóló döntés vegyes fogadtatásra talált: már nem mindenhol ragaszkodnak a lassú, ritkán közlekedő vonatokhoz - írja a Népszabadság.

A közlekedési minisztérium jelenleg harmincnyolc vasúti mellékvonalon nem tartja indokoltnak a vonatjáratok fenntartását a kevés utas miatt. Korábban úgy döntöttek a tárcánál: 26 vonalnál 2008 végéig, 12-nél pedig csak május utolsó napjáig rendelik meg a vonatok indítását a MÁV-tól. Utóbbiak esetében azonban nemrég szintén az év végéig tolták ki a határidőt.

Noha a döntés szerint az utolsó pillanatban több mint féléves haladékot kapott a 12 vonal, ezekben a körzetekben több település is akad, ahol nem tulajdonítanak különösebb jelentőséget az átmenetinek tekintett megmenekülésnek - a lassú, ritkán járó vonatokról ugyanis már rég lemondtak.

Gömze Sándor, Tiszalök polgármestere például azt mondta: ma már nincs nagy szükség a 65 kilométer hosszú Tiszalök-Ohat-Pusztakócs szakaszra, ezen a vonalon ugyanis már alig van személy- és teherszállítás. Az is igaz viszont - tette hozzá -, hogy ezt a vonalat a MÁV elhanyagolta, nem fejlesztette, és szerinte ennek a következménye volt az utazóközönség lemorzsolódása. Ma már a tiszadobiakat sem érintené különösebben fájdalmasan ennek a vonalnak a megszüntetése. Huszti Jánosné, a település jegyzője szerint ugyanis őket már akkor leszoktatták a vonatról, amikor a Volán járatszámot csökkentett, így nem volt mivel eljutniuk a falutól négy kilométerre épült állomásra.

A Kocsord-alsó-Csenger szárnyvonal kapcsán Jakab Zsigmond kocsordi polgármester úgy fogalmazott: egy kisbusszal ki lehetne váltani a vonatot. Hasonló a helyzet a Pécs-Pécsvárad, a Börgönd-Sárbogárd vagy a Sárkeresztúr-Székesfehérvár szárnyvonal esetében is.

Van, ahol nem fogadják azonban ilyen beletörődéssel a vonalbezárásokat. A Balatonmáriafürdő és Somogyszob között közlekedő vonatokért például "harcot indítanának" az érintett települések. Bencze Imre, Segesd polgármestere azt mondta: csaknem negyvenezer ember él a szakasz mentén lévő településeken, így nem szabad megszünteti ezt a vonalat. Eller János, Somogyszob polgármestere szerint a vonat életbevágóan fontos számukra, mert a Balaton déli partján vezető vasúti fővonalhoz tartók, a munkába járó ingázók számára az autóbuszok nem jelentenek megfelelő alternatívát. Éppen ezért - tette hozzá - amellett, hogy örülnek a vonalnak adott haladéknak, már most azért aggódnak: mi lesz a vonallal jövőre - számol be a Népszabadság.

A MÁV egyébként 2007 márciusában 14 mellékvonalon már beszüntette a személyszállítást. Mint arról az mfor.hu beszámolt, ezeket a vonalakat a teljes pusztulás fenyegeti. Egyes szakaszokon a síneken kívül már a talpfákat is ellopták, így a végleges felszámolás esetükben csak idő kérdése. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!