A média nagyágyúi az elmúlt napokban a Sun Walley elnevezésű konferencián vitatták meg a borús gazdasági helyzetben követendő lehetséges üzleti stratégiákat. A helyzet ugyanakkor korántsem egyszerű: a jelenlegi recessziós környezet mellett az internetes szolgáltatások által generált kihívásokkal is szembe kell néznie a hagyományos médiumoknak.
Borús környezet, új kihívások
Nincsenek felvásárlások, nincs hitel és bizonytalan a jövő - nagyjából a fenti három tényezővel lehet jellemezni a fennálló helyzetet. Épp ezen körülmények miatt is sürgető a médiaóriások számára, hogy ne csak alkalmazkodjanak, de előremutató lépésekkel őrizzék meg pozícióikat az internet korában.
A konferencián résztvevő cégvezetők hangulata meglehetősen borús volt. Mint mondták, nem elég, hogy a gazdasági helyzet világszerte kedvezőtlen, meg kell birkózni olyan kihívásokkal is, hogy ma már a média szempontjából eddig viszonylag ismeretlen eszközökön (például okostelefon) intézik médiafogyasztásuk jelentős részét az emberek.
A Discovery Channel vezérigazgatója, David Zaslav a Reutersnak például úgy nyilatkozott: a webes fejlesztések kapcsán is sok a kérdőjel, hiszen korántsem biztos, hogy a következő években az emberek ilyen módon tartanak igényt a tartalmakra. Ugyanakkor nincs kész üzleti modell a jövőt illetően, az csak lassan fog kialakulni.
Ingyenes vagy fizetős?
A zárt konferencián az egyik résztvevő szerint a legforróbb téma az ingyenes vagy fizetős tartalomszolgáltatás körül kialakult vita volt. Nagyon nehéz ugyanis úgy fenntartani egy fizetős (például kábeltelevíziós) modellt, hogy közben a netről a felhasználók nagyon sok tartalmat ingyen be tudnak szerezni.
Nem teljesen új ötlet az a modell, mely szerint a kábeltévé-szolgáltatók (az előfizetők arányában) díjat fizetnek a műsorszolgáltatóknak, miközben a reklámbevételeken valamilyen arányban osztoznak. A Time Warner "TV Everyhere" vagy a Comcast "On Demand Online" elnevezésű kezdeményezése pedig arra törekszik, hogy a neten keresztül sugárzott programokat bizonyos előfizetői díj ellenében tudják a nézők követni a neten. Az egyik legnagyobb internetes birodalom, a Google szintén ilyen irányba mozdulna el: a cég és a Time Warner között már folynak tárgyalások arról, hogy a Google tulajdonában lévő You Tube-on legyenek fizetés ellenében megnézhető műsorok.
Tanulnak más kárából?
A beszámolók szerint a még mindig relatív jó pozícióban lévő televíziós vállalkozások vezetői sokat tanultak más szektorok kárából, ezért még most szeretnének lépni, és hatalmukat, nézőiket a megfelelő netes csatornára kívánják terelni. Ha ugyanis nem tudnak hatásos választ adni a kihívásokra és jó üzleti modelleket alkotni, akkor könnyen a zeneipar vagy a nyomtatott lapok sorsára juthatnak.
Míg a zeneipar azt hitte, hogy jogi úton feltartoztatható a fejlődés, és keresztesháborút indított a web ellen, addig a nyomtatott média esetében inkább a kényelmesség volt az, ami a "vesztüket okozta". Ugyanakkor mindkét szektor képviselői között számtalan sikerkovács található: elég csak az mp3-as lejátszójával és a fizetés ellenében letölthető dalokat kínáló Apple (iPod, iTunes) évek óta tartó sikerére vagy az idejében kapcsoló és erős netes lábat építő nyomtatott lapokra gondolni.
Ami a televíziós programok jövőbeni elérhetőségét illeti, két határozott álláspont van, amely gyakorlatilag a kábeltévék jelenlegi működésének felel meg. Az egyik szerint a felhasználók ingyen nézhetnek meg a jövőben tévés programokat, de a műsorszámokat reklámszünetekkel tűzdelik tele. A másik szerint jobb elérni, hogy a nézők díjat fizessenek a programokért, cserében a neten nem sugároznának reklámokat.
Máshol is tért nyerhet a fizetős modell
Eközben a nyomtatott lapok online verziójával kapcsolatban is egyre többen vélik úgy, hogy fizetőssé, de az interneten teljes egészében elérhetővé kell tenni a híreket. A világ egyik legnagyobb médiabirodalma, a Ruppet Murdoch által birtokolt News Corp. is ilyen irányba próbál elmozdulni - igaz ehhez számos kiadványa adott, elég csak a Wall Street Journalt vagy a Daily Telegraphot említeni.
A mogulok álma természetesen egy kombinált verzió lenne, amikor a felhasználó nem csak fizet a filmekért, de még reklámbevételeket is realizálnak a tévék.