4p

A televíziós vállalkozások nem szeretnének a nyomtatott média vagy a zeneipar sorsára jutni, így azon vannak, hogy - az internetes cégek tapasztalatait felhasználva - a lehető legtöbb bevételt realizálhassák az online jelenlétből. Nem tudni azonban, hajlandók lesznek-e fizetni ezért a nézők, vagy a vállalatok maradnak az elvileg ingyenes modellnél.

A média nagyágyúi az elmúlt napokban a Sun Walley elnevezésű konferencián vitatták meg a borús gazdasági helyzetben követendő lehetséges üzleti stratégiákat. A helyzet ugyanakkor korántsem egyszerű: a jelenlegi recessziós környezet mellett az internetes szolgáltatások által generált kihívásokkal is szembe kell néznie a hagyományos médiumoknak.

Borús környezet, új kihívások  

Nincsenek felvásárlások, nincs hitel és bizonytalan a jövő - nagyjából a fenti három tényezővel lehet jellemezni a fennálló helyzetet. Épp ezen körülmények miatt is sürgető a médiaóriások számára, hogy ne csak alkalmazkodjanak, de előremutató lépésekkel őrizzék meg pozícióikat az internet korában.

A konferencián résztvevő cégvezetők hangulata meglehetősen borús volt. Mint mondták, nem elég, hogy a gazdasági helyzet világszerte kedvezőtlen, meg kell birkózni olyan kihívásokkal is, hogy ma már a média szempontjából eddig viszonylag ismeretlen eszközökön (például okostelefon) intézik médiafogyasztásuk jelentős részét az emberek.

A Discovery Channel vezérigazgatója, David Zaslav a Reutersnak például úgy nyilatkozott: a webes fejlesztések kapcsán is sok a kérdőjel, hiszen korántsem biztos, hogy a következő években az emberek ilyen módon tartanak igényt a tartalmakra. Ugyanakkor nincs kész üzleti modell a jövőt illetően, az csak lassan fog kialakulni.

Ingyenes vagy fizetős?

A zárt konferencián az egyik résztvevő szerint a legforróbb téma az ingyenes vagy fizetős tartalomszolgáltatás körül kialakult vita volt. Nagyon nehéz ugyanis úgy fenntartani egy fizetős (például kábeltelevíziós) modellt, hogy közben a netről a felhasználók nagyon sok tartalmat ingyen be tudnak szerezni.

Nem teljesen új ötlet az a modell, mely szerint a kábeltévé-szolgáltatók (az előfizetők arányában) díjat fizetnek a műsorszolgáltatóknak, miközben a reklámbevételeken valamilyen arányban osztoznak. A Time Warner "TV Everyhere" vagy a Comcast "On Demand Online" elnevezésű kezdeményezése pedig arra törekszik, hogy a neten keresztül sugárzott programokat bizonyos előfizetői díj ellenében tudják a nézők követni a neten. Az egyik legnagyobb internetes birodalom, a Google szintén ilyen irányba mozdulna el: a cég és a Time Warner között már folynak tárgyalások arról, hogy a Google tulajdonában lévő You Tube-on legyenek fizetés ellenében megnézhető műsorok.

Tanulnak más kárából?

A beszámolók szerint a még mindig relatív jó pozícióban lévő televíziós vállalkozások vezetői sokat tanultak más szektorok kárából, ezért még most szeretnének lépni, és hatalmukat, nézőiket a megfelelő netes csatornára kívánják terelni. Ha ugyanis nem tudnak hatásos választ adni a kihívásokra és jó üzleti modelleket alkotni, akkor könnyen a zeneipar vagy a nyomtatott lapok sorsára juthatnak.

Míg a zeneipar azt hitte, hogy jogi úton feltartoztatható a fejlődés, és keresztesháborút indított a web ellen, addig a nyomtatott média esetében inkább a kényelmesség volt az, ami a "vesztüket okozta". Ugyanakkor mindkét szektor képviselői között számtalan sikerkovács található: elég csak az mp3-as lejátszójával és a fizetés ellenében letölthető dalokat kínáló Apple (iPod, iTunes) évek óta tartó sikerére vagy az idejében kapcsoló és erős netes lábat építő nyomtatott lapokra gondolni.

Ami a televíziós programok jövőbeni elérhetőségét illeti, két határozott álláspont van, amely gyakorlatilag a kábeltévék jelenlegi működésének felel meg. Az egyik szerint a felhasználók ingyen nézhetnek meg a jövőben tévés programokat, de a műsorszámokat reklámszünetekkel tűzdelik tele. A másik szerint jobb elérni, hogy a nézők díjat fizessenek a programokért, cserében a neten nem sugároznának reklámokat.

Máshol is tért nyerhet a fizetős modell  

Eközben a nyomtatott lapok online verziójával kapcsolatban is egyre többen vélik úgy, hogy fizetőssé, de az interneten teljes egészében elérhetővé kell tenni a híreket. A világ egyik legnagyobb médiabirodalma, a Ruppet Murdoch által birtokolt News Corp. is ilyen irányba próbál elmozdulni - igaz ehhez számos kiadványa adott, elég csak a Wall Street Journalt vagy a Daily Telegraphot említeni.

A mogulok álma természetesen egy kombinált verzió lenne, amikor a felhasználó nem csak fizet a filmekért, de még reklámbevételeket is realizálnak a tévék.


Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!