3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A televízió a legnépszerűbb médiatípus, de a fiataloknak már az internet az elsődleges, napi szinten használt médiaeszköz, így ebben van a legnagyobb növekedési potenciál - derült ki a Századvég Médiaműhely októberi kutatásából.

A kutatás, amelynek eredményét a Századvég hétfőn juttatta el az MTI-hez, megállapítja, hogy a magyarok médiahasználatát toronymagasan a televízió uralja. A választópolgárok 85 százaléka naponta vagy majdnem mindennap néz tévét, az ugyanilyen gyakorisággal rádiózók aránya 62, az újságolvasóké 57 százalék. Az internetet a lakosság 40 százaléka használja napi rendszerességgel, de magas azoknak az aránya (42 százalék) is, akik soha nem kapcsolódnak a világhálóra - mutat rá az elemzés.

A Századvég megvizsgálta, hogy kik adják az egyes médiatípusokat mindennap vagy csaknem mindennap használók csoportját, vagyis az úgynevezett aktív médiafogyasztókat. A legfiatalabbak (18-29 év) körében sokkal több a naponta internetező (94 százalék), mint az aktív tévénéző (61 százalék), rádióhallgató (49 százalék) vagy újságolvasó (34 százalék). Az aktív televíziózás ezzel szemben a legidősebbek kedvenc időtöltése, a 60 év feletti korcsoportban 93 százalékos a mindennap vagy majdnem mindennap televíziózók aránya - írták.

A kutatás megállapítja, minél fiatalabb valaki, annál valószínűbb, hogy az internetet gyakrabban használja, és minél idősebb, annál sűrűbben néz tévét. Miközben tehát a televízió befolyása megkérdőjelezhetetlen, a médiafogyasztók következő generációját jelentő fiataloknak már nem a televízió, hanem az internet az elsődleges, napi szinten használt médiaeszköz - hangsúlyozza a Századvég.

Úgy fogalmaznak, leginkább a 30 és 39 év közöttiek tekinthetők a legkiegyensúlyozottabb médiafogyasztóknak, mert "ők mindent és mindenből sokat fogyasztanak". Ennek egyik lehetséges oka, hogy "ez a generáció még nem teljesen az internetes érában szocializálódott", még közel állnak hozzá a tradicionális médiatípusok, de viszonylag fiatalon sajátíthatták el az internet használatához elengedhetetlen technológiai alapismereteket, ezért a hagyományos és az új médiát egyaránt szívesen használják - véli a Századvég.

Megjegyzik, hogy a napi szintű médiafogyasztók között a fővárosban is a televíziózók vannak többségben, de Budapesten több az aktív internetező, mint az aktív rádióhallgató vagy újságolvasó.

Az internet "megosztó jellegű médiatípus": a fontosságát firtató kérdésre többen adtak maximális, 10-es osztályzatot (14 százalék), mint a rádióéra (10 százalék) vagy az újságéra (12 százalék), de azok is jóval az átlag felett képviseltették magukat, akik úgy érezték, semmi szükségük a netre (40 százalék) - derül ki a kutatásból. Hozzátették, mindez azt mutatja, hogy mivel a társadalom jelentős része nem vagy csak alig jut hozzá az internethez, úgy gondolja, "jól megvan nélküle", nincs rá szüksége.

Bizonyos értelemben "trendfordulót" jeleznek azok az adatok, amelyek a 30-49 évesek médiafogyasztása és médiakötödése közötti összefüggést írják le - hívja fel a figyelmet a Századvég. Kifejtik: bár ebben a korosztályban jóval több az aktív televíziónéző, mint az internetező, mégis sokkal fontosabbnak gondolják az internetet, mint a tévét. Sőt a 30 és 49 év közötti korosztály összességében bármely más felületnél fontosabbnak tartja az internetet, még akkor is, ha kevesebbet használja - áll a Századvég kutatásában.

A telefonos, kérdőíves közvélemény-kutatásban október 20. és 28. között 800 véletlenszerűen kiválasztott felnőtt korút kérdeztek meg.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!