3p

Az információ nemcsak az információs gazdaságra épülő vállalatokban játszik meghatározó szerepet, hanem olyan ágazatokban is, amelyeket nem köthetünk közvetlenül az információs gazdasághoz.

Az originatorok az eredeti tartalmat állítják elő, a syndicatorok csomagolják a különböző originatorok által előállított különböző termékeket a distributorok számára, és egyben közvetítenek is közöttük, a distributorok pedig eljuttatják a syndicatorok által csomagolt tartalmat a fogyasztóknak. Az Internet kétféleképpen szélesíti ki az originatorok kategóriáját. Egyrészt mind több "szindikálható" tartalom hozható létre, másrészt a csatlakozási korlátok drasztikus csökkenésével a szindikációban a potenciális résztvevők száma megnövekedik. Minden termék, amelyhez információ köthető, az a szindikáció tárgyává válhat (18). Tartalmak különböző originatoroktól való összegyűjtésével a syndicatorok megszabadítják a distriburokat az információ előállításnak és összegyűjtésének problémáitól.

Tulajdonképpen közvetítőként teremtenek értéket, összegyűjtik és csomagolják a digitális jószágokat (19). A distributorok a végfelhasználók felé értékesítik a megvásárolt tartalmakat. Így képesek költségeiket csökkenteni, és az értékesített szolgáltatások spektrumát szélesíteni egyszerre (20). A vázolt jellegzetességek következtében értékesítési láncban nem kell minden ponton puffer-készleteket fenntartani, ami csökkenti a készletezési, valamint a raktározási költségeket, és a distributorok gyorsan, illetve rugalmasan képesek váltani a számukra kedvezőbb feltételeket nyújtó syndicatorok irányába.

Egy vállalat általában egyetlen szerepet tölt be a szindikációban, de aktívan megjelenhet a másik két szerepkörben is. Ez utóbbi megoldás egyfajta vertikális integráció lesz. Ha a vállalatnak sikerül a "lánc" egyik pozícióját monopolizálnia, akkor egyrészt megkerülhetetlenné válhat, és egyben szűk keresztmetszetet okozhat, ami befolyásolni fogja az egyes szereplők érték-hozzáadási képességét. A domináns vállalat ebben az esetben más piacon is erős pozíciók kiépítésére törekszik. A körülmények kedvezőtlenné válásával azonban az is könnyen előfordulhat, hogy egy vállalat a másik szerepkörben folytatja a tevékenységét.


(18) Az Inktomi az általa kifejlesztett technológiának köszönhetően vált originatorrá. Sok viszonylag kis teljesítményű számítógépet összekapcsolva olyan internetes keresőmotort sikerült kifejlesztenie, amely hatékonyabbnak bizonyult az eddigieknél. Mivel az internetes kereső-szolgáltatások piaca már telítettnek tűnt, ezért nem a közvetlen piacralépéssel próbálkozott meg, hanem értékesítette szolgáltatását a keresőket működtető vállalkozások felé, amelyek éltek a hatékonyabb keresés lehetőségével és megosztoztak a bevételeken az Inktomival.Forrás: Kevin Werbach: Syndication, The emerging model for business in Internet era.
(19) A Linkshare több száz e-tailer (elektronikus kiskereskedő) akcióit gyűjti össze, és értékesíti a tartalomszolgáltató distributorok felé. Forrás: Kevin Werbach: Syndication, The emerging model for business in Internet era.
(20) A Women.com rendszerezi a megvásárolt információkat, hogy tematikus felépítésben tudják azt kínálni a felhasználóknak, ezáltal megkímélve őket az információs rengetegben történő kilátástalan bolyongástól. Forrás: Kevin Werbach: Syndication, The emerging model for business in Internet era.


A fenti tanulmánysorozat CSÓRI BALÁZS: ÚJ GAZDASÁG AZ INFORMÁCIÓ ÉS A HÁLÓZATOK című díjnyertes TDK (2001 évi TDK, BKÁE) dolgozata alapján készült.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!