4p

A Toyota bemutatta, hogyan képzel el egy olyan települést, ahol egy nap mindannyial élni fogunk, zéró emisszióval, tele robottal, önvezető járművel, internettel - és parkokkal. A Woven Cityre keresztelt koncepcióvárost ráadásul nagyon hamar fel is építenék.

Hidrogénnel működik, önvezető járművektől hemzseg, benne minden robotizált és okos, és nagyszerű kilátás nyílik belőle a Fudzsira, mi az? A jövő városa, legalábbis ahogy azt a Toyota elképzeli. A japán autógyártó a Las Vegas-i CES technológiai expón mutatta be a fenntarthatóváros-koncepcióját, mely választ kíván adni a klímavédelem és a kutatás aktuális slágertémáinak kérdéseire is - ráadásul lehetőleg azonnal.

Akio Toyoda, a Toyota vezetője a Woven City nevű városkoncepció bemutatóján. (Fotó: Reuters)
Akio Toyoda, a Toyota vezetője a Woven City nevű városkoncepció bemutatóján. (Fotó: Reuters)

Bezár a gyár, kinyit a jövő

A CES-es előadáson Akio Toyoda, a Toyota vezetője ismertette a koncepciót. Mint elmondta, a várost egy bezárás előtt álló gyáruk területére álmondták meg. 70 hektáron terülne el, a Fudzsi közelében, "futurisztikus közösség" lakná, mely az építészeti-technológiai megoldásoknak köszönhetően nullára csökkentené a járművek és épületek széndioxid-kibocsátását, és az élet nagyjából minden területén összefonódna az internettel.

A cégvezér szerint a város koncepciójának megalkotásánál az volt az alapgondolatuk, hogy a Toyota szerteágazó kutatási területeit, így a mesterséges intelligenciát, a robotikát, az autonóm járműveket ne szeparáltan tartsák, hanem gereblyézzék össze, és egy helyen, egymás szoros kölcsönhatásában tudják folytatni a munkát. És ne szimulált, hanem valódi, élő, lélegző térben.

Ebbe az "élő laboratóriumba" az "egyszerű" lakosok mellett kifejezetten kutatókat is telepítenének. A Woven City első körben 2000 főnek adna otthont, közülük a többség a cég dolgozója lenne. Szabadon tesztelhetnek mindent, amin dolgoznak

Toyoda elmondása szerint nyolc hónapja tervezik, ez a víziójuk:

A város, mint park, a közmű, mint földalatti bázis

A városkoncepció kidolgozásában részt vett az a Bjarke Ingels is, akinek a nevéhez a New York-i 2 World Trade Centre és a Google londoni és San Francisco-i központja is fűződik. Az előadáson szintén felszólaló dán építész szerint "egymásra kapcsolt, autonóm, emissziómentes, és megosztott mobilitási megoldások", melyekre a Woven City épül, rengeteg lehetőséget nyitnak meg a városi élet előtt.

Ingels egy kis betekintést is nyújtott a konkrét újításokba, kezdve az utcákkal. Elmondása szerint ma az átlagos utca egy nagy káosz, úgyhogy ők inkább újragondolták, és háromfelé osztották. Egy sávot adtak a gyors járműveknek, egyet a gyalogosoknak és lassú járműveknek, egy harmadikat pedig csak a gyalogosoknak, ami tulajdonképpen egy parksáv. És minden sávot fasor választ el egymástól. A város szövete 3x3-mas háztömbökből épülne fel.

Ez az újítás nyugalmasabb környezetet teremtene a városlakóknak, egyúttal a négyzetrácsos felépítésből adódó számos, három osztatú kereszteződés miatt ingergazdagabb, tehát fejlesztés szempontjából hasznosabb autonómjármű-tesztpálya is születne így. A tervező elmondása szerint minden háztömb egyszerre lenne lakó- és munkahely. A szállítmányozást a föld alatt oldanák meg, direkben mennének az áruk az épületekhez. Szintén a város alatt kapnának helyet az energiatermelésért felelős hidrogéncellák és a víztisztító rendszer is. A lakosok élete tényleg robot-asszisztált lenne, automatizáltan töltenék nekik újra a hűtőszekrényt, és vinnék le a szemetet, de az okoslakás monitorozná a lakók egészségi állapotát is. 

A város teljesen fenntartható lesz, az épületek javarészt fából készülnek, hogy minimalizálják a szénlábnyomot, a tetők pedig napelemekkel lesznek felszerelve, hogy a hidrogéncellák mellett ez is termelje az energiát.

Toyoda azt mondta, a Woven Cityt nyitott városnak tervezik, abban az értelemben, hogy más vállalatokat is szívesen látnak benne: ha kollaborálni akarnak, tárt karokkal várják a tudósokat, kutatókat a világ minden pontjáról. És nem is teketóriáznának sokat a projekt élesben való elindításával: terveik szerint 2021 elején már le is teszik az alapkövét.

(Guardian, Toyota)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!