4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tovább bővülhet a német csoport 90 magyar beszállítóból álló hálózata.

Kelet-Magyarország síkságain túl található az ország egyik legfontosabb kulturális központja - Debrecen. A helyi konyháról sem szabad megfeledkezni, mint például a híres debreceni mézeskalácsról. Az utcai ételek illata az egész várost betölti, kávézók és teraszos bisztrók tárt karokkal várják (sic!) a napsütést élvezni vágyó látogatókat.

 

Az olvasó téved, ez a két kiragadott mondat nem egy turisztikai ajánlóban jelent meg, hanem a BMW új debreceni gyárának apropóján indított magyar nyelvű oldalon, ahol a munkahelyek, beszállítói lehetőségek iránt lehet már most érdeklődni. A gyár építése egy éven belül elkezdődik, német sajtóhírek szerint a gyártás 2023 környékén startolhat. A mintegy 1 milliárd eurós beruházással évi 150 ezer jármű előállítására alkalmas gyár jön létre, ahol első körben ezer embert tudnak majd foglalkoztatni.

Jövő év elején indul a toborzás
Jövő év elején indul a toborzás

Néhány részlet azonban nem tisztázott, ezért a Külgazdasági és Külügyminisztériumhoz fordultunk válaszokért. Nyilvánvaló például, hogy egy ilyen volumenű projekt mellé az állam támogatást tesz. Főleg, hogy kiemelten kezelt autóipari beruházásról van szó.

Azt azonban egyelőre még a kormányban sem tudják pontosan, mekkora támogatásban részesülhet a BMW debreceni gyára. A külügytől azt a választ kaptuk, hogy a magyar kormány rendszerint támogatja a magyarországi beruházásokat, ebben az esetben is zajlanak a tárgyalások, amelyek lezárultával fogják tájékoztatni a nyilvánosságot.

Irányadónak tekinthetjük a korábbi autóipari beruházásokhoz nyújtott támogatásokat. Idén márciusban indult el a termelés a dél-koreai Shinheung SEC monori gyárában, akkor Szijjártó Péter külgazdasági miniszter közölte, hogy a 8 milliárd forintos projekt 769 millió forintos állami támogatásban részesült. Ennél is közelebb jár a BMW méreteihez a kecskeméti Mercedes 2016-ban bejelentett úgy gyárához nyújtott támogatás: a szintén 1 milliárd eurós beruházáshoz akkor 12,9 milliárd forint szubvenció társult.

Másik fontos kérdés, hogy milyen lehetőségek nyílnak meg a magyarországi beszállítók előtt, egyáltalán, van-e elegendő beszállítói kapacitás a szélesebb értelemben vett régióban. A külügy szerint a BMW-csoportnak jelenleg is kiterjedt beszállítói hálózata van Magyarországon, aminek nyomán a BMW-Groupra eddig is mint egy láthatatlan gyárra hivatkoztak a magyar beszállítók. A cégcsoport 2017-ben mintegy 1,4 milliárd euró értékben vásárolt Magyarországról termékeket és szolgáltatásokat, ami közel 90, hazánkban megtalálható beszállítót jelent. Ez a beszállítói volumen - a beszállítók számával együtt - minden bizonnyal emelkedni fog a beruházás eredményeként - közölte a tárca.

Mindenképpen beszélni kell a munkahelyekről is. Egyrészt, mert ez hatalmas lehetőség a városnak és vonzáskörzetének, másrészt, mert kétségek vetődtek fel, hogy rendelkezésre áll-e elég szakképzett munkaerő, vagy külföldről kell toborozni munkásokat. Erről az a külügy álláspontja, hogy a cég a szakképzett munkaerő rendelkezésre állását, elérhetőségét is vizsgálta a döntési folyamat során, amely pozitív eredménnyel zárult. Egy ilyen típusú és volumenű beruházás évtizedekre meghatározza, hogy hol lesz a régió gazdasági erőközpontja, hol lesz az a vonzóerő, amely többek között a munkaerő szempontjából is hatalmas lökést ad a térségnek. A külügy kiemelte, hogy Debrecenben van az ország egyik legnagyobb egyeteme, amelynek mérnökképzése jelentős hatással lesz a beruházásra, és mindez a munkaerő-szükséglet kielégítésében is jelentőséggel bír.

A munkaerő-toborzás még nem kezdődött el Debrecenben, erre várhatóan a jövő év elején kerül sor.

A beruházás honlapja szerint 2019 elejével kezdik keresni a képzett tehetségeket, az érdeklődőknek pedig azt tanácsolják, hogy már most iratkozzanak fel a cég hírlevelére, hogy minél hamarabb értesülhessenek az ajánlatokról. A beszállítóknak egyelőre egy e-mail címet tettek elérhetővé, amin keresztül jelezhetik érdeklődésüket a lehetőségek iránt.

Érdekes kérdés továbbá, hogy az új gyártási technológia mellett vajon lesz-e igény a kormány által preferált foglalkoztatási csoportok alkalmazására. A foglalkoztatás szempontjából hátrányos helyzetűek foglalkoztatását különböző kedvezményekkel támogatja az állam - ebben egyébként pont most lesz változás -, ám kérdés, hogy például a nyugdíj előtt állók, vagy már nyugdíjas korúak közül mennyire bőven fog válogatni a német vállalat. Erre azt írta nekünk a KKM, hogy jelenleg korai lenne arról nyilatkozni, milyen programokkal él majd a beruházó a munkaerő-toborzás során, ezeket majd a cég fogja kommunikálni.

Arról, hogy milyen megfontolások vezethették a német vállalatot a debreceni helyszín kiválasztása során, itt írtunk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!