5p

Nemcsak a Dorko-sportruhákat gyártó vállalkozás időzített jól ugyanis, hanem a közvetve Tiborcz István 29,3 és Mészáros Lőrinc 18,33 százalékos tulajdonában lévő Appeninn Holding Nyrt. is, amikor karácsony előtt, illetve ez év elején Fucsovics Mártonnal hosszú távra szóló megállapodást kötöttek.

A cipők mellett sportszereket is gyártó Szinga Sport Kft.-vel kötött megállapodás alapján a legjobb magyar férfiteniszező a következő években Dorko-márkában lép pályára. Így már e dresszben jutott a legjobb 16 közé a vasárnap véget ért Australian Open-en. S bár Roger Federerrel szemben alulmaradt, közel két és fél órán át ország-világ láthatta a Dorko-márkát, ami azért is egyedülálló, mert először játszott hazai teniszező nagy tornán magyar kollekcióban. A Dorko kapcsolata egyébként a tenisszel nem újkeletű, a sportági szövetséggel 2018-ban kötött megállapodás alapján öt évig a válogatott ruháit a Szinga tervezi, gyártja és árusítja, mely céget Gém Péter egykori profi teniszező alapította – aki magától értetődően kötődik a „fehér sporthoz”.

Fucsovics Márton gratulál Roger Federernek az Australian Openen. Fotó: MTI/AP/DITA ALANGKARA
Fucsovics Márton gratulál Roger Federernek az Australian Openen. Fotó: MTI/AP/DITA ALANGKARA

Az Appeninn Holding neve Fucsovics mezének ujjain volt látható, a Mol logójával egyetemben. Tiborcz István és Mészáros Lőrinc cége 4 éves szponzori megállapodást kötött Magyarország legsikeresebb férfi teniszezőjével. „Az Appeninn Nyrt. kiemelten fontosnak tartja a magyar élsport támogatását, annak érdekében, hogy a sportolóink a lehető legjobb teljesítményt nyújtva képviselhessék hazánkat a nagyvilágban. A társaság a támogatással hozzájárul a sportoló felkészüléséhez és ahhoz, hogy folytatódhasson az előmenetele a világranglistán” – közölte lapunk érdeklődésére írásban a Budapesti Értéktőzsdén is szereplő cég.

A Mollal Fucsovics először 2010-ben került kapcsolatba, amikor bemutatkozott a felnőtt válogatottban. Az energetikai cég a Tehetségtámogató Klasszis-programjában egészen 2014-ig támogatta az akkor még a szárnyait bontogató teniszező felkészülését, majd egy négyéves szünetet követően 2018 őszétől az immár teljes jogú profi státuszba került sportolót.

Az Appeninn szerepvállallása azért is érdekes, mert a Dorko tulajdonképpen Mészáros Lőrinc 2018 júliusában debütált sportszermárkája, a 2Rule versenytársa. A Mészáros Csoport és tulajdonosi köre az elmúlt években különböző (például futball, kézilabda) sportklubokat szponzorált.

Ugyanakkor az Appeninn – mint közölte – a hátrányos helyzetű csoportok támogatását is a szívügyének tekinti, amely a gyakorlatban jelenleg a Down Alapítvánnyal való együttműködés során valósul meg. A támogatás keretében az Appeninn leányvállalatán keresztül a Balaton-parti Club Aliga területére történő ingyenes belépésre feljogosító kártyákat bocsát ki a Down Alapítvány részére. Így az alapítvány által felkarolt csoportok – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően, a helyi lakosokhoz és nyaralótulajdonosokhoz hasonlóan – térítésmentesen vehetik igénybe a partszakaszt, valamint az olyan programlehetőségeket és szolgáltatásokat is, mint például a kertmozi. Mint írták: „örömünkre szolgál, hogy a támogatásnak köszönhetően tavaly közel 300-an élvezhették a strandszezont a Club Aliga területén”. Hogy e célra az Appeninn mennyit költött, a cég nem árulta el, dacára annak, hogy tőzsdei társaság.

Közlékenyebb volt a Mészáros Csoport, amely lapunk megkeresésére, ha pontos összeget szintén nem is mondott, annyit legalább érzékeltetett, hogy „milliárdos nagyságrendben nyújtott támogatást cégeken, alapítványokon keresztül vagy épp magánvagyonból elsősorban fiatalok életkezdési programjaihoz, tanulmányaihoz, sport utánpótlás-neveléshez, illetve egyéni rászorultság mentén életmentő kezelésekhez”. A cégcsoport 2019-ben a Mikulásgyár főszponzoraként a nélkülöző gyermekeknek nyújtott jelentős anyagi támogatás mellett gyermekotthonok lakóinak élményalapú programokat, adománygyűjtést, melegétel-osztást szervezett. A szintén tavaly elindított Talentis Jump! gyakornoki programjukkal pedig – mint közölték – egyszerre támogatják a pályakezdő fiatalokat és teremtenek új munkahelyeket.

Ugyancsak 2019 végén megkezdték azt a fejlesztési munkát, amely eredményeként az eddigi egyedi jótékonysági aktivitásokat egy jól felépített stratégia mentén kívánják a jövőben végezni. „Kiemelt célunk, hogy ne csak az akut esetekre jusson figyelem és erőforrás, hanem legyen benne tervezhetőség mind a támogatást nyújtó, mind a támogatni kívánt célterületek számára. A programot 2020 őszén tervezzük kihirdetni, melynek fókuszában a gyermekek állnak” – olvasható a Mészáros Csoport írásbeli válaszában.

Külföldön már több mint egy évszázada bevett szokás, hogy a vállalatok –  mindenekelőtt a jelentősebb árbevételt és profitot termelők – azzal is próbálják elfogadtatni magukat, hogy a köz számára hasznos célokra támogatásokat nyújtanak, szponzorálnak stb. Felmérések sora igazolja vissza, hogy a cégvezetők döntő többsége ma is úgy véli, a társadalmi felelősségvállalásnak köszönhetően felértékelődik az általuk irányított szervezet brandje.

Magyarországon a piacgazdaságra való áttérésig, illetve a rendszerváltásig e tevékenység értelemszerűen nem létezett, igazából azonban csak a kétezres évek beköszöntével kezdett nagyobb hangsúlyt kapni a társadalmi felelősségvállalás. Az olyan, immár hagyományosnak tekinthető hazai cégekkel – mint az OTP, a Richter, a Magyar Telekom és a Fucsovicsot is támogató Mol – szemben a politikai háttérnek köszönhetően gőzerővel növekvő társaságok tulajdonosainak – jelesül Mészáros Lőrincnek és Tiborcz Istvánnak – extra megfelelési kényszerük lehet arra, hogy javítsák a társadalmi elfogadottságukat.  A Mészáros Csoport e célból fogant első ilyen, jelentősebb társadalmi felelősségvállalási akcióira nem olyan régen került sor, amikor kórházaknak adományoztak gépeket, illetve amikor maga Mészáros az SMA-1 típusú izomsorvadásban szenvedő Zente gyógykezeléséhez szükséges 700 millió forint utolsó 100 millióját utalta át. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!