4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az autóipari forradalom egy ideig még nem tör be a személyszállításba.

Évek óta ugyanazon a fix áron fuvarozzák ügyfeleiket a fővárosi taxisok (alapdíj 450 forint, kilométerdíj 280 forint, várakozási díj 70 forint), s idejét látják annak, hogy ezen változtasson a hivatal. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke arról tájékoztatta portálunkat, hogy szeretnék, ha a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara a szakmai szervezetekkel és a Városházával közösen egy józan, és a piac számára is elfogadható mértékű tarifaemelést támogatna.

Metál emlékeztetett, hogy a hatósági árat 2013-ban szabályozta a fővárosi önkormányzat. A taxis szövetség az azóta eltelt időben folyamatosan elemezte a rendelet hatásait, együttműködve a hivatallal. Az elnök szerint mára elmondható, hogy komoly mértékben megváltozott a szolgáltatás gazdasági környezete. Tapasztalataik szerint a minimálbér-emelések hatására megugrott a kereslet a személyszállítás iránt. A fokozatosan emelkedő igényeknek viszont csak akkor tudnak megfelelni a taxisok, ha folyamatosan fejlesztik szolgáltatásaikat. Ennek viszont, mint mindennek, ára van – szögezte le Metál.

Az sem mehet tovább, hogy a járulékos költségeket – amelyek az elmúlt időben nem hárítottak át az utasokra – továbbra is lenyeljék a vállalkozók. Ezek közé sorolta a szerinte irreálisan magas gépjármű biztosítási díjemeléseket, a kötelező online pénztárgép üzemeltetési költségeket. Vélhetően ezek a kérdések is napirendre kerülnek november 14-én, az első Taxis Expón, amelyet a BKIK Vállalkozói Napok rendezvénysorozata keretében tartanak a Hungexpo területén.

Metál Zoltán 

Eközben az autópark kényszerű megújítása is terheli a piaci szereplőket. Négy éve tart az ide vonatkozó rendeletekben előírt feltételek teljesítése, a környezetvédelmi, műszaki paraméterek, az utaskényelmi szempontok szerinti flottaváltás. A Budapest utcáin futó 5600 taxiból 5200-at cseréltek már le – tudatta az mfor-ral az elnök. Mindez azt jelenti, hogy míg 2013 előtt az autók átlagéletkora 16,5 év volt, mára ez 6,5 évre csökkent (vidéken 8 év az átlag, de rájuk Metál szerint megengedőbb szabályozás érvényes).

Az autóváltás finanszírozása azonban nem megy könnyen. Minimális a taxis vállalkozók mozgástere, annyira megszigorodtak a banki feltételek – panaszkodott Metál Zoltán. Több mint 95 százalékuk alanyi áfamentes adózó, ezért körükben nem terjedt el az amúgy más piaci szegmensben népszerű finanszírozási konstrukció, az operatív lízing. Ennek adóelszámolása ugyanis kedvezőtlenül érintené a taxisokat.

A pénzügyi akadályok ellenére frissül az autópart. A gépjárművek 20 százaléka új, míg a taxisok többsége az előírásoknak még megfelelő használt autót vásárolt. A népszerűbb márkák közé tartozik WV, Opel, Skoda Citroen, Ford, Toyota, Reanult, de a Suzuki, Dacia és Mercedes is.

Nem állnak készen az e-forradalomra  

A gépjárműváltás során nem lehet figyelmen kívül hagyni az autóipari technológiai forradalmat. Az elektromos autók már most is részesei a forgalomnak, és a nem túl távoli jövőben az önvezető kocsik is reális alternatívát jelentenek majd. Hogyan alakíthatja ez át a személyszállítást? – kérdeztük a taxis szövetség elnökétől. Metál szerint nem lehet elvitatni a technikai fejlődés jelentőségét, ugyanakkor a realitásokkal is tisztában kell lenni.

Ma még minimális távolság megtételére képesek a tisztán e-autók. A taxikban használatos kiegészítő eszközök – taxióra, online pénztárgép, URH, bankkártya terminál, címkiadó tablet, mobiltelefon – áramfelvétele „felzabálná” az erőforrást, tovább csökkentve a megtehető kilométerek számát. Metál szerint az eddig kiépített e-gépjámű feltöltési kapacitás még azokat a teljes elektromos vagy plug-in hybrid autókat sem képes kiszolgálni, amelyek a használtautó importból érkeztek Magyarországra. A minimális futott kilométer teljesítmény, illetve a korlátozott töltési kapacitás mellett jelenleg irreálisan magas a beszerzési ár, így az e-autók elsősorban azoknak lehet opció, akik minimális távolságot tesznek meg naponta a fővárosi utakon.

Azok pedig, akik az önvezető autók nagy támogatói, szerintem még nem hallottak, vagy nem tapasztalták meg soha a vezetés élményét. Nekem erre még napi igényem van – tette hozzá a taxis szövetség elnöke.  

Baka F. Zoltán

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!