4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Korábbi kormányzati kivetítések már utaltak rá, hogy nemcsak idén, de jövőre sem emelik a szociálpolitikai menetdíj-támogatások összegét.

Korábbi években kiadott konvergenciaprogramokban a kormány már megfogalmazta szándékát az utazási kedvezmények befagyasztását illetően, vagyis hogy évekig fixen 104 milliárd forintot adnak a kedvezményes utazások kompenzációjaként kifizetett szociálpolitikai menetdíj támogatásokra. Ez az összeg megegyezik a 2014-es, 2015-ös, továbbá a 2016-os és a jövő évi előirányzattal is, vagyis immár negyedik éve reálértéken kevesebb jut a nyugdíjasok, a diákok és más arra rászoruló társadalmi csoportok utazásának támogatására. Ehhez jön hozzá az, hogy a kormányzat 0,9 százalékos inflációval számol a jövő évre a legfrissebb költségvetési tervezet szerint.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a közösségi közlekedés más területein is megvágnák a kiadásokat. Emelik például a vasúti pályafenntartásra szánt keretet 667,2 millió forinttal, ami a tavalyi összeghez képest mintegy 1 százalékos növekedést jelent. Nőnek a vasúti, illetve az autóbuszos helyközi személyszállítási szolgáltatások végzésére forduló pénzek is a következő költségvetési évben 1 milliárd forinttal 195,4 milliárdról 196,5 milliárd forintra. Új kiadási költségként jelent meg a budai vasút közlekedés fejlesztése 5 milliárdért, illetve az elővárosi közösségi közlekedés támogatása 9 milliárd forintért.
Jövőre a budapesti közösségi közlekedés feladatainak támogatása az idei 18 milliárdról 15-re változik, ami jelentős vágásnak minősül. A települési önkormányzatok hasonló célra pedig 2 milliárdot kapnak jövőre, ami az ideivel megegyező összeget takar.
 
A közúthálózat fenntartására és működtetésére 60,1 milliárd forint kiadással számolt a központi költségvetés idénre, ez 73,2 milliárd forintra rúghat majd jövőre, ami mintegy 13 milliárddal több, mint idén.

Érdemes megjegyezni azt is, hogy az időalapú útdíjból befolyó pénzek a központi költségvetés számításai szerint 53 milliárd forint bevételt fognak termelni, míg a megtett úttal arányos rendszer 154,5 milliárd forintot.

A gépjárműadóból elvárt bevétel jövőre 43,5 milliárd forint lesz szemben az idei 45,5-tel, tehát kevesebb pénzzel számol az állam ebből az adónemből.
 
Megmaradnak a menetdíj támogatások

A szociálpolitikai menetdíj támogatások a megemelkedett 2014. évi szinten rögzítésre kerültek a tavaly bemutatott konvergencia program szerint. Ez utoljára 2013-ban emelkedett 11,8 százalékkal a megelőző évhez képest, és azóta még az inflációnak megfelelő mértékkel sem emelték a költségvetési előirányzatot.

A 2017-es költségvetés szerint jövőre erre 104 milliárd forint az előirányzat.

Nem lesz többé Déli pályaudvar?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) 2017-es költségvetési tervezetét nézve láthatjuk, hogy mintegy 5 milliárd forint lett elkülönítve a budai vasúti közlekedés fejlesztésére (Buda vasúti közlekedésének átalakítása, aminek legfontosabb része Kelenföld állomás infrastruktúra-fejlesztése) a következő költségvetési évre. Megkerestük az NFM-et is azzal kapcsolatban, hogy pontosabb információt kapjunk arról, mit is takar részleteiben ez a költségvetési pont, de egyelőre nem kaptunk rá választ.

A budai vasúti közlekedés fejlesztése az idei költségvetési tervezetbe nem került egyébként bele, hanem 2016 márciusában született egy kormányhatározat a budai vasútfejlesztés, a kapcsolódó köztéri területfejlesztés és csomópontfejlesztés megvalósítása érdekében szükséges intézkedésekről, aminek keretében 1 milliárd forintot különítettek el az NFM részére idénre.

A 2016-os kormányrendeletben olyan változtatási szándékokra bukkanhatunk többek között 1 milliárdért, mint:

  • a Déli üzemi pályaudvar megszüntetéséhez és a Kelenföldi vasúti vágányhálózati és létesítményi kapacitásbővítéshez szükséges hatásvizsgálat és tendertervek elkészítése
  • Déli pályaudvar üzemi pályaudvari részén megvalósítandó sport és szabadidős célú városfejlesztés részletes koncepciójának elkészítése a Testnevelési Egyetem és a MÁV Zrt. bevonásával
  • Déli üzemi pályaudvar területének állam részére történő átadásához szükséges feladatok és a Kelenföldi fejlesztések előkészítése.

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!