4p

Kisebb változások lesznek a budapesti taxisok működését szabályzó előírásban, ezek közül az egyik legfontosabb, hogy azok a taxisok, akik nem tagjai valamelyik társaságnak, megkülönböztető matricát kapnak.

Több ponton is változtatni kívánnak a Taxirendeleten, derült ki a fővárosi közgyűlési rendelet módosítását célzó előterjesztéséből. Az írás alapján a Taxirendeletben már a tavalyi évben is volt kisebb módosítás, a jogszabályhoz kapcsolódó feladatoknál ugyanis átcsoportosítást és racionalizálást eszközöltek a BKK, a Budapest Közút és a Fővárosi Önkormányzati Rendészet között. A tervek szerint a jövőben továbbra is a BKK végzi a törvényben és a kormányrendeletben a közlekedésszervezőhöz delegált feladatokat, így az előzetes igazolások kiadását és a szolgáltatások ellenőrzését is. Ez utóbbi talán azért érdekes, mert az ősszel többször felvetődött egy "szuper ellenőri csapat" felállítása, amelyben a fenti szervezetek mellett a NAV is képviseltette volna magát.

Egy éve bénították meg a belvárost a taxisok

Az ellenőrzések szigorítására pedig már csak a fogyasztók szempontjából is szükség lenne, de az ellenőrzések alapján a taxisok körében az adómorál sem túl erős. Pedig az Uber elleni tiltakozás kapcsán a kormányzat is azt kommunikálta, hogy az utazásmegosztó vállalkozást azért kell ellehetetleníteni, mert egyrészt nem fizetnek adót (bár korábbi összehasonlító anyagunk szerint több társasági adót fizettek, mint a taxisok – szerk.), illetve nem tudják garantálni a megfelelő szintű szolgáltatásokat. Utóbbi esetben is sokan megkérdőjelezték a professzionális személyfuvarozók színvonalát, hiszen több olyan eset is napvilágot látott, amikor a taxisok fenyegették az utasokat, netán tettlegesen is eljártak velük szemben.

Mindenesetre a Fővárosi Közgyűlés előterjesztésében is azt hangsúlyozzák, hogy a módosítás célja a fogyasztók és a jogkövető szolgáltatók védelme. Az előterjesztés szerint ez indokolja a következő intézkedések bevezetését. A személyszolgáltatást szervező és közvetítő szolgáltatóhoz (taxitársasághoz) nem tartozó gépkocsikon "Független szolgáltató / Freelancer" felírat kerüljön feltüntetésre. Bankkártyás fizetést eddig is lehetővé kellett tenni, most azonban a szabályozás azt is előírja majd, hogy az elfogadó terminál a helyszínen nyomtasson valamennyi utas számára egységesen a fizetéskor hozzáférhető papír alapú, a pénzügyi tranzakciót és annak mértékét igazoló és a helyszínen a fogyasztó által ellenőrizhető bizonylatot. Az elsőre meghökkentőnek tűnő nyomtatott bizonylat adási kötelezettséget az előterjesztés nem indokolja, de két mögöttes ok feltétezhető, egyrészt a taxisok többet húztak le a számlákról, mint a fuvardíj lett volna, másrészt az adóellenőrzések vélhetőleg így egyszerűbbek lesznek.

Az előterjesztés melléklete szerint a vállalkozáson kívülieknek ezt a felíratot kell majd viselniük

Új rendelkezés lesz, hogy Budapest közigazgatási területén személytaxi-szolgáltatás kizárólag Budapest főváros területén létesített taxiállomások használatára jogosító érvényes taxiállomás-használati hozzájárulással végezhető. Szabályozni fogják azt is, hogy a vállalkozásnak csak olyan autója tartózkodhat a taxiállomáson, amelyre vontkozólag teljesül az összes alábbi felétel:

  • a taxiállomás-használati megállapodást megkötötték, és ezzel egyidejűleg a díjat befizették
  • a Budapest Közút Zrt. a kártyát kiadta, és azzal a személytaxi vezetője a helyszínen rendelkezik,
  • a budapest Közút Zrt. a matricát kiadta, és azt a személytaxin az előírt módon elhelyezték,
  • a közlekedésszervező a tarifa-tábla matricát kiadta, és azt a személytaxin az előírt módon elhelyezték,
  • a közlekedésszervező az utasjogokat tartalmazó tájékoztatót kiadta, és azt a személygépkocsiban a rendeletben szereplő, előírt módon elhelyezték.

A változtatások közül egyébként igen előremutatónak tűnik, hogy az elektromos autót használók komoly kedvezményt kapnak a taxiállomás használati díjából, nekik az előírt 5417 forintos havi összegnek csupán az 5 százalékát kell kifizetni.

A most benyújtott javaslatok kapcsán persze le lehet szögezni azt a régi igazságot, hogy minden szabály annyit ér, amennyit betartatnak belőle. A taxistársadalom tagjain belül ugyanis van egy kisebbség, akik számára az előírások eddig sem jelentettek semmit, viszont az ő kirívó viselkedésük az egész szakma megítélésére negatívan hatott. Illetve remélhetőleg a drosztokon egymással viaskodó "bandákkal" sem kell majd a járókelőknek szembesülni. Fontos kérdés tehát, hogy az új előírásokat számon is fogják-e kérik a taxisokon.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!