4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lassult az élelmiszer-forgalom növekedésének üteme májusban. Mielőtt azonban igazolva látnánk a vasárnapi boltzár káros hatásait, nézzük meg, hogy mit is jelent pontosan ez a statisztika.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi forgalom májusban mindössze 1,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – tudtuk meg a KSH múlt héten közölt adataiból. Ez még csak előzetes információ, így nem tudjuk, hogy a növekedésen belül az élelmiszerüzletek és a dohányboltok milyen részt  képviselnek, de az már most látszik, hogy áprilisban és májusban, tehát a boltzárat követő két teljes hónapban szignifikáns lassulás mutatkozott (áprilisban ott volt még a ”húsvét-hatás” is). Mindeközben a teljes kiskereskedelem 5 százalék felett teljesít, amelyet az üzemanyag mellett a konjunktúrára érzékenyebb nem élelmiszerek fogyasztása is hajt.

Tudvalevő, hogy egyre több élelmiszer-kiskereskedelmi cégnél lehet online is rendelni. A legnagyobb hazai lánc is két éve szállít már házhoz, de mások sem akartak kimaradni ebből a lehetőségből.

A KSH havonta közölt kiskereskedelmi statisztikájában az internetes és csomagküldő kereskedelem forgalma két részből tevődik össze. Egyrészt azon cégek bevételéből, amelyeknek ez a főtevékenysége, másrészt pedig az egyes cégek havi adatszolgáltatásából. Ez azt jelenti, hogy kiskereskedelmi láncok bolti és online értékesítése elkülönül, vagyis az a tej, amelyet az interneten rendelünk, nem szerepel az élelmiszer-kiskereskedelem soron.

Ez azt jelenti, hogy a KSH adatsorában akkor is lassulhatna az élelmiszer jellegű vegyes kereskedelem forgalma, ha csupán arról lenne szó, hogy sokan inkább a házhozszállítást választják. Az internetes kereskedelem forgalma pedig az elmúlt években igen komoly ütemben növekedett. 2014-ben 39,3 százalékkal, 2013-ban 40,1-gyel, azt megelőzően pedig 39,3-mal.

Hogy a statisztika értelmezése még bonyolultabb legyen, tudni kell, hogy a KSH havi kiskereskedelmi adatsora – bár képes megkülönböztetni az online és a bolti kereskedelmet – az egyes terméktípusokat nem. Vagyis az a LED-TV és szélvédőmosó-folyadék, amelyet egy élelmiszer-kiskereskedelmi láncnál veszünk meg, szerepelni fog az élelmiszer-jellegű vegyes kereskedelem számaiban.

Persze a KSH-nak van adata a fő árucsoportonkénti forgalomra is, de az csak negyedéves és jelenleg még csak az elsőt ismerjük, amelyből sarlatánság lenne bármilyen következtetési is levonni a vasárnapi zárva tartás következményeit illetően. Ebből egyébként az derül ki, hogy míg 2014 első három hónapjában 517 ezer milliárd forintot költöttünk élelmiszerre, idén pedig 547-et alacsony inflációs környezetben.

Ezen túlmenően van még egy tényező, amelyet nem szabad elfejelteni: nem csak az élelmiszer, hanem például az elektronikai vagy bútorboltok sem lehetnek nyitva vasárnap, ám a KSH statisztikája szerint ez a szektor köszöni szépen, jól van. Ebben persze az is benne van, hogy több a pénzünk, így több játékkonzolt és könyvespolcot tudunk venni. Ráadásul míg egy csokit vagy üdítőt úgy is megveszünk, hogy 1 perccel korábban nem is gondoltunk rá, egy bútorral ez ritkán esik meg.

Az előbbiekkel természetesen nem azt szeretnénk írni, hogy a vasárnapi boltzár nem hatott negatívan a kiskereskedelemre, sőt az elmúlt időszakban tőbb cikkünk jelent meg a szabályozás átgondolatlanságával kapcsolatban.

Vasárnapi zárva tartás: tényleg robotoknak hisznek minket?
Vasárnapi zárva tartás: kileng a cinizmusméter

Az ugyanakkor biztos, hogy a boltzár hatásait majd csak akkor fogjuk megismerni, ha hosszabb távú adatsor áll a rendelkezésünkre, illetve megjelenik a KSH árucsoportonkénti bontása a második negyedéves számokkal is.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!