8p

Bár 2025. január 1-jétől hatályos az a törvény, amely alapján a magántőkealapok kénytelenek felfedni, kik a tulajdonosaik, a tavaly év végéig létrehozott magántőkealapokra ez a szabály csak 2026. július 1-jétől vonatkozik. Márpedig az egyelőre kevés kivétellel csak gyaníthatóan a NER-hez köthető magántőkealapok ilyenek. Ám nem lehet felhőtlenül örülni a jövő évi nyitásnak sem, hiszen a ma még titkos adatokba sem könnyű betekinteni.

Még 2013-ban fogant meg az ötlet, hogyan rejtsék el a NER kötelékébe tartozó vállalkozók, magánszemélyek a nyilvánosság – mindenekelőtt a kíváncsi újságírói, illetve ellenzéki politikusi szemek – elől, hogy milyen hazai cégekbe szálltak be. Az apropót az MKB Bank privatizációja adta, amelyre ugyan 2016 márciusában került pecsét, ám egy ekkora méretű tranzakció előkészületei természetesen jóval korábban megkezdődtek.

Amikor a magyar állam 2014 közepén megvásárolta a patinás, 1950-ben alapított MKB-t az akkori tulajdonos Bayerische Landesbanktól, már kész volt a terv. Eszerint előbb a legatyásodott hitelintézetet a Magyar Nemzeti Bank szanálja, majd azt magánkezekbe adja, nem is akárkiknek, kizárólag olyan magyar magánszemélyeknek, akik a NER hívei. De hogy erre ne derüljön fény (legalábbis a privatizáció bejelentésekor), azt okumlálták ki az érintettek, hogy úgynevezett magántőkealapokat tolnak előtérbe. Olyan képződményeket, amelyek végső tulajdonosainak kiléte jogszabály alapján garantáltan titokban maradhat.

Bár a magántőkealapok működését egy 2011-es uniós irányelv szabályozza, amely számos átláthatósági követelményt tartalmaz, a direktíva a tagállamokra bízza a részleteket. Ebben látta meg a lehetőséget a NER-elit, s nyújtotta be az érdekeit képviselő Orbán-kormány 2013 végén a magántőkealapok létrehozásáról szóló magyar jogszabályt, amely 2014 februárjában törvényerőre is emelkedett.

Így amikor az elsők között létrehozott Metis Magántőkealap 2016 márciusában harmadmagával bekebelezte az MKB-t, tulajdonosának nem kellett attól tartania, hogy a kiléte kiderül. Bár szinte a tranzakció bejelentése pillanatában mindenki biztosra vette, hogy a Metis mögött Mészáros Lőrinc áll, erről bizonyosságot csak jóval később, közel két és fél év múltán, 2018 augusztusában kaphatott a publikum, amikor az azóta már Magyarország leggazdagabb emberévé avanzsált felcsúti vállalkozó – immár az újabb fideszes választási győzelem számára megnyugtató hátterével – a nevére vette az időközben megduplázódott Metiseket.

Mészáros Lőrinccel kezdődött minden
Mészáros Lőrinccel kezdődött minden
Fotó: MTI

Ma már a magántőkealapok száma 280 – ennyit tart nyilván cikkünk megjelenésének idején az e feladattal megbízott Magyar Nemzeti Bank (MNB). Ám ezek nem mindegyike áll az MNB ellenőrzése alatt, miután a sajátos hazai szabályozás alapján a jegybank az 500 millió eurónál (jelenlegi árfolyamon nagyjából 200 milliárd forintnál) kisebb eszközértékű alapokat csak regisztrálja – márpedig a magántőkealapok többsége nem kúszik e küszöb fölé.

Hogy mekkora vagyon felett diszponálnak ezek a titkos képződmények, arra a fentiekből logikusan következően csak becslések vannak, s azok sem az aktuális állapotot tükrözik. Ezek szerint 2022 végén mintegy 2600-2700 milliárd forint volt magántőkealapokban, ami a három évvel ezelőtti GDP mintegy 4 százalékára rúgott. De mivel ez egy két és fél éves adat, s azóta az alapok száma tovább hízott, a mostani összeg valószínűsíthetően jóval nagyobb lehet.

A magántőkealapok tulajdonosainak titkolózása komoly pénzmosási és korrupciós kockázatokat rejt, különösen akkor, ha közpénzeket is kezelnek. A Transparency International Magyarország (TI) és más civil szervezetek már évek óta felhívják a figyelmet arra, hogy a magyar jogszabályok nem biztosítják megfelelően a magántőkealapok átláthatóságát. 2024 elején például a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adatbázisából eltávolították a magántőkealapok tulajdonosainak adatait, miután a Direkt36 újságírói feltárták a kormányhoz közeli üzletemberek érdekeltségeit.

Ez a helyzet változhat meg az Európai Unió 2024. áprilisi verdiktjével, amely szerint a tagállamoknak át kell ültetniük a módosított pénzmosás elleni irányelvet a hazai jogszabályaikba, azon belül ki kell terjeszteniük a tényleges tulajdonosok nyilvántartásának kötelezettségét a magántőkealapokra is.

Annak rendje és módja szerint az Orbán-kormány – merthogy ezen a téren a jelek szerint nem hadakozik Brüsszellel – tavaly novemberben be is nyújtotta a pénzmosás elleni hazai törvény – az Európai Unió szabályainak megfelelő – módosítását a parlamentnek arról, hogy kötelező tegyék a magántőkealapok végső tulajdonosainak azonosítását. Amire aztán a kétharmados kormánytöbbségű T. Ház az áldását is adta, így a változás 2025. január 1-jén hatályba is lépett.

Ám annak, aki arra számít, hogy azóta boldog-boldogtalan utánanézhet annak, kik a magántőkealapok igazi gazdái, csalódnia kell. Az igaz, hogy a pénzmosás elleni törvény módosítása alapján idén január 1-jétől már tényleges tulajdonosnak minősülnek a zártkörű befektetési alapok – e körbe tartoznak a magántőkealapok – befektetői, ám nem lenne a Fidesz Fidesz (vagy ha úgy tetszik, Orbán Viktor Orbán Viktor), ha nem lenne egy csavar, kiskapu stb. Nevezetesen, nem vonatkozik az előírás a korábban létrejött alapokra, rájuk majd csak 2026. július 1-től él ez a szabály. Márpedig a NER-es magántőkealapok jelentős része 2024. december 31. előtt jött létre.

Ha valakinek az az érzése, hogy nem véletlen a másfél évvel hosszabb külön határidő, akkor jó helyen kapisgál: a 2026. július 1-jei dátum alighanem úgy lett meghatározva, hogy az a jövő évi választások utánra essen (amely a mostani állás szerint április első felének valamelyik vasárnapja lehet), így a még mostaninál is szinte borítékolhatóan hevesebbé váló Fidesz-Tisza csetepaté során a tényadatok nem válhatnak Magyar Péterék kampánytémájává.

Ráadásul – mint a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) lapunk megkeresésére adott válaszaiból kiderül –, a jövő júliusi határidő még nem is vészes, a kormány így is túlteljesíti a rá Brüsszel által rótt kötelezettséget.

Hiszen – mint írta az NGM –

„Az Európai Unió új pénzmosás elleni szabályrendszerének alapjait adó két jogszabály, az (EU) 2024/1624 tanácsi és parlamenti rendelet (AMLR) és az (EU) 2024/1640 tanácsi és parlamenti irányelv  (AMLD-6) általános alkalmazási és átültetési határideje 2027. július 10. Az EU többi tagállamaihoz hasonlóan Magyarországnak erre az időpontra kell biztosítania, hogy a közvetlenül alkalmazandó AMLR hazánkban is megfelelően végrehajtható legyen, illetve hogy az AMLD-6 rendelkezései megfelelően át legyenek ültetve a hazai jogrendbe. A határidőre tekintettel jelenleg a jogalkotási koncepcionális kérdések előzetes áttekintése kezdődött meg; a kormányzat általános célja, hogy az átültetési határidőre a szükséges intézkedések hiánytalanul megtörténjenek”.

A kissé jogi bikkfanyelven megírt válasz folytatásában a tárca emlékeztet arra, amiről már fentebb megemlékeztünk, miszerint a magántőkealapok tényleges tulajdonosaira vonatkozó szabályok már 2025. január 1-jétől érvényesek. Ám azt, hogy ez a hatályba lépése előtt gründolt alapokra nem vonatkozik, az NGM válasza nem poentírozta ki, ahhoz az általunk megkérdezett – neve elhallgatását kérő – szakértő jogértelmezése szükségeltetett.

Ami még nagyobb érdeklődésre tarthat számot, az a minisztérium válaszának azon része, miszerint „a tőkealapok mint adatszolgáltatók tényleges tulajdonosi adatai a számlavezetők adatközlése révén jutnak el a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, mint nyilvántartást vezető szerv által fenntartott központi nyilvántartásba”.

Azt már ugyancsak a nekünk nyilatkozó szakértőtől tudtuk meg, hogy e megfogalmazás olyan munkamegosztást takar, miszerint a bankoknak azonosítaniuk kell a tényleges tulajdonosokat és erről adatot küldeniük a NAV-nak.

Ez az adat a Tényleges Tulajdonosok Központi Nyilvántartásába kerül, amelyből ezen a linken lehet adatot lekérni Ügyfélkapun keresztül. Igaz, pénzért: egy adat lekérdezéséért 1500 forintos díjat kell leszurkolni. De még ez sem elég. A regisztráltaknak a Nemzetgazdasági Minisztériumtól kell előzetesen engedélyt kérniük, megjelölve, melyik magántőkealap adatait szeretnék megismerni, s csak a kapott engedélyszám birtokában kezdhetik meg a keresést. A türelem itt fontos erény, a Transparency International Magyarországnak például mintegy fél évet kellett várnia, amíg megkapta a zöld jelzést az NGM-től – tájékoztatott Ligeti Miklós, a TI jogi igazgatója. 

A régebbi alapok tényleges tulajdonosairól tehát csak jövő év július 1-jétől kerülnek ide az adatok. Ám aki már most szeretné tesztelni a rendszert, annak érdemes tisztában lennie azzal, hogy a kutakodáshoz lekérdezési jogosultság szükséges. Márpedig a megfelelő jogosultság igényléséhez szükséges regisztrációt csak egy, 2021-ben életbe lépett törvényben meghatározott hatóságok, valamint bíróság, ügyészség, felügyeleti szerv, a pénzmosás elleni törvényben erre felhatalmazott szolgáltató, önkormányzati adóhatóság vagy gazdasági kamara kezdeményezheti. Vagyis kíváncsiskodó újságírók, ellenzéki politikusok stb. nem.

Úgy tűnik, a kör bezárult.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!