4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az MKIK elnöke az általános iskoláknál kezdené a rendrakást.

Igen, fenntartom, hogy csökkenteni kell a gimnáziumi férőhelyek számát - mondta portálunknak Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke azt követően, hogy egy nálunk publikált belső kormányzati jelentésben a szakképzés iránti érdeklődés lanyhulását, ezzel párhuzamosan pedig a gimnáziumi képzés népszerűségének növekedését állapították meg. Pedig a kormány - Parragh László javaslataira is épülő - oktatáspolitikája épp ellenkező irányt szabna a középszintű iskolarendszernek.

Parragh László 

"Nem rémlik, hogy olvastam volna ezeket a jelentéseket, de hát annyi ilyen készül, hogy nem is emlékezhetem mindegyikre" - regált megkeresésünkre a kamarai elnök. Pedig azokban nagyon kemény álltásokat fogalmaz meg a kormány. Például azt, hogy egyre nő a lemaradásunk Európában a korai iskolaelhagyás terén. A lemorzsolódás aránya 12,4 százalék volt tavaly, miközben az európai mutató néhány év alatt 15 százalékról 10 százalék közelébe csökkent.

Meglepetésünkre Parragh nem próbálta szépíteni a számokat, sőt! Szerinte a jelentésben foglaltnál is magasabb a lemorzsolódás mértéke, vagyis még többen kopnak ki a középszintű oktatásból idő előtt, mint amennyit a kormány közölt.

Ennek az okát pedig abban látja, hogy a gyerekek nem kapják meg azt az alapszintű képzést, ami nélkül kódolva van a kikerülésük az iskolákból. "Sokan nem tudnak még írni, olvasni sem, amikor bekerülnek a középiskolába, nemhogy számítógépet használni. Ez sajnos előfordul a főiskolákra, egyetemekre jelentkezők körében is" - fejtette ki. Ezért szerinte a legsürgősebb változtatásokra a közoktatásban, tehát az általános iskolai szinten van szükség. Ahol jelenleg elavult tananyagot oktatnak a fiataloknak, s közben nem jut elég idő a korszerű ismeretek elsajátítására.

"Mire jó, ha a gyerek kívülről fújja az Árpád-házi királyok születési dátumát?" - teszi fel a kérdést. Ennél sokkal hasznosabb lenne, ha a lehető legkorábban megtanulnának legalább egy idegen nyelvet, és készségszinten a számítógép használatát. Az Excel-tábla használata a mindennapi életben is jól jön - mondja.

E tapasztalataiból kiindulva Parragh László bevezetné a kötelező nyelvtanulást - de már nem az oroszt kellene magolni, hanem az angolt - és a számítástechnikai ismeretek megszerzésére is jóval nagyobb hangsúlyt fektetne.

A középszinten főleg szerkezeti váltásra lenne szerinte szükség. Kevesebb gimnázium, több szakképző hely - ezt tartja a helyes iránynak. De akkor miért van az, hogy a szülők, gyerekek továbbra is kitartanak a gimnáziumi képzés mellett, mint azt a kormányzati jelentés is megállapítja? - kérdeztük.

Parragh válasza szerint azért, mert idő kell, míg a paradigmaváltás fontosságát felismeri a társadalom. A gimnázium azért csábító még mindig, mert élnek a régi beidegződések, melyek szerint a biztos jövőt ez az iskolatípus garantálja.

Ez azonban nem igaz, s a szülők előbb-utóbb fel fogják ismerni Parragh szerint, hogy egy szakma megszerzése jobb életpálya-esélyeket kínál. A magyarországi multik vezetői is mind szakmai képzésről indultak, onnan jutottak el a csúcsra. Ez a jövő - állítja.

Tudom, hogy én vagyok a fekete ördög - jelezte, hogy tisztában van azzal, nem mindenki ért egyet oktatáspolitikai javaslataival. De a magyar iparnak szüksége van a jól képzett szakemberekre. Nem igaz szerinte, hogy a magas hozzáadott értékű termelés - ami ma már inkább áll a kormányzati gazdaságpolitika fókuszában, mint az összeszerelő tevékenységek idetelepítése - más képzési struktúrát igényelne. A mostani is ki tudja szolgálni a munkaerőkeresletet. Csak arra kell figyelni, hogy a tehetségek ne kerüljenek hátrányba pusztán amiatt, mert a szolid anyagi lehetőségekkel rendelkező család nem tudja támogatni a továbbtanulást. Ezért egy olyan ösztöndíj rendszer kialakítását szorgalmazza, amely ezeknek a felkarolt tehetségeknek biztosítja a karrierálmuk beteljesülését.

Baka F. Zoltán

mfor.hu 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!