3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MÁV-Start adataiból is leszűrhető, hogy csökken azok száma, akik valamilyen kedvezmény érvényesítésével vonatoznak. A nyugdíjasok esetében ez nem állja meg a helyét.

2016-ban a MÁV-Start összesen 18,8 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetdíj támogatást vett igénybe a kedvezményes utazások miatt kieső bevételek ellentételezésére - derül ki a cég beszámolójából. Ez közel 300 millió forinttal kevesebb az előző évinél, vagyis kevesebben utaztak valamilyen kedvezmény érvényesítésével tavaly, mint 2015-ben. Ez azonban nem minden csoportra igaz.

Az 50 százalékos kedvezményeknél nem volt érdemi változás, 2015-höz hasonlóan tavaly is 3,5 milliárd forint támogatást használt fel a MÁV-Start. A 90 százalékos kedvezmények miatt a korábbi 2,4 milliárd helyett 2,3 milliárd szociálpolitikai menetdíj támogatást igényelt a közlekedési társaság, és a tanulók is kevesebbet utaztak kedvezmények érvényesítésével, a 7,4 milliárd forint 7,1-re csökkent tavaly.

A nyugdíjasok - pontosabban 70 (65) éven felüliek - kedvezménye miatt a korábbinál több "bevétel esett ki": 5,7 milliárd után 5,8 milliárd forint - derül ki a társaság tavalyi beszámolójából, amit természetesen kompenzálták a szociálpolitikai menetdíj támogatás igénybevételével. 

Kattintásra galéria nyílik! 

A nyugdíjasok tehát úgy tűnik, ellentétben a fiatal felnőttekkel, a tanulókkal, hogy többször döntöttek a vonat mellett az utazások során.

Az utazóközönség évről évre egyre kisebb mértékben veszi igénybe az utazási kedvezményeket, amit jól visszaigazol az a tény is, hogy már 2015-ben sem használták ki a közlekedési társaságok a költségvetésben szociálpolitikai menetdíj-támogatásra előirányzott keretet. A 104 milliárd forintból 97 milliárd volt a teljesülés.

A MÁV-Startnak jó éve volt 2016

Tavaly igaz, hogy valamivel csökkent a társaság árbevétele, 99,5 milliárd folyt be a a 2015-ös 101,5 milliárd után. Ezen belül a közszolgáltatási személyszállítás árbevétele a félmilliárddal növekedett köszönhetően annak, hogy országos szinten nőtt a foglalkoztatottság és a fizetőképes kereslet, így megnőtt a teljes áru menetjegy és dolgozói bérletek értékesítése - olvasható a kiegészítő mellékletben.

A bevételekkel szemben a kiadása több lett a MÁV-Startnak, anyagjellegű ráfordításra 163 milliárdot költöttek, személyi jellegűekre pedig 72,6 milliárdot. Utóbbi emelkedése a létszám bővülésével is magyarázható a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodás mellett.

A dokumentum szerint tavaly 14 135 volt az átlagos statisztikai létszám, ami 65 fővel több az előző évinél. A bérköltség leosztásával kiderül, hogy az átlagbér tavaly 293 674 forint volt a korábbi 267 921 forint után.

Üzemi szinten mindezek után 6,3 milliárdos nyereséget értek el, amit a pénzügyi eredmény 4 milliárdra apasztott. Mivel adófizetési kötelezettsége minimális volt a MÁV-Startnak, a társaság 2016-os nyeresége közel 4 milliárd forint volt szemben a korábbi 2,4-gyel.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!