2016-ban a MÁV-Start összesen 18,8 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetdíj támogatást vett igénybe a kedvezményes utazások miatt kieső bevételek ellentételezésére - derül ki a cég beszámolójából. Ez közel 300 millió forinttal kevesebb az előző évinél, vagyis kevesebben utaztak valamilyen kedvezmény érvényesítésével tavaly, mint 2015-ben. Ez azonban nem minden csoportra igaz.
Az 50 százalékos kedvezményeknél nem volt érdemi változás, 2015-höz hasonlóan tavaly is 3,5 milliárd forint támogatást használt fel a MÁV-Start. A 90 százalékos kedvezmények miatt a korábbi 2,4 milliárd helyett 2,3 milliárd szociálpolitikai menetdíj támogatást igényelt a közlekedési társaság, és a tanulók is kevesebbet utaztak kedvezmények érvényesítésével, a 7,4 milliárd forint 7,1-re csökkent tavaly.
A nyugdíjasok - pontosabban 70 (65) éven felüliek - kedvezménye miatt a korábbinál több "bevétel esett ki": 5,7 milliárd után 5,8 milliárd forint - derül ki a társaság tavalyi beszámolójából, amit természetesen kompenzálták a szociálpolitikai menetdíj támogatás igénybevételével.
A nyugdíjasok tehát úgy tűnik, ellentétben a fiatal felnőttekkel, a tanulókkal, hogy többször döntöttek a vonat mellett az utazások során.
Az utazóközönség évről évre egyre kisebb mértékben veszi igénybe az utazási kedvezményeket, amit jól visszaigazol az a tény is, hogy már 2015-ben sem használták ki a közlekedési társaságok a költségvetésben szociálpolitikai menetdíj-támogatásra előirányzott keretet. A 104 milliárd forintból 97 milliárd volt a teljesülés.
A MÁV-Startnak jó éve volt 2016
Tavaly igaz, hogy valamivel csökkent a társaság árbevétele, 99,5 milliárd folyt be a a 2015-ös 101,5 milliárd után. Ezen belül a közszolgáltatási személyszállítás árbevétele a félmilliárddal növekedett köszönhetően annak, hogy országos szinten nőtt a foglalkoztatottság és a fizetőképes kereslet, így megnőtt a teljes áru menetjegy és dolgozói bérletek értékesítése - olvasható a kiegészítő mellékletben.
A bevételekkel szemben a kiadása több lett a MÁV-Startnak, anyagjellegű ráfordításra 163 milliárdot költöttek, személyi jellegűekre pedig 72,6 milliárdot. Utóbbi emelkedése a létszám bővülésével is magyarázható a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodás mellett.
A dokumentum szerint tavaly 14 135 volt az átlagos statisztikai létszám, ami 65 fővel több az előző évinél. A bérköltség leosztásával kiderül, hogy az átlagbér tavaly 293 674 forint volt a korábbi 267 921 forint után.
Üzemi szinten mindezek után 6,3 milliárdos nyereséget értek el, amit a pénzügyi eredmény 4 milliárdra apasztott. Mivel adófizetési kötelezettsége minimális volt a MÁV-Startnak, a társaság 2016-os nyeresége közel 4 milliárd forint volt szemben a korábbi 2,4-gyel.
mfor.hu