2016-ban összesen 96 millió forint osztalékot kapott a DVSC Futball Szervező Zrt. 72 milliót a debreceni egységtől, a Cívis Grand Casino Kft.-től, 24-et pedig a nyíregyházi Onyx Casinó Kft.-től. Noha a tavalyi számokat elnézve nem biztos, hogy feltétlenül szüksége volt rá a társaságnak, mindenesetre az adóalap csökkentéséhez jól jött a közel 100 milliós tétel. Hosszabb távon pedig - ha nem sikerül gyökeres változtatást eszközölni a gazdálkodásban - akár élet/évet mentő is lehet a kaszinókból befolyó osztalék.
Tavaly a Lokit működtető gazdasági társaságnak 988 milliós értékesítésből származó árbevétele volt az előző évi 981 millió után. A növekedés két tételnek köszönhető:
- a vagyon értékű jogok hasznosításából a korábbi 363 millió után 537 millió forint folyt be,
- az UEFA-tól szolidaritási hozzájárulás címén 222,9 milliót kapott a Loki a 2015-ös 214 millió után.
Főként az előbbi sor megugrása segített ellensúlyozni azt, hogy a jegy- és bérletértékesítésből származó bevétel jócskán visszaesett, 166 millióról 95-re, és a reklámszolgáltatás bevétele is 79 millió volt a korábbi 134 millió után. Kereskedelmi tevékenységben pedig továbbra sem remekel a debreceni gárda, hiszen mindössze 5 millió folyt be a korábbi 6,1 millió után.
Az értékesítésből származó tételek mellett robannásszerűen megnövekedett az egyéb bevétel, 1,148 milliárd forint folyt be a kasszába, ami a 2016-os évi játékos eladási dömpingnek köszönhető. Amellett, hogy nyáron szinte az összes piacképes játékosától megvált a csapat, év elején megkötötték egy igen nagy üzletet is, aminek keretében Balogh Norbert (csatár) az olasz Palermo gárdájához szerződött. Az átigazolásért a Loki nettó 699,5 millió forintot kapott. Júliusban a középpályán játszó Bódi Ádámot is eladták, akiért a Videoton 163,9 milliót fizetett, 146,9 millió forintot pedig Korhut Mihályért kaptak, a hátvéd az izraeli Beer Shev-hez igazolt. Mellettük még több kisebb értékű eladása is volt a Lokina az üzleti jelentés szerint.
A bevételekkel szemben összesen 1,669 milliárdos kiadása volt a Lokinak:
- 537 milliót anyagjellegű ráfordítás,
- 1,010 milliót személyi jellegűként,
- 76,4 milliót pedig egyéb ráfordításként számoltak el.
Az anyegjellegű ráfordítások 46, a személyi jellegűek pedig 34 százalékkal növekedtek egy év alatt. Utóbbi esetében szerepet játszik, hogy tavaly 5-tel növekedett az átlagos alkalmazotti létszám, így már 58-an dolgoznak a Loki kötelékében, melyből 40-en sportolók (mind az 5 fő egyébként ezt a sort növelte a kiegészítő mellékletben). A bérköltség így 507,5 millióról 833,4-re ugrott. Vagyis úgy tűnik, tavaly jócskán megugrott a sportolók fizetése, ha a fenti számokat vesszük alapul, akkor egy sportoló havi átlagos fizetése 1,06 millióról 1,4-re nőtt.
Mindezek után üzemi szinten 630,7 milliós nyereséget mutatott ki a DVSC Futball Szervező Zrt., amit a pénzügyi műveletek eredménye 720 millió forintra növelt, ebből a 31,7 millió forint adófizetés után 688,7 milliós nyereség maradt. Ez amellett, hogy 5 év után az első nyereséges évet jelenti, egyben kisebb rekord is, hiszen 2009 óta egyszer sem zárták ekkora pluszban az évet Debrecenben.
Baljós árnyak
Mindez szép és jó, azonban több intő jel is van, amire a debreceni közgyűlés elé benyújtott felügyelő bizottság (FB) jelentés és üzleti terv világít rá. A FB
"felhívja a tulajdonosok figyelmét, hogy a pozitív eredmén elsősorban a játékosok értékésítéséből származik. A napi működési bevételek a napi kiadásokat az előző évekhez hasonlóan nem voltak képesek bizonyítani".
szerk.: mindezt alátámasztja az a tény, hogy ha kivesszük a történetből az 1,1 milliárdos játékoseladásból származó bevételt, masszív, több százmilliós veszteséget termelt volna a klub.
Az üzleti jelentés alapján továbbra is komoly gondokkal küzd a debreceni klub. Egyrészt nincs névadó szponzora a csapatnak, ami "jelentős bevételt jelentene".
"A mérkőzések helyszíni nézettsége sajnos továbbra sem mutat növekedést. A nézőszámokkal kapcsolatosan talán a legnagyobb probléma, hogy nehéz felmérni pontosan mi okozza a szurkolók távolmaradását" - olvasható a jelentésben. Ennek megoldására vissza kell szerezni a szurkolók bizalmát. Ráadásul a labdarúgás piacán is fel kell venni a versenyt a többi szereplővel a jelentés szerint, ez a tulajdonosok részéről helyes, felelősségteljes döntéseket igényel. "A futballban is folyamatosan változnak a szabályok, melyek eyre több anyagi nehézséget rónak a klubokra. Nehéz megtalálni azt a szponzorációs piacot, mely bevételi forrásunkat növelné" - derül ki a dokumentumból.
Székely Sarolta
mfor.hu