5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az OECD 2025-ös oktatási jelentése erősen fogalmaz a magyar állapotokat illetően. 

Az OECD 2025-ös oktatási jelentése  újra kimondja azt, amit a pedagógusok, szülők és diákok évek óta tapasztalnak: a magyar oktatás rendszerszintű válságban van. Az adatok világosan mutatják, hogy a tanári hivatás leértékelődött, a diákok teljesítménye romlik, az oktatási egyenlőtlenségek nőnek és a közkiadások drámaian alacsonyak.  

Felsőoktatás

A 25-34 évesek felsőfokú végzettségénél Magyarországon nagyobb befolyása van a szülő végzettségnek, mint bármi más tényezőnek. 71 százalékuk szerez felsőfokú végzettséget, ha legalább az egyik szülője felsőfokú végezettségű. Ha viszont a szülőknek nincs magasabb végzettsége, mint nyolc általános, akkor 65 százalékpontos zuhanást észlelhetünk. Ez a különbség az egyik legnagyobb az OECD-országok között (az átlag 44 százalékpont) – mutat rá a Civil Közoktatási Platform (CKP) a jelentés elemzésénél.

A vidéki fiataloknak sokszor nem az esély, hanem az ajtó hiányzik. A legtöbb OECD-országban a 25-64 évesek felsőfokú végzettségének aránya nagy mértékben eltér a régiók között. Az egyik ország, ahol a legjelentősebb ez az eltérés, az Magyarország, itt ugyanis a legjobban és legrosszabbul teljesítő régiók közötti különbség 38 százalékpont. A felsőfokú végzettség aránya a fővárosban 59 százalék, míg Észak-Magyarországon mindössze 21 százalék. 

Kívülről is látszik a magyar oktatás rossz helyzete
Kívülről is látszik a magyar oktatás rossz helyzete
Fotó: DepositPhotos.com

Egyetem: jobb lett a lemorzsolódás arány

A hivatalos képzési idő alatt a hallgatók fele (50 százalék) végez, egy évvel később 65 százalék, három évvel később a képzés vége után pedig 72 százalék. Az OECD-országokban ez az arány alacsonyabb: 43, 59 és 70 százalék. Itt a nemek eloszlásában van különbség: az alapképzést kezdő nők nagyobb valószínűséggel fejezik be a képzést annak végét követő három éven belül, mint a férfiak. Az OECD 12 százalékpontos átlagához képest Magyarországon ez 15 százalékpontos különbséget jelent (a nők 79 százaléka, a férfiak 64 százaléka végez).

Hazánkban a STEM-szakok (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok és matematika) végzési aránya 62, az egészségügy területén pedig 66 százalék. A lemorzsolódást tekintve jól állunk: a BA képzés első évét követően a lemorzsolódás alacsonyabb az OECD-átlagnál: 5 százalék (szemben a 13 százalékkal).

Érdekes tény még, hogy egyre több külföldi hallgató van a magyar egyetemeken. Százalékos növekedésük látványos: 2018-ban 11,4 százalék, 2023-ban már 14,4 százalék volt a külföldi hallgatók aránya. 

Magasabb végzettség – nagyobb egyenlőtlenség

Az oktatási szintek közötti egyenlőtlenség látható a gazdasági számokban. Minél iskolázottabb valaki, annál sikeresebb a munkaerőpiacon és annál inkább számíthat magasabb fizetésre. Nagy a szakadék a végzettségek között: középfok nélkül 15,5 százaléknak, érettségivel 4,1 százaléknak, diplomával pedig már csak 2,4 százaléknak nincs munkája.

A magyar 25–34 évesek 21 százaléka mesterdiplomával lép a munkaerőpiacra, mely 5 százalékponttal jobb, mint az OECD átlag (16 százalék).

A fizetések közötti különbségek viszont jelentősen nagyobbak, mint az OECD átlag.

Itthon a nyolcosztályos végzettséggel 23 százalékkal keresnek kevesebbet a fiatalok, mint a középfokú végzettséggel bírók, a diplomásoknál pedig a különbség már 73 százalékpont, szemben az OECD 54 százalékos átlagával. Tehát az iskolai végzettség nálunk különösen nagy befolyással van a bérek közötti különbségekre, mely tovább termeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Szövegértés: aggasztó trend

Magyarországon az írás-olvasási készségek kritikus állapotot értek el: a 25 és 64 éves lakosok egyharmada (33 százalék) teljesít a legalacsonyabb vagy még annál is gyengébb szinten a szövegértés területén, ami jóval alatta van az OECD 27 százalékos átlagának. De a felsőfokú végzettségűeknél jobb az arány.

GDP oktatásra fordított része

Az oktatásra fordított állami kiadások GDP-arányosan mindössze 3,4 százalékot tesznek ki, az OECD-átlag 4,7 százalék. Ezzel Magyarország az utolsók között van Európában. 

A kötelező oktatás szintjein a kiadások 87,4, az óvodában 90,5, a felsőoktatásban pedig 63,2 százaléka jön állami forrásból, mindhárom mutató az OECD-átlag alatt van. Az egy tanulóra jutó kiadás ugyan összegszerűen nőtt 2015 és 2022 között (7352-ről 9177 dollárra, azaz 2,85 millióról 3,56 millió forintra), viszont az állami költségvetésből erre szánt összeg mértéke 6,7 százalékról 5,8 százalékra csökkent. Az óvodára szánt kiadásoknál kifejezetten válságos a helyzet: a gyermekek létszáma nőtt, de ezzel párhuzamosan az egy gyerekre jutó költség 5,8 százalékra esett vissza. Az OECD-országokban átlagosan 24 százalékkal még nőtt is. Az így kialakuló különbségeket a szülők fizetik meg: egyre többen kényszerülnek különórákra, magántanárokra, fizetős képzésekre vagy külföldi tanulmányokra. A tudás így nem alapjog, hanem árucikk – azoké, akik meg tudják fizetni – mutat rá a CKP.

A pedagógusok bérhelyzete sem rendeződött: a jelentés szerint még mindig jelentősen elmarad más felsőfokú végzettségűek keresetétől. Bár a tanári bérek emelkedtek 2015 óta, ám az általános iskolai tanárok fizetése 34 százalékkal alacsonyabb, mint a felsőfokú végzettségű, teljes munkaidős munkavállalóké – az OECD-országokban átlagosan 17 százalékkal alacsonyabb ez az érték.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!