3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hazai kutaknál kapható benzin ára európai viszonylatban az olcsóbbak közé tartozik és a gázolajé is átlagosnak mondható. Mindez remek hír azoknak a külföldieknek, akiknek nem 7,9 tank benzinre elég a fizetésük, mint nekünk.

Az üzemanyagok ára és a mobilitás, legyen szó akár az egyéni helyváltoztatási lehetőségekről, vagy a klasszikus értelemben vett társadalmi mobilitásról, szorosan összefüggenek. A nyugat-európai életnívó természetes velejárója, hogy egy autó teletankolása nem mér súlyos csapást a családi költségvetésre. Az mfor.hu kiszámolta, hogy az európai országok nettó átlagbérei hogyan viszonyulnak 50 liter üzemanyag, vagyis egy átlagos autó teletöltésének árához. Az üzemanyagárakat euróban, a fuel-prices-europe hét eleji, vagyis június 16-i adatai szerint vettük figyelembe, az átlagbérek pedig az Eurostat adatbázisából származnak.

A 95-ös benzin hazai ára 1,36 euró, amely az olcsóbbak közé tartozik Európában. A legalacsonyabb értékekkel a lengyel kutaknál találkozhatunk, ahol 1,23 eurót kérnek egy liter benzinért, a legdrágábban pedig 1,95-ért Norvégiában tankolhatunk.

Ha azonban az átlagos nettó bérekhez viszonyítjuk a 95-ös árát, akkor igencsak eltérő kép bontakozik ki. A magyar fizetésből 7,88 tank benzinre futja, ami azt jelenti, hogy annak a összegnek, amelyből egy hónapig élnünk kellene, 12,7 százalékát a kúton hagyjuk egy teletankoláskor. A legtöbb nyugat-európai országban ez az arány még a négy százalékot sem éri el. Ebből a szempontból régiónkon kívül kivételnek számít a válság hatásainak mélyebben kitett Portugália és Görögország, 7,75, illetve 6,22 százalékkal. Még magas üzemanyagárairól ismert Olaszországban is 16,1 alkalommal tudják megtölteni autójukat, amely az átlagbér 5,24 százalékának felel meg.

A fentieken kívül nem találunk olyan nyugat-európai országot, ahol ez ekkora terhet jelentene. A szemléletesség kedvéért, ha a magyar fizetések annyit érnének, mint az osztrák, akkor 50 liter benzinért 5 ezer forintnál is kevesebbet kellene fizetnünk a kutaknál. Az európai rekorder Svájcban az átlagbér 1,4 százalékát viszi el a tankolás, ami kevesebb, mint tizede az itthoninak.

Sajnos Magyarország a visegrádi országok között sem teljesít jól, tankoláskor a mi pénzünk éri a legkevesebbet.

Mivel az Eurostat pont azon országok esetében nem rendelkezik tavalyi átlagbér adatokkal, amelyek még nálunk is rosszabb helyzetben vannak, a teljes rangsor összeállításához a 2012-es adatokból kell kiindulni. Így kiderül, hogy Bulgária és Románia még rosszabb helyzetben van, ott még 5 tank üzemanyagra sem futja. Hazánknak még Litvániát sikerült megelőznie, így a negyedik legrosszabb helyzetben vagyunk, bár ez utóbbi esetben olyan kicsi a különbség, hogy a 2013-as adatok még ezen módosíthatnak.

A számításokat egyébként a dízel üzemanyagra is elvégezve, hasonló arányok és rangsor jön ki.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!