Piszkos üzlet: közmédiás hirdetésért cserébe "félrenéz" a kormány


Székely SaroltaSzékely Sarolta
újságíró

Úgy tűnik, 2013-ban mindkét fél számára előnyös, ám de nem túl etikus üzletet kötött a kormány a Századvég egyik tanulmánya alapján. Ebből kiindulva, ha valaki jóban van a kormánnyal, nem teljesíti a szerződéses kötelezettségét, megúszhatja a szerződésbontást, ha milliárdokért köt le hirdetést a közmédiában.

A TASZ (Társaság a Szabadságjogokért) Századvég-tanulmányokat felölelő cikkíró pályázatának nyertese kollégánk, Székely Sarolta lett. Nyertes cikkét most két részletben publikáljuk itt, az mfor.hu-n.

Igazán szerencsés volt 2013-ban az Antenna Hungária Zrt., hiszen néhány milliárd forintért cserébe megúszta, hogy a magyar állam szerződést bontson vele - derül ki a Századvég 2013. júliusában készült médiapiaci összefoglaló tanulmányából. A dokumentum a teljes médiapiac átfogó körképe mellett ezúttal külön fejezetet szentelt az Antenna Hungária Zrt. jövőjének, illetve annak fejtegetésének, miért is éri meg az államnak megvásárolnia a céget.

A cég és az állam közötti viszony "sok esetben partneribb, mint más országokban szokás" - írja az elemzőcég, amit egy, a nyilvánosság előtt eddig még nem ismert esettel támaszt alá.

"Az NMHH a társaság legutóbbi felülvizsgálata során mentesítette az Antenna Hungáriát több szerződéses vállalásának betartása alól (ennek ürügyén akár szerződést is bonthatott volna az állam a céggel). Az Antenna Hungáriának a digitális átállás keretében például nem kellett részletfizetési lehetőséget felkínálnia a tőle beltéri antennát vásárló ügyfeleinek, valamint a kifutó technológiának számító DVB-T rendszerű Mobil TV-re sem kellett szolgáltatást fejlesztenie. Cserébe az Antenna Hungária vállalta, hogy MinDig TV és MinDig TV Extra csomagjainak hirdetésére 2,5 milliárd forintos keretben köt le hirdetési felületet az MTVA-nál." - olvasható a tanulmányban.

Vagyis valamilyen okból a társaságot mentesítették néhány kötelezettsége alól, egyebek mellett fogyasztóbarát intézkedések alól is, ami miatt az állam akár szerződést is bonthatott volna vele.

Ez az Antenna Hungáriának hatalmas érvágás lett volna, hiszen az állam illetve az állami közmédia az egyik legnagyobb megrendelője. Ezt azonban megúszta, hiszen menthette a helyzetet azzal, hogy 2,5 milliárdot "lepasszol" a közmédiának hirdetés címén.

Tekintve, hogy az Antenna Hungária mennyire szoros üzleti kapcsolatot ápolt az állammal, a Századvég három pontban foglalta össze, miért "sem tűnne rossz vásárnak".

Először is a cég a meglehetősen telített piacon is képes volt lassan, de biztosan növekedni. Másrészt a társaság "technológiai fejlettsége lehetőséget ad arra, hogy a digitális platformon futó szolgáltatások körét szélesíteni lehessen" - írja a Századvég. Kiemelik még, hogy "a rövidtávú, 1-2 éven belüli üzleti tervek is nyugodtan kalkulálhatnak nagyjából 1 millió magyarországi ügyféllel", vagyis a UPC, a Digi és a Telekom után "az AH Magyarország legnagyobb műsorterjesztőjévé léphet elő". Az elemzőcég szerint a harmadik nyomós érv, hogy az állam a társaság legnagyobb megrendelője, így a vásárlással jelentős összegeket spórolhatnak meg az állam.

"A cég megvásárlásával az állam saját magától vásárolhat szolgáltatásokat, a végrehajtás pedig ellenőrizhetőbb és transzparensebb lenne" - véli a Századvég.

A nyertes cikk második része hamarosan...

Székely Sarolta
mfor.hu



Vizes-vb költségszámláló*

* a közbeszerzési hirdetmények alapján ennyit már biztosan elköltöttünk a 25 milliárdosra tervezett rendezvényre

.
hirdetés
Promóció

Így kereshet pénzt profikkal
Érdemes a befektetési döntéseket magunknak meghozni, vagy bízzunk inkább szakemberekben?

Élményfaktor a digitális fizetésben
Lakást vegyünk vagy aranyat?

Nulla kamatot adnak a bankok? Akkor most mit kezdjen a pénzével?

-----------------------------------------------------------------------------

Most sokat spórolhat a céges tankoláson, mutatjuk hogyan!
Ha személyre szabott, prémium szolgáltatásokat szeretne valaki, nem a "megszokott" nagy olajvállalat kútjait érdemes választani.

-----------------------------------------------------------------------------

Mire épülnek a digitális fizetési modellek? Mi köze az élménynek a profithoz? Mit adhatunk a felhasználóknak?

Élményfaktor a digitális fizetésben

.
hirdetés
elrejt
 
.