A miniszter kifejtette: új kihívást jelent a munkaerőpiac megváltozása, a bérfelzárkóztatás a versenyképesség javításához, az oktatás-képzés átalakítása a szakemberek biztosítására. A nemzetgazdasági miniszter kitért arra, hogy a következő években a gyártási folyamat egyre inkább a digitalizációra épül, ennek hatása Magyarországon is megjelenik. Számítások szerint a mintegy 4 millió munkahelyből 350-400 ezer szűnhet meg a digitalizáció elterjedése miatt, a képzést pedig úgy kell megoldani, hogy a felszabaduló munkavállalók képesek legyenek más szakmában elhelyezkedni.
Varga Mihály elmondta, hogy a növekedés biztosításához, a versenyképesség javításához elengedhetetlen a bérfelzárkóztatás, ezért általános bérnövekedésre tesznek javaslatot. Elképzelhetőnek nevezett egy olyan köztehermérséklést, amely lehetőséget adna a munkaadóknak a béremelésre, illetve 2-3 éves bérfelzárkóztatási program elfogadását, amelynek megvalósításához járulékkedvezményt biztosítana az állam.
Varga Mihály szólt arról, hogy a mostani 220 ezer munkanélküli visszavezetése a munkaerőpiacra átgondolt képzési programot kíván, az európai és hazai forrásokkal olyan képzést kell támogatni, amely az onnan kikerülő szakemberekkel a magas hozzáadott értéket termelő ágazatokat segíti.
A járműiparról szólva Varga Mihály rámutatott, hogy az ágazat segítette a magyar gazdaság kilábalását a 2008-as válságból, Magyarországon 700 járműipari vállalat működik, ezek közvetlenül 144 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, a járműipar tavaly 17,2 százalékkal növelte teljesítményét, az ágazat évente mintegy 800 milliárd forint termelési értéket állít elő. A nemzetgazdasági miniszter kiemelte: a járműipari hazai beszállítóknak is egyre inkább be kell kapcsolódniuk a kutatás-fejlesztésbe követve az ágazati tendenciát.
Ezekre az autókra járhat állami támogatás
Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára rámutatott arra, hogy a jövőben teljesen átalakult a járműgyártás, az elektromos járművek, az autonóm vezetés, a magasabb automatizálás, a telekommunikáció, a kiberbiztonság kerül előtérbe, és erre tudatos piacépítéssel a munkaerőpiaci képzésnek és a hazai beszállítói iparnak is fel kell készülnie.
Balog Ádám, az MKB Bank vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy az autóiparban beszállító kis- és középvállalkozásokra jellemző a valódi piaci tőke hiánya és a generációváltás. Hangsúlyozta, hogy a tőkepiacon most van finanszírozási lehetőség, alacsony a hitelkamat, állami hitelprogramok működnek, és szerinte ezzel a lehetőséggel élni kell.
MTI