3p

Az LPG autógáz európai összevetésben nálunk az egyik legdrágább nominálértéken, a fizetésekhez képest meg pláne.

Európai összevetésben Magyarországon a 8. legmagasabb az LPG autógáz literenkénti ára – derül ki a fuel-prices-europe.info adataiból. A február 26-i állapot szerint 0,73 eurót kellett fizetni egy literért, amely persze forintban számolva az euró árfolyamának ingadozása miatt ettől eltérhet. A holtankoljak.hu szerint csütörtökön a LPG átlagára 222,2 forint volt.

Azokban az országokban, ahol többet kell fizetni érte, ott a vásárlóerő nem igazán van fasorban a magyaréval, ilyen például Svédország, Svájc, az Egyesült Királyság vagy Franciaország. A visegrádi országok között a csehek állnak a legközelebb hozzánk, de ott is csak 0,58 eurót kérnek érte, míg Szlovákiában 0,39, a lengyeleknél pedig 0,37 euró egy liter autógáz ára.

Hogy ez mit jelent a hazai pénztárcának, az akkor derül ki, ha az árakat az átlagbérekhez viszonyítjuk (zömmel a 2013-as Eurostat adatokkal számoltunk, ahol volt elérhető adat, egyes országok esetében ugyanakkor még csak a 2012-es számok álltak rendelkezésre). Így nálunk rosszabb helyzetben csak az EU állandó „rossztanulói”, Románia és Bulgária áll, mert bár a kutaknál jóval kevesebbet kell fizetniük az LPG-ért nominálértéken, az átlagbérek szintje miatt ez nem nyújt túl sok vigaszt számukra.

A kormány persze sokat tett azért, hogy az autógáz ne legyen vonzó alternatíva a benzinnel és a gázolajjal szemben, ugyanis annak jövedéki adóját 2013 januárjában és májusában 50-50 százalékkal emelte. Az intézkedésnek meg is lett az eredménye, hiszen 2013-tól látványosan visszaesett az LPG-forgalom a NAV jövedéki statisztikája szerint, ahogy az a lenti grafikonon is látszik.

A jövedéki adó mértéke egyébként jelenleg 95 800 forint ezer kilogrammonként. A benziné 120 000, a dízelé pedig 110 350 forint.

Hogy pontosan hány autóst vert szíven az adóemelés, nem lehet tudni, azonban Domonkos Ferenc, a Magyar PB-Gázipari Egyesület főtitkára szerint mintegy 100 ezer LPG hajtású autó közlekedhet ma Magyarországon. Ez a személygépkocsi-állomány kicsivel több mint 3 százalékát jelenti.

Pedig az autógáz nagy előnye a benzinhez és a gázolajhoz képest, hogy széndioxid-kibocsátása előbbihez viszonyítva 78,3, utóbbihoz mérve pedig 76,8 százalékos. Ennek ellenére a motorikus felhasználású cseppfolyós propán- és butángázok (LPG) nem kerültek be az Európai Parlament és Tanács által ajánlott alternatív üzemanyagok közé az elektromosság, a hidrogén és sűrített földgáz mellé.

Lehetőség van ugyanakkor ettől eltérő nemzeti üzemanyag-ajánlásokat tenni, amelyet egyébként a Magyar PB-Gázipari Egyesület kér is a hazai döntéshozóktól. Ennek a kérésnek nem csak a környezetvédelmi okok miatt van létjogosultsága, hanem azért is, mert itthon nincs szükség új infrastruktúra kialakítása, hiszen az országos mintegy 600 egységből álló hálózat bőven kielégítené a hazai igényeket.

A kormányzattól ugyanakkor nem most látunk először olyat, hogy ha az emberek egy túladóztatott termék elől menekülve alternatív megoldásokhoz folyamodnak, akkor adókkal igyekeznek jobb belátásra bírni őket. Lásd például a telekomadó esetét. Így kérdéses, hogy lesz-e akarat az LPG-t ismét vonzó alternatívává tenni a hagyományos üzemanyagokkal szemben vagy még tovább csökken részaránya a hazai kutaknál.

Szász Péter
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!