Századvég-akták: Matolcsy jobbkeze mentette meg Simicska lapját


Székely SaroltaSzékely Sarolta
újságíró

A TASZ Századvég-tanulmányokat felölelő cikkíró pályázatának nyertese lett kollégánk. A cikk első részét már olvashatták itt az mfor.hu-n, a folytatást pedig most következik.

Nemcsak az Antenna Hungária volt az, amelyikkel kapcsolatban eddig még nem ismert információt osztott meg a Századvég a tanulmányában. A negyedévente készülő tanulmányok alapján folyamatos aggodalmukat fejezték ki a nyomtatott lappiac iránt, tegyük hozzá teljes joggal, a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség adatai szerint még a mai napig is komoly nehézségekkel küzdenek a print lapok. Már a 2012 októberében készült tanulmányban is kitér arra a Századvég, hogy  "a lappiaci gondok a jobboldali sajtóban is felütötték a fejüket, az újságírók nemcsak a kormányzati kommunikációtól kapott magyarázatok miatt frusztráltak, hanem amiatt is, hogy miközben a baloldali média a jobboldali média állítólagos nyereségességétől hangos, a szerkesztőségekben nadrágszíjszorító politika van érvényben".

A Magyar Hírlap veszteséges, a Magyar Nemzetnél nem volt bér- és eszközfejlesztés, a Heti Válasznál a külsősök sem kapták meg járandóságukat, és még az újság előfizetések egy részét is visszamondták - részletezte az elemzőcég. Majd hozzátették:

"ilyen körülmények között nem lehet elvárni az újságíróktól, hogy a kampányba fordulás idején teljes mellszélességgel álljanak ki a kormány politikája mellett".

A jobboldali lapok közül a Heti Válasznak azonban sikerült segítő kormányzati jobbot nyújtani. A 2013 áprilisában készült elemzés szerint a túlélést az biztosította, hogy Matolcsy György jobbkeze lényegében megmentette a lapot.

"Az MNB-be távozó Balog Ádám egyik utolsó intézkedéseként a SZAKMA című bérszámfejtői szakkiadvány megjelentetését a szerkesztőségre bízta, a munkálatok többletforrás-igényét pedig egy évre előre rendezték a Heti Válasz felé"

derül ki az elemzőcég tanulmányából. Ennek hatása az akkori beszámolón is meglátszik közel 62 millió forinttal nőttek a bevételek, a nyeresége pedig 32 millióval nőtt 49,35 millióra.

Árgus szemmel figyelt a Századvég

A lappiac mellett a tévés piac alakulása is kiemelt fontossággal bírt a Századvég médiapiaci tanulmányaiban. Érdekesség, hogy már 2013-ban kiemelte az elemzőcég a kormány számára a TV2 eladási szándékát, erre ugyanis szerintük "a politikának is érdemes figyelmet szentelnie". Ezek után egyáltalán nem meglepő, hogy a már lezajlott tulajdonosváltásokkal és az új médiacégek megjelenésével kapcsolatban rendre tömör és velős véleményeket fogalmazott meg a Századvég.

A 2012. októberi tanulmányban már jó előre felkészítették a kormányt a 2013-ban elstartoló euronews várható hangvételére. Piaci sejtéseik szerint

„a csatorna magyar nyelvű kiadását a magyar kormány EU-szkeptikus politikájának ellenpontozásaként hívják életre, ezért előre borítékolható, hogy egyrészt a hírcsatorna EU-párti, baloldali narratívában tálalja majd az eseményeket, másrészt a HírTv-nek, az ATV-nek és a köztelevíziónak egyaránt konkurenciát jelent majd”.


A baloldali narratíva árnyalására megoldást is talált a Századvég. Mivel a lyoni székhelyű cég tartalombeszállítói partnereket keresett, az javasolták, a kormány az MTVA-n keresztül vegye fel a kapcsolatot a céggel, ha ugyanis „az MTVA-ra esne a francia cég választása, az minden szempontból szerencsés lenne”.

Az online lapoknál hasonló manőverekre nem volt lehetőség, így maradt csak a figyelem felhívás és tájékoztatás a Századvég részéről. Így történt ez a 444.hu és Cink.hu esetében, melyről a következő véleményt alkotta a Századvég.

"A webes újság (szerk.: a 444.hu), akárcsak a szintén ex-indexes újságíró, Szily László által vezetett, frissen a médiapiacra belépő Cink.hu-val együtt a valóságértelmezés balliberális vonulatát fogja erősíteni, politikai szempontból tehát az Index.hu által fémjelzett stílus és értelmezési keret megroppanásáról semmiképpen nem beszélhetünk".

Olykor azonban a már régóta működő portálok is kivívták a Századvég figyelmét. Egy 2012 októberében készült médiapiaci tanulmányban egy női portál került célkeresztbe, köszönhetően annak is, hogy a Femina.hu médiakiadóvá válása megindult.

"Ezúton szeretnénk felhívni a Miniszterelnökség figyelmét arra, hogy Magyarország egyik legnagyobb női portálja, amely havonta 1,6 millió látogatót ér, rendszeresen tesz karakteres kormányellenes kirohanásokat vezércikkeiben" – írta a Századvég.

A győtres cikk első része: Piszkos üzlet: közmédiás hirdetésért cserébe "félrenéz" a kormány

Székely Sarolta
mfor.hu


Olvasta már?



Tudja?

Vizes-vb költségszámláló*


* a közbeszerzési hirdetmények alapján ennyit már biztosan elköltöttünk a 25 milliárdosra tervezett rendezvényre

.
hirdetés
Sokkal jobb orvosi ellátást kaphatnának a magyar munkavállalók
Mitől emelkedhetnek a KGFB-díjak

A kgfb esetén az autósok többségében elégedettek a biztosítók szolgáltatásaival. Most azonban felmerült a módosítási igénye, ami gondot okozhat.

.
hirdetés
elrejt
 
.