A Forest Hill elemzése szerint a dugóknak köszönhetően a presztízs szempontok helyett például előtérbe kerülhet az, hogy a munkahelyhez közel van-e a lakás. Így azok, akik eddig a jobb presztízsű belső kerületekben kerestek lakást, most a külső kerületek kínálatát is megnézik – mondta Bóta Renáta a Reviczky lakópark kommunikációs tanácsadója.
A lakóparkok fejlesztői előrejelzéseiket arra alapozzák, hogy már tavaly, a tavaszi sztrájkhullám idején is komoly dugók keletkeztek a fővárosban. Ebben a rövid időben érzékelhető volt, hogy az ingatlanok kereslete is megváltozik. A fejlesztők szerint a Margit-híd lezárása jóval hosszabb ideig pozicionálja át a keresleti viszonyokat az ingatlanpiacon Budapesten, de sokan úgy vélik, hogy a főváros elviselhetetlen közlekedése nagyobb városaink ingatlanpiacára is hatással lesz.
A magyar ingatlanpiaci szereplők feltételezéseit igazolják azok a brüsszeli kutatások is, amelyek szerint a közlekedési dugók miatt elszenvedett veszteség évente a 120 milliárd eurót is elérheti. Az Európai Bizottság idén nyár elején kiadott elemzése rámutat arra is, hogy az Európai Unió gazdasági teljesítőképessége a dugók miatt egy százalékkal csökkenhet.
A közlekedéspolitikai munkadokumentum kiemeli, hogy dugóhelyzet gyors javulására nincsen sok esély. Más nemzetközi tanulmányok pedig arra mutatnak rá, hogy a dugók miatt egyre több főváros mellől, a nagy ipari parkok kisebb, de jó közlekedésű városok mellé költöznek. Ilyen trendek mutatkoznak meg Lengyelországban és Csehországban, amely hatás hosszabb távon Magyarországon érzékelhető lesz.