Az irányadó amerikai tőzsdeindexek történelmi rekordon állnak, ami már önmagában is jelzi, nincs rossz évük a részvényekbe fektetőknek. A legfontosabbnak tekintett mutatók (DJIA, S&P 500 vagy éppen a Nasdaq Composit) mind 10 százalék feletti emelkedésben van a tavalyi év végéhez hasonlítva.
A részvények egy része persze túlszárnyalta az átlagot, míg más vállalatok alulteljesítők voltak. Az eminens csoport legismertebb tagjai alapján született a cégnevek kezdőbetűiből egy rövidítés is, a FAANG, amely mögött egyebek mellett a Facebook, az Amazon, a Google és a Netflix is ott található. Ezek a vállalatok ugyanis jócskán túlszárnyalták a piaci benchmarkot. Ennek ellenére, vagy úgy talán helyesebb, hogy éppen ezért a befektetők sokkal szívesebben vásárolnak ezeknek a cégeknek a papírjaiból.
A siker mögött persze nem csupán az elrugaszkodott részvényárak, hanem – az elemzők szerint – fundamentumok is vannak. Az Amazon például a nagy kedvence Justin White-nak, aki a 4 milliárd dolláros vagyonnal bíró T.Rowe Price New America Growth Fund alapkezelője. Szerinte az egykori könyváruház mára egy több lábon álló holding, amely éppen olyan tudatosan terjeszkedik az alaptevékenységének számító kiskereskedelemben, ennek fontos momentuma volt nyáron a Whole Foods Market természetes élelmiszerek eladásáról ismert bolthálózat megszerzése. Emellett a technológiai szolgáltatások piacán is megkerülhetetlen szereplő, az egyik legnagyobb informatikai felhőszolgáltató.
Azt sem tartja jogos kritikának, mely szerint az Amazon főnökét Jeff Bezost a pénzügyi eredményeknél jobban érdekli a növekedés, az alapkezelő szerint ugyanis a dinamikus terjeszkedés éppen az szolgálja, hogy később még nagyobb nyereséget érjen el a vállalat. Justin White úgy látja, azáltal, hogy az idei évben belépett a fizikai üzletekkel rendelkező kiskereskedelmi vállalatok közé, aligha az Amazon, sokkal inkább a hagyományos áruházak kerülnek lépéskényszerbe. Addig azonban amíg a Whole Foods Market révén az amazon új vásárlókat szerez, ő maga az e-kereskedelemben olyan piaci ismeretekkel és előnnyel rendelkezik, hogy azt aligha fenyegeti bármelyik hagyományos kiskereskedelmi vállalat, amely esetleg a virtuális térben szeretne új vásárlókra szert tenni.
mfor.hu