Az utóbbi napokban sorra hallani híreket arról, hogy nagy bajban van a General Motors, egyes elemzők szerint egy éven belül elértéktelenedhetnek a vállalat részvényei. Éppen ezért a hírek szerint állami segítséghez folyamodik a cég, de egyelőre nem fogadtak el a képviselők semmilyen konkrét csomagot az autógyárak számára.
"Megpróbálni megmenteni az autógyárakat a csődtől egyenlő azzal, mint megmenteni az egész amerikai gazdaságot" - nyilatkozta a Bloombergnek Alan Gover, a White & case LLP felszámolásokkal kapcsolatos szakértője. "A hatalmas beszállítói lánc több ezer céget érintene, több millió álláshely kerülne veszélybe, városnyi ember lenne kénytelen nyugdíjba menni" - tette hozzá.
Az esetleges állami mentőcsomaggal meg tudnák akadályozni, hogy a General Motors pénze elfogyjon az év végére, a cég szerint ugyanis ez a lehetőség is előfordulhat, ha nem kapnak pénzt a kormánytól. A GM a második legnagyobb befizető volt az egészségügyi kasszába, illetve a harmadik legnagyobb hirdető volt az első féléves adatok alapján.
"Valóban azon cégek egyike, melyek túl nagyok ahhoz, hogy veszni hagyjuk őket, és ezt mindenki megérti" - véli Nariman Behlavesh, az IHS Global Insight elemzője. Szerinte ha a GM bedől, az hosszabbá és mélyebbé teheti a recessziót. Behlavesh úgy véli, hogy ha a General Motors csődöt jelentene, az 9,5 százalékra emelné a munkanélküliséget az Egyesült Államokban, illetve a 1980-82-es recesszióhoz hasonló visszaesésnek nézne elébe a gazdaság.
Mark Oline, a Fitch elemzője úgy véli, hogy ha a GM csődöt jelentene, akkor a Chryslernek és a Fordnak is meg kéne küzdenie a csődveszéllyel. Egy a céghez közel álló személy szerint a három nagy detroiti autógyártó 50 milliárd dolláros hitelt kérne a kormánytól, hogy ezzel növeljék likviditásukat.
A három vállalat összesen 240 ezer embert foglalkoztat az Egyesült Államokban, ez az amerikai autóipari dolgozók 70 százaléka. A statisztikák szerint összesen kétmillió ember egészségbiztosítása függhet az autógyáraktól az amerikai gazdaságban.
Az autóipari szövetség szerint további ötmillió ember szolgálja ki a gyárakat beszállítóként illetve szolgáltatóként. Tavaly a három nagy cég összesen 156 milliárd dollárt költött autóalkatrészekre, melyeknek nagy részét a beszállítók készítették.
Pelosi keddi közleményében nem említette meg név szerint a GM-et, de egy autógyár lehetséges csődjéről beszélt. Az autógyárak idei eladásai 17 éves mélypontra estek vissza. Ez annak ellenére komoly gond, hogy több költségcsökkentő intézkedést is bejelentettek már, többek között 46 ezer embert rúgtak ki eddig.
A demokrata képviselők vezetője egyelőre nem dolgozta ki részletesen az autógyártók megmentésének tervét, a döntéshozók most arra várnak, hogy konkrét tervet kapjanak, ami alapján eldönthetik, támogatják-e vagy sem.