3p

A 65 év feletti nyugdíjasok ingyenes utazása a legostobább kedvezmény, amit valaha elfogadott az Országgyűlés. Semmi köze a szociális érzékenységhez, ráadásul az idősek jó része ki sem tudja használni.

Drága nagymamák (mfor.hu montázs)

Nem ott volt a baj, hogy Horn Gyula annak idején a legendárium szerint véletlenül a Mahart helyett Malévot mondott. A baj már azzal megvolt, hogy a 65 év felettiek ingyen utazhattak. Valósznűleg a legelképesztőbb, a leghülyébb támogatást sikerült kitalálni a rendszerváltás óta. És ezt majdnem sikerült azzal tetézni, hogy minden nyugdíjas utazhasson ingyen - még jó, hogy az csak kampányszöveg volt.

Mert mi is a gond ezzel az ingyen utazással? Egyrészt az ég egy adta világon semmi köze sincs a társadalmi felelősségvállaláshoz vagy szociális érzékenységhez. Jár és kész. Ha Csányi Sándor OTP vezér vagy Széles Gábor busz és médiaguru betölti a 65-öt, ingyen fog utazni. Persze van tippem, hogy hányszor szállnak vonatra egy évtizedben, de nem ez a lényeg, mert most inkább demagóg vagyok. Abba pedig tényleg ne menjünk bele, hogy a minimálbérből élőknek semmi se jár, pedig nekik adott esetben muszáj buszra szállni.

A májustól életbe lépő új kedvezményrendszerben - a fogyatékkal élőket leszámítva - mindenki többet fog fizetni, kivéve a nyugdíjasokat. Ez - mint jeleztem, demagóg leszek - azt jelenti, hogy ma a legfontosabbak a nyugdíjasok, fontosabbak a középiskolásoknál, az egytemi, főiskolai hallgatóknál és a közszféránál. Teljesen mindegy, hogy a kormány magyarázata szerint a diákok összességében jobban járnak, mert olcsóbb lesz a bérlet. Az is mindegy, hogy a közszféra vasúti kedvezménye értelmetlen. A lényeg az üzenet: nem vagy annyira fontos, oldd meg, ha utazgatni akarsz.

[ajanlo=1311][igazitas=left/]De szakadjunk el ettől az aspektustól. Az ingyen utazás más szempontból is elhibázott. Nincs róla statisztika (hiszen nem is lehet megszámolni, hány nyugdíjas utazik, mert jegyet nem kell váltaniuk), de valószínűleg sokkal többen veszik igénybe az ingyen utazást a fővárosban, mint vidéken. Nem valószínű, hogy a falusi nagymamák tömegével buszoznának, vonatoznának egyik faluból a másikba, míg a fővárosban lényegében megkerülhetetlen a tömegközlekedés.

Vagyis az egész ország fizet azért, hogy Budapesten ingyen villamosozhassanak az idősek. Persze nem arról van szó, hogy maradjanak otthon, ha nem tudják megvenni a kedvezményes bérletet. De miért nem lehet ebből a pénzből szimpla állami támogatást adni szociális alapon? Beszélhetünk gázárkompenzációról, víz vagy villanykompenzációról. De azért tej és kenyérkompenzáció ne legyen már.

Arról nem is szólva, hogy nagynéha annak a hárommilliónak is dobhatnának valamit, amelyik a hátán hordja évek óta a többi hétmilliót.

fesze

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!