3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A magánnyugdíjpénztárak és a piacok teljesítményével és struktúrájával kapcsolatos problémákat nem a második pillér felszámolásával kellene kezelni, hanem a jelenlegi szabályozások módosításával, a kedvezmények csökkentésével, az alacsony nyugdíjazási korhatárok és a túlságosan nagyvonalú helyettesítési ráták megszüntetésével - mondta a Napi Gazdaság Online-nak az OECD főtitkár-helyettese és vezető közgazdásza, Pier Carlo Padoan.

A több államban - köztük Magyarországon - bevezetett illetve bevezetni tervezett, a nemzeti nyugdíjrendszereket érintő változtatások, úgy tűnik, rövid távú költségvetési célok eléréséhez illetve az olyan intézkedésekhez való nagyobb fiskális mozgástér megteremtéséhez köthetőek, mit az adócsökkentés.

Ezekkel az intézkedésekkel ezek az országok valóban elérik a szükséges fiskális konszolidációt rövid távon, de a hosszú távú költségvetési fenntarthatóság rovására. A második pillér felszámolásával az öregedés költségei nagyobb teherrel nehezedhetnek majd az államra, a fiskális fenntarthatóságra gyakorolt lehetséges káros hatásokkal - hangsúlyozta.

Megjegyezte, hogy a jövőbeli nyugdíjreformok hitelességét is veszélyezteti a  korábbi nyugdíjreform olyan visszafordítása, amely a bizalomra és a gazdasági növekedésre is negatív hatással lehet. Általánosságban szólva, az ilyen antireform korlátozza a szabályozási környezet stabilitását, akadályozza a helyi tőkepiacok fejlődését, továbbá negatív hatással van a befektetési környezetre - mondta Pier Carlo Padoan.

A magyar kormányzat fő célja ezzel a nyugdíjrendszert érintő intézkedéssel, úgy tűnik az, hogy ellensúlyozza a közelmúltban meghozott szja-csökkentés hatásait annak érdekében, hogy tartani lehessen 2011-ben a 3 százalék alatti GDP-arányos hiánycélt. A második pillér megszüntetése történetesen segíthet a lejáró adósság megújításának elhalasztásában, amennyiben a második pillérben felhalmozott eszközök átkerülnek az államhoz és azokat adósságcsökkentésre használják fel.

Ez az antireform azonban csak rövid távú javulást hozhat a pénzügyi pozícióban, hiszen nem helyettesítheti államháztartás rendbehozatalához szükséges strukturális reformokat, ami Magyarország szempontjából kritikus.

A második pillér megszüntetésének két fő hátránya van: egyrészt rövid távon kevésbé ösztönöz a költségvetési fegyelem betartására, másrészt megingatja a fenntartható nyugdíjrendszerbe vetett állampolgári bizalmat. Többek között ezért is áll az OECD ajánlásai között a második pillér beiktatása, lehetőleg a kötelező belépés előírásával - fejtette ki.

Ugyanakkor a nyugdíjalapokat is megfelelő felügyelet alá kell vonni. A jelenlegi válság egyik fő tanulsága ugyanis pont az, hogy a pénzügyi felügyeletet - beleértve a nyugdíjalapokat is - meg kell erősíteni.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!